امیر قلعه‌نویی در خصوص اینکه لیگ برتر فوتبال برگزار می‌شود یا با نظر مخالفان برگزار نخواهد شد، گفت: یک بحث مملکت است و یک بحث فوتبال. آیا در مملکت سلامت جامعه، دغدغه‌ها و مشکلات مردم مهم‌تر است یا فوتبال؟ الان در شرایط بسیار سختی هستیم هم از نظر سلامت و هم از نظر دغدغه‌های مردم. بحث من برای کل جامعه است و همه عزیزانی که در این شرایط سخت باید به سرکار بروند. فوتبال را کنار بگذاریم و درباره سلامت و دغدغه‌های جامعه صحبت کنیم. اگر آنجا را درست کنیم می‌توانیم فوتبال را در کنار آن ادامه دهیم. وقتی جامعه مشکل دارد، ما درباره فوتبال چه بگوییم. الان دوستان آلمان را مثال می‌زنند. آیا اقتصاد آلمان با اقتصاد ما همخوانی دارد؟

وی ادامه داد: باید ببینیم دولت‌ها در قبال مشکلات و دغدغه‌های مردم چه رفتاری داشته‌اند. یک کارگر در آلمان 3 هزار یورو حقوق می‌گیرد و با همان حقوق مشکلاتش را برطرف می‌کند. کارگران ما هم همین شرایط را دارند؟  سلامت و دغدغه‌های آنها مهم نیست؟ باید شرایط عادی باشد نه اینکه عادی نشان دهیم. اگر موج دوم کرونا در پاییز شروع شود چه کسی جوابگوی مردم خواهد بود؟ اگر مشکلات جامعه را حل و سلامت جامعه را تامین و دغدغه‌های اقتصادی را برطرف کردیم فوتبال را هم در کنار آن خواهیم داشت. آنهایی که قدرت دارند این دو مقوله را حل کنند بعد درباره فوتبال صحبت کنیم.

سرمربی تیم فوتبال سپاهان که با رادیو ایران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که اگر مسابقات لیگ برتر لغو شود، آیا تضمینی هست که لیگ برتر سال آینده برگزار شود؟ گفت: باید ابتدا مشکلات جامعه را حل کنیم، اگر این مشکلات حل نشود فوتبال بدون تماشاگران و بدون سلامت جامعه چه فایده‌ای دارد؟ فوتبال جزیی از زندگی مردم است و در همه جای دنیا همینطور است. پروتکل بهداشتی که تدوین شده، چند ایراد دارد. یکی از ایرادها این است که افرادی که این پروتکل را تدوین کردند مسئولیت پذیر نیستند و هیچ تضمینی نمی‌دهند. از هیچ‌کس و حتی یک مربی هم نظر نخواستند. من که کوچک فوتبال هستم ولی از بزرگان فوتبال و مدیران باشگاه‌ها نظر می‌گرفتند. از افراد کوچک که در همه جا خودشیرینی می‌کنند نظر نگیرند. ما یک پروتکل بهداشتی تدوین کردیم ولی خودمان مسئولیت آن را قبول نمی‌کنیم.

قلعه‌نویی در پاسخ به این سوال که فشارهایی که برای برگزاری لیگ وجود دارد به چه دلیل است؟ عنوان کرد: اصرار بر برگزاری لیگ به خاطر این است که بگویند وضعیت مملکت عادی است. امروز آمار رسمی مبتلایان به کرونا را ببینید. مشکل ما این است که می‌خواهیم جامعه را عادی نشان دهیم. شما یقین داشته باشید که اگر رعایت نکنیم موج دوم کرونا شدیدتر و شهرهای بیشتری قرمز خواهد شد. می‌خواهند مملکت را عادی نشان دهند در صورتی که شرایط عادی نیست و مشکلات باید برطرف شود. امروز بحث قهرمانی و غیرقهرمانی نداریم.

سرمربی سپاهان گفت: 4-5 مدیر هستند که در این شرایط بد اقتصادی از جیب‌شان هزینه می‌کنند. آیا درددل‌های زنوزی، حمیداوی و ... را گوش داده‌اند؟ تیم نساجی از روزی که به لیگ برتر آمده شهر خسته، تبدیل به شهر قشنگ شده است. همین آقایان که اکنون در نساجی هستند باعث شدند این تیم بعد از چند سال به لیگ برتر بیاید. یکسری از تیم‌ها دولتی هستند و بودجه دولتی دارند و خرج می‌کنند و به کسی هم فشار نمی‌آید ولی باید پای صحبت مدیران باشگاه‌های خصوصی هم بنشینیم. عزیزانی مثل مجید جلالی را دعوت می‌کردیم و نظرات‌ کارشناسی‌شان را می‌گرفتیم. 

