در جریان جلسه علنی امروز مجلس باز هم تعدادی از نمایندگان آخرین نطق‌های خود را ایراد کردند. قاسم میرزایی نیکو که در طول این چهارسال نطق‌های جنجالی کم نداشت در آخرین نطق خود از ردصلاحیت‌ها و توصیه‌های اخیر سید محمد خاتمی گفت: سلام بر سفره ی کریم رمضان، سلام بر امیرالمؤمنین شهید محراب، سلام بر بانوی آب، حقیقتِ لیلة القدر، زهرا،سلام بر فرزندش امامِ جان، جانِ جهان، یا صاحب الزمان، ما «به زمین و زمان بدهکاریم، هم به این، هم به آن بدهکاریم...»، اما این «اردیبهشت» بیشتر بدهکاریم؛ به دستان خسته ی کارگران، به الف بای اندیشه و باور آموزگاران، به غافلگیری کرونا؛ به خانواده ی درمانی کشور و جهادگران میدان رزمِ سلامت.

او ادامه داد: یاد کنیم از شهدای انقلاب و دفاع مقدس؛ از نامداران و ماندگاران ملیت و اسلامیت؛ از همه ی کشته شدگان از ٨٨ تا آبان؛ از سردار سلیمانی تا هواپیمای افتاده بر خاک؛ از این همه، هم وطن که به درد بی درمان غریبه ای به نام کرونا در غربت می روند؛ از همه ی عزیزانِ ایثارگر که هستند تا شاهد باشند... "و ما هنوز مانده ایم؛ ما را به سخت جانی خود این گمان نبود..."

او با اشاره به اینکه آخرین نطقش در مجلس دهم است، با اشاره به اهمیت تغییر نگاه بیان داشت: پس از اعتراضات، هم انتخابات، هم نهادهای انتخابی، زیر ضربِ بی سابقه ای قرار گرفته و هدف، نا امیدی اکثریت است تا اقلیتی بتواند با مشارکت حداقلی و رأی ثابت برنده باشد با همراهی نهادهای انتصابی؛ تلاش زیاد برای یک دست شدن قدرت به هر قیمت در اسرع وقت؛ سرانجام، به پایین کشیده شدن مجلس از رأس امور!   کدام مردم؟ کدام وکالت؟ همه قانون گذارند جز مجلس!

این عضو فراکسیون امید افزود: جنازه ای هم نمانده از نظارت، استیضاح، تفحص! مجلس مهندسی با مشارکت حداقلی و اول راه، مدارک تحصیلی جعلی، سوابق اقتصادی، که همه می دانند! روزهای طلایی در پیش است! برجامی آتش زده نمی شود! FATF هم تصویب می شود. مجلس یازدهم شما خیلی خوبید! 

عضو کمیسیون شوراها در مجلس با سر تیتر رنج دوگانگی، به نطق خودادامه داد و گفت: قدرت دست کسانی است که پاسخ گو نیستند و مسؤولیت با کسانی است که قدرتی ندارند؛ عدم پاسخ گویی و محدودیت حکومت در سایه ی بی اعتنایی به بازنگری قانون اساسی و حتی استصوابی شدن همین قانون فعلی!

کوید۱۹ هم زورش به حصر نرسید

میرزایی نیکو درباره حصر نیز گفت: نامه ی ١٥٤ امضا، نماینده ی مجلس و کمیته ی رفع حصر که هیچ! کووید ١٩ هم زورش نرسید. در انقلاب همه بودند؛ همه ی گروه ها؛ همه ی مردم؛ قبل و بعد از قانون اساسی؛ باید برگردیم به همه باهم نه همه با من؛ بازکردن راهِ ملت و انتخاب شایسته ترین ها؛ تضعیف انتخابات برخلاف نص جمهوریت و قانون اساسی است.

