دکتر باقر شهنی زاده، رئیس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران، در گفتگو با برنامه رادیویی «تهران کلینیک»، درباره آخرین تصمیمات و دستورالعمل ها در مورد فعالیت مطب ها و مراکز داندانپزشکی‌ها، گفت: مطب‌های دندانپزشکی در رعایت امور کنترلی از زمانی که سارس، مرس و همینطور ایدز و انواع هپاتیت ها وجود داشته انواع مراقبت های ویژه ای را داشتند، از مراکزی بودند که در کار کنترل عفونت موفق بودند و این یکی از افتخارات ما است که به هیچ وجه بیماری ایدز از طریق هیچ مطب دندانپزشکی منتقل نشده است.

 وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ابهاماتی که درباره نحوه انتقال آن وجود داشت که از هر طریقی می تواند انتقال پیدا کند و تجربیاتی که در چین وجود داشت و به وسیله آن شستن دستها و عدم تماس ها با سطوح مطرح شد، در دندانپزشکی این موضوع مطرح شد و همکاران دندانپزشک با توجه به پروتکل های اعلام شده اقدام به تعطیل کردن مطب های خود کردند ولی پس از آنکه ضرورت اورژانسی بودن بوجود آمد نتیجه آن شد که برخی از مراکز باز شوند.

دکتر شهنی زاده گفت: پروتکل های متفاوتی در این رابطه نوشته شد تا به آخرین پروتکلی رسیده است که برای بازگشایی مطب ها روش هایی را پیش بینی و پیشنهاد کرده اند که همکاران دندانپزشک در حال آماده سازی این روش ها برای بازگشایی مطب ها تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هستند.

رئیس انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: درباره این موضوعی که مطرح شد که دندانپزشکی از مشاغل پرخطر است، یک ابهام زدایی باید در کشور صورت بگیرد . مشکل درباره افشانه هایی است که به صورت ذرات میکرویی در فضا پخش می شود یا به صورت قطرک ها در فضا هستند. این احتمال وجود دارد که یک بیمار مبتلا به کرونا در دندانپزشکی، فضای مطب دندانپزشکی را با این افشانه ها آلوده کند. به این دلیل دندانپزشکی تحت عنوان مشاغل پرخطر اعلام شد و هیچ دندانپزشکی در مطب شروع به کار نکرد تا این احتمال بررسی شود.

وی گفت: ما امروز با قاطعیت می گوییم دیگر نمی شود مطب دندانپزشکی را با این شرایط جز مشاغل پرخطر دانست،  می توان با ضدعفونی کردن و کنترل بیمارهایی که به مطب مراجعه می کنند این احتمالات خطرزا را از بین برد، یک پروتکلی در این رابطه است که مطب دندان پزشکی امن می شود و می شود در آن به کار درمان دندانپزشکی از اورژانس ها تا مراحل بعدی گام به گام اقدام کرد.

شهنی زاده درباره اینکه آیا تاریخی برای آغاز فعالیت مطب ها و مراکز دندانپزشکی مشخص شده است؟، گفت: براساس این پروتکل دندانپزشکان می توانند برای کارهای اورژانسی شروع به کار کنند و به تدریج با آماده سازی آن اقداماتی که لازم است کار کردن در مطب ها را هم شروع کنند. در واقع از روزی که این پروتکل اعلام شده در حدود یک هفته قبل، این بازگشایی ها شروع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که منظورتان از مشکلات اورژانسی چیست و اینها تا چه میزان می توانند فعالیتشان را انجام دهند؟، خاطرنشان کرد: از ۱۳ اردیبهشت که این پروتکل اجرا شده یک بخشی از الزامات در آن مطرح شده که دندانپزشک باید آنها را رعایت کند که برخی از آنها امکاناتی است که باید از طریق کمک وزارت بهداشت فراهم شود و برخی از آنها مراحلی است که دندانپزشک همیشه در مطب خود آنها را اجرا کرده است. اورژانسی بودن در مطب دندانپزشکی با کلمه درد یا حادثه تعریف می شود، یعنی کسی که دچار دردی ناشی از عفونت دندان و شکستگی دندان است یا ضرباتی که به دندان های بچه ها وارد می شود از کیس های اورژانس هستند. تمامی این کیس ها در مطب های دندانپزشکی با رعایت پروتکلی که وجود دارد باید دیده شود و درمان آنها صورت بگیرد.

رئیس انجمن دندانپزکشکان درباره نحوه نظارت بر کار دندانپزشکان نیز گفت: کل اداره نظارت بر درمان در کشور یعنی معاونت وزارت بهداشت تمام این پروتکل ها را به مطب ها اعلام کرده و مطب ها اعلام آمادگی می کنند و شروع به کار می کنند و از طریق اداره نظارت بر درمان به صورت مرتب این کنترل ها صورت می گیرد. ما هم به عنوان انجمن تحت پوشش، مرتب از طریق آموزش های متفاوت را داده ایم.

وی گفت: برای بیماری که وارد مطب می شود یک روش خود ارزیابی غربالگری وجود دارد که از مهمترین بخش ها است که ما وقتی بیمار را معاینه می کنیم بیمار به آن سؤالات پاسخ می دهد و بر اساس آگاهی از این سؤالات که امروز در دنیا به وسیله نرم افزارهای مختلف پرسیده می شود، ما می توانیم پی ببریم که آن فرد مشکوک است یا خیر؛ در صورتی که مشکوک باشد او را به مراکز مختلف ارجاع می دهیم تا بررسی شود، اگر در بررسی مشکل ایشان محرز شد مراحل درمان شروع می شود.

وی تاکید کرد مردم باید با ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.