دولت آلمان همچنان بر لزوم رعایت محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا تأکید دارد. سخنگوی دولت آلمان امروز (دوشنبه) در برلین اعلام کرد که محدویت‌های تماس افراد و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی که برای جلوگیری از گسترش ویروس جدید کرونا وضع شده، تا تاریخ ۵ ژوئیه (۱۵ تیرماه) تمدید می‌شود.

اقدام دولت فدرال آلمان واکنشی به برنامه‌های بودو راملو، رئیس دولت ایالتی تورینگن واقع در شرق آلمان است که از برنامه رفع محدودیت‌ها از ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) سخن گفته بود.

تکروی راملو و اعلام این تصمیم شگفتی و در عین حال انتقاد دولت مرکزی آلمان را برانگیخت. دولت آلمان اعلام کرد که از برنامه‌های ایالت تورینگن برای رفع محدودیت‌ها «غافلگیر شده» و از این رو نشست کابینه برای بررسی وضعیت پاندمی امروز برگزار نخواهد شد.

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان برنامه‌های ایالت تورینگن در راستای رفع محدودیت‌ها را غیرقابل درک خواند.

او تصریح کرد: نباید این تصور به وجود آید که پاندمی به پایان رسیده است. مناطقی هستند که در آن‌ها چندین روز پیاپی هیچ مورد تازه ابتلا به ویروس جدید کرونا به ثبت نرسیده و در مناطقی نیز تحولات محلی یا منطقه‌ای به گونه‌ای است که باید به سرعت واکنش نشان داد.

مارکوس زودر، رئیس دولت محلی ایالت بایرن و همچنین آندراس بوون‌شولته، شهردار برمن نیز برنامه‌های ایالت تورینگن را «نگران‌کننده» خواندند.

شهردار برمن تصریح کرد که از طرح ایالت تورینگن پیروی نخواهد کرد؛ چرا که ویروس کرونا هنوز مهار نشده است.

رئیس دولت محلی ایالت بایرن در واکنشی انتقادآمیز و تند اقدام ایالت تورینگن را «پیامی فاجعه‌بار» خواند و حتی گفت که ایالت او ممکن است دست به اتخاذ گام‌های متقابل بزند.

او در این ارتباط تصریح کرد: من نمی‌خواهم که بایرن بر اثر سیاست‌های نامحتاطانه ایالت تورینگن بار دیگر آلوده و مبتلا شود.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، رئیس دولت ایالتی تورینگن در این میان سخنان خود را تعدیل کرد اما بار دیگر از اصل تصمیم رفع محدویت‌ها دفاع کرد.

به گفته او، وقتی در منطقه‌ای سه هفته است که مورد جدیدی از ابتلا شناسایی نشده، چرا باید در آنجا مدام تشکیل جلسه داد. از دید راملو باید مسئولیت‌ها را بر عهده اداره‌های بهداشت محلی گذاشت که موظفند در صورت گسترش محلی ویروس واکنش نشان دهند و گام‌های لازم را بردارند.

افزون بر ایالت تورینگن، ایالت زاکسن نیز اعلام کرده که از برنامه‌های راملو در راستای رفع محدودیت‌ها پشتیبانی می‌کند. پترا کوپینگ، رئیس دولت ایالتی زاکسن در عین حال گفت که شرط برداشتن چنین گامی این است که شمار مبتلایان تازه بسیار اندک بماند.

کوپینگ همچنین خاطرنشان کرد که تصمیم‌ در مورد ادامه استفاده از ماسک در اماکن عمومی چون فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها امری است که باید در سطح ملی آلمان اتخاذ شود.

دولت آلمان قصد دارد روز چهارشنبه این هفته برنامه‌های خود را در ارتباط با محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا رسما اعلام کند. محافل دولتی اما پیشاپیش گفته‌اند که طرح دولت که تا اوایل ژوئیه اعتبار دارد، ترکیبی خواهد بود از رفع برخی از محدودیت‌ها و حفظ موازین و قواعدی چون فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.