دکتر محمدحسین طیرانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد، اظهار کرد: بخشنامه‌ای صادر شد که دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد می‌توانند باز کنند، البته در اختیار خود دانشگاه نیز قرار دادند که شرایط را کاملاً بررسی کنند، بنابراین امیدواریم از ۱۷ خرداد به تدریج دانشگاه‎ها باز شود.

وی بیان کرد: روز گذشته شورای هماهنگی منطقه داشتیم و تصمیماتی گرفته شد. یکشنبه ۱۱ خرداد نیز جلسه دیگری خواهیم داشت تا برای ۱۷ خرداد برنامه‌ریزی کنیم. اغلب دانشگاه‌ها ایست بازرسی و دستگاه‌هایی گذاشتند تا کرونا و دما را تشخیص دهد. برخی دانشگاه‌ها خود را آماده کردند تا در بدو ورود تست‌هایی بگیرند. برای مسائل ضد عفونی محیط نیز اعلام آمادگی کردند و توانستند کارهای بهداشتی را انجام دهند. امیدواریم شورای آموزشی هر دانشگاه و موسسه به صورت جدا تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند.

طیرانی افزود: ۱۱ خرداد نیز رؤسای دانشگاه‎های غیر دولتی استان جلسه دارند که تصمیم می‌گیرند دانشگاه‌ها و موسسات ۱۷ خرداد یا دیرتر بازگشایی شوند، اما ملاک ما ۱۷ خرداد به شرط آمادگی موسسه است. زمانی که بازگشایی انجام شود، هم دانشجویان و هم استادان حضور خواهند داشت، اما تا آن زمان کلاس‌ها به صورت مجازی، آنلاین و آفلاین، ادامه پیدا می‌کند. پس از بازگشایی فرصت خوبی برای برگزاری دروس عملی، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و دروس تربیت بدنی است که در طول ۴ تا ۵ هفته می‌توان آن کلاس‌ها را نیز برگزار کرد و بعد امتحانات شروع شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه‌ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی گفت: هر دانشگاه باید به امکانات خود توجه کند، به طور مثال دانشگاهی که امکان بازگشایی در ۱۷ خرداد را ندارد، و ۵ روز بعد می‌تواند باز کند، این اجازه را داده‌اند تا اختیار با شورای آموزشی دانشگاه است، اما اگر هر روزی تعیین شود، قطعاً استادان و دانشجویان از آن روز حضور پیدا خواهند کرد. دانشگاه‌ها به خصوص بخش غیر انتفاعی برای بازگشایی اعلام آمادگی کرده‌اند، امکانات، دستگاه‌های تست‌سنج و قرنطینه دم در دانشگاه نیز برقرار شده است.

وی با بیان اینکه قرار است امتحانات به صورت حضوری برگزار شود، عنوان کرد: بازه امتحان را بیشتر کرده‌اند و زمان امتحان نیز در ساعات ۸ تا ۱۶و حتی ممکن است ۱۸تا ۲۰ باشد، بنابراین تعداد جلسات در هر زمان و حضور دانشجویان و تعداد آنها کمتر است.

طیرانی در خصوص کلاس‌های عملی، تصریح کرد: کلاس‌های عملی نیز از ۱۷ خرداد طبق برنامه‌ای که داشته‌اند، به صورت فشرده‌تر انجام می‌شود، به همین دلیل نیز ترم را سه تا چهار هفته طولانی‌تر کردیم. همیشه ترم ۲۰ خرداد تمام می‌شد، اما اکنون ۱۸ یا ۱۹ تیر تمام می‌شود تا دروس عملی ارائه شود، کلاس‌ها باشد، رفع اشکال صورت گیرد، بعد نیز امتحانات به صورت مطلوبی برگزار شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه‌ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی بیان کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها و موسسات دولتی و غیر دولتی ۱۷ خرداد بازگشایی شوند، اما اگر در آن زمان ستاد ملی مبارزه با کرونا تشخیص دهد که دوباره ویروس شیوع پیدا کرده، ممکن است تاریخ تغییر یابد. با این وجود همه دانشگاه‌ها در حال آماده کردن خود برای ۱۷ خرداد هستند، بنا این است که کلاس‌ها ۴ تا ۵ هفته حضوری باشد، بعد کلاس‌های عملی برگزار و در نهایت امتحانات انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.