دانشمندان ویتنامی و انگلیسی با همکاری یکدیگر موفق به ساخت واکسن کرونا شدند. نتیجه این واکسن در کارآزمایی اولیه بر روی ۵۰ موش آزمایشگاهی مثبت بوده است.

به گفته رسانه‌های محلی، این واکسن با همکاری دانشمندان شرکت وابیوتک و دانشگاه بریستول در انگلستان تهیه شده است.

دکتر دات سرپرست این تیم در این باره تشریح کرد: در مرحله کارآزمایی دوز‌های متعدد آنتی ژن به موش‌ها تزریق شد سپس هر یک با دوز‌های ۱ تا ۳ میکروگرم واکسینه شدند. هر ۵۰ موش ۱۰ روز پس از دریافت واکسن بهبودی کامل یافتند و در حال حاضر برای پاسخ‌های ایمنی تحت نظارت هستند.

براساس گزارش‌ها طی روز‌های آینده دانشمندان نمونه خون موش‌ها را برای ارزیابی اولیه به موسسه ملی بهداشت و اپیدمیولوژی در هانوی پایتخت ویتنام ارسال خواهند کرد. در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمایش، دانشمندان قصد دارند تا فعالیت خود را گسترش دهند و از طریق آژانس‌های بین‌المللی بودجه لازم برای تولید انبوه را جذب کنند.

بر اساس اظهارات دکتر دات این واکسن حاوی آنتی ژن کووید ۱۹ است که محققان در آزمایشگاه تولید و روی سایر حیوانات با نتایج امیدوارکننده آزمایش کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان امید داشت که واکسن تزریق شده به موش‌ها نیز بی‌خطر باشد.

در حال حاضر، هیچ واکسن یا داروی تأیید شده برای ویروس کرونا وجود ندارد و براساس گزارش‌ها، حدود ۱۵۰ پروژه واکسن در سراسر جهان در حال انجام است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.