ناپلئون روز ۷ ژوئیه ۱۸۰۷ (۱۵ تیر ۱۱۸۶)، در کنار رودخانه «نمان» در شهر تیلسیت که امروزه با نام «سووتسک» شناخته می‌شود و در خاک روسیه قرار دارد، با الکساندر، تزار روس، پیمان‌نامه‌ای امضا کرد که متضمن برقراری صلح میان دو کشور بود. روز بعد از امضای پیمان، تزار روسیه از ناپلئون دعوت کرد تا در یک برنامه شکار که به افتخار او در مرغزار‌های اطراف تیلسیت برگزار می‌شد، شرکت کند.

امپراتور فرانسه با کبکبه و دبدبه خاص خودش وارد شکارگاه شد. ملازمان تفنگ‌ها را پر کردند و در انتظار خرگوش‌هایی ماندند که قرار بود مقابل لوله تفنگ آن‌ها قرار بگیرند. طبق رسم معمول، روس‌ها تعداد زیادی خرگوش از بازار تیلسیت خریدند تا در شکارگاه رها کنند.

ناپلئون که با کمک دوربین و سگ‌های شکاری به رصد شکارگاه مشغول بود، ناگهان دید تعداد زیادی خرگوش با سرعت به سمت او و افرادش می‌آیند. رفتار عجیب خرگوش‌ها و سرعت حرکت آن‌ها، وحشت فرانسوی‌ها را برانگیخت! اما مدتی بعد، این حمله خرگوشی متوقف شد.

حیوان‌های زبان بسته در اطراف ناپلئون و در فاصله یکی دو متری او به جست‌وخیز پرداختند. دیگر شکار معنا و مفهومی نداشت. تزار که از این افتضاح سخت عصبانی بود، به پیشکار دستور پیگیری داد. معلوم شد که کارپرداز، به جای خرید خرگوش‌های وحشی، خرگوش‌های اهلی خریداری کرده‌است و آن زبان بسته‌ها هم که غیر از ناپلئون و اطرافیانش، آدم دیگری را نزدیک خود نمی‌دیدند، به سمت آن‌ها آمده‌اند! به این ترتیب، هجوم خرگوشی به ناپلئون در تیلسیت به خیر گذشت!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.