وی ادامه داد: اساسنامه‌ را به فیفا ارسال کردیم اما آیا از 4 نفر نظرخواهی کرده‌ایم؟ می‌خواهم بگویم با این رفتارها راهی به جایی نمی‌بریم. خواهش ما این است که اول سلامت جامعه برطرف و مشکلات حل شود. فوتبال هم جزیی از زندگی است. حمیداوی حرف خوبی زد که فوتبال یک مقوله صنعتی است که درون آن همه چیز هست. نباید به فوتبال مقطعی نگاه کنیم. حرف ما این است که در این شرایط فوتبال معنایی ندارد. جا دارد از آقای عظیمیان مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه سپاهان تشکر کنم که در این مدت شرایط خوبی برای ما فراهم کردند. ما در 10 روز 3 تست دادیم. در شروع تمرینات‌مان همه تست‌ها منفی بود و خدا را گواه می‌گیرم که همه شرایط را رعایت کردیم ولی الان 2-3 نفر کرونا دارند. 

سرمربی تیم فوتبال سپاهان افزود: بازیکن 2-3 ساعت در اختیار ما است و نمی‌توانیم 20 ساعت دیگر را آنها را تحت کنترل قرار داشته باشیم. نظر ما این است که اول کرونا را مهار و بعد از آن شرایط عادی جامعه را اعلام کنیم.

قلعه‌نویی در خصوص نامه 4 باشگاه خصوصی به وزارت ورزش و اینکه از او هم در این خصوص نظر خواسته‌اند، گفت: آقای زنوزی حرف خوبی زد. بعضی از تیم‌ها که دولتی هستند محدودیت دارند ولی منِ قلعه‌نویی حرفم را می‌زنم و جز خدا از هیچ کس نمی‌ترسم. این طور که این مدیران می‌توانند حرف بزنند شاید مدیران دولتی و وابسته نتوانند حرفشان را بزنند.

وی در واکنش به صحبت‌های گل‌محمدی که گفته بود غیر از فوتبال کار دیگری انجام نمی‌دهیم، گفت: ما موافق این هستیم که فوتبال در شرایطی که سلامت جامعه برقرار باشد، ادامه داشته باشد و گل‌محمدی هم جزیی از همین جامعه است. نمی‌گوییم فوتبال تعطیل شود ولی ابتدا باید سلامت جامعه رعایت شود.

قلعه‌نویی در خصوص اینکه مسابقات شروع نشده مدیرعامل گل‌گهر درخواست داشته بازی با سپاهان به تعویق بیفتد، تصریح کرد: هر زمانی که بگویند ما آماده هستیم. مردم خوزستان در  تاریخ ایران نمونه بودند و الان شرایط وضعیت این استان قرمز است. الان چطور استقلال می‌خواهد در اهواز با فولاد بازی کند؟ غیر از 3-4 تیم کدام تیم‌ها می‌توانند پرواز چارتر بگیرند؟ ما 3-4 تیم نفتی داریم که مشکلات مالی دارند. در گذشته نصف تیم ملی را از استان خوزستان داشتیم ولی الان شرایط تیم‌های خوزستانی را ببینید که چگونه است. در شهر مسجدسلیمان که شهر اولین‌هاست آیا 40 اتاق یا 80 تا اتاق می‌توانیم برای میزبانی پیدا کنیم؟ آنهایی که از این موضوع حمایت می‌کنند اول دغدغه‌های جامعه را در نظر بگیرند و بعد کلاهشان را قاضی کنند.

سرمربی سپاهان در پاسخ به این سوال که الان در تهران است؟  گفت: من اصفهان و در محل تمرین هستم. شرایط را رعایت می‌کنیم و جا دارد از تیم پزشکی‌مان تشکر کنم. از هفته قبل تمرینات‌مان را به فاز عمومی بردیم و بعد از اینکه 2-3 نفر از اعضای تیم مشکل داشتند دوباره تمرینات‌مان را محدود کردیم. امیدوارم هرچه زودتر این ویروس از بین برود تا جامعه شرایط عادی پیدا کند. دوست دارم از دغدغه‌های مردم حرف بزنم، نه اینکه ظاهرسازی کنم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.