بررسی صلاحیت یا بازجویی

وی با اشاره به رد صلاحیت های بیان داشت:و اما داستان رد صلاحیت! این یک داستان نیست؛ واقعیت زندگی من است"گفتم: اسم شما گفت: فلانی! ورق می زد و تند تند می گفت؛ گفتم: بازجویی یا جواب بدهم؟!گفت: در مراسم سالگرد طالقانی از نهضت آزادی دفاع کردی! (منظورش همان آیت الله طالقانی بود که من انقلاب را با او و دکتر شریعتی، حزب را با شهید بهشتی، دین را با شهید مطهری، قرآن را با المیزان علامه طباطبایی، ولایت فقیه را با آیت الله منتظری و انقلاب را با حضرت روح الله شناختم). گفتم: اهالی انقلاب به قیمت جسم و جانشان، تمام عمرشان، قبل و بعد از انقلاب زندان کشیده و چشیده اند! مگر می توانیم تاریخ را تحریف کنیم؟ مگر حق داریم هست را نیست کنیم؟! تاریخ دفترچه ی سیاه مشقمان نیست که با مداد بنویسیم پاک کنیم یا آن صفحه را بکنیم و پاره کنیم! تاریخ، تفکر انسان هاست! تاریخ، حافظه ی یک نسل است! گفت: گفته ای فسادِ نهادینه! ما فساد نهادینه نداریم! گفتم؛ این همه یقه سفیدِ دست به جیب و متهم که کشفشان از افتخارات قوه ی قضاست! این ها نهاد نیستند؟! راست می گویی! آب را گل نکنیم! مردم هم نمی گویند! اما می بینند! گفت: به مردمِ مقاوم، گفتی غارنشین! گفتم: معنی دوران شعب چیست؟! عربی من ضعیف است یا شما؟!گفت: چرا وقتی روضه خواندی گفتی کربلا یعنی آب!؟ چیزی مانده بود بگویم؟ از کدام سیاره آمده بود؟ مسلمان بود؟! شیعه بود؟ سر سفره ی امام حسین سینه زده بود؟ "

میرزایی نیکو اظهار داشت: ما از این توهمات توطئه بلد نیستیم! از این گفت و شنودها! او رفت... اما در تاریخ ماند که جرم اصلی، حضور در کمیته ی حصر و بردن نام «میر حسین موسوی»، «زهرا رهنورد» و «مهدی کروبی» در تمام نطق ها بوده و هست! می دانم! بدانید که می دانم!  از حکومت خدا مگر می توان فرار کرد؟! 

توصیه به پیشنهاد خاتمی و آزادی همه زندانیان

او گفت: قاسم میرزایی نیکو مسافر انقلاب، جبهه‌ و جنگ، سازندگی، اصلاحات، خانه نشین دولت هاله ی نور، فرزند کیلان، نماینده ی مردمان شریف شهرستان های دماوند و فیروزکوه، دیروز آمد؛ فردا می رود؛ امروز ایستاده است کنار گزارشاتی که هر روز با مردمانش تقسیم کرد؛ نه فرزند دو تابعیتی دارد، نه مدرک خارجی نه ذره ای رنگ رسانه های بیگانه! هیچ! فقط پیرتر؛ انقلاب حاصل جوانیِ گذشته است؛ از این دست عمری به سر برده ایم اما امروز نسلی که در کارنامه اش نه عمر انقلاب دارد نه دفاع، همه ی نظام را حق خودش می داند! سهم خودش، مال خودش؛ نوش جان؛ ایام به کام، عزتتان مستدام، عاقبتتان به خیر؛ علت رد صلاحیت: "بند ٢ ماده ٢٨: عدم التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی.

عضو فراکسیون امید مجلس نطق خود را با شعر دیگری پایان داد و گفت:که سیاه است شب،/ اما /که هنوز اول یلدا و زمستان است. /اما/

که فروریخته از شاخه و ساق برگ‌ها زرد و خموش/اما/پس کنون باز چه خواهی گفت؟/باز با این‌همه گویم:/اما/باز با این‌همه گویم/اما/

این نطق آخر تقدیم به تو رفیق جان دکتر کاظم آشفته مرد تعهد و تخصص که شب نیمه رمضان سرت را گذاشتی بر آستان کریم؛ روحت آرام تسلیت به جامعه پزشکی تقدیر و سپاس  از بیانات جناب آقای خاتمی و نکات مورد اشاره به ویژه در خصوص همبستگی ملی و آزادی همه زندانیان.

انتقاد اصولگرایان به صحبت‌های مطهری درباره حوادث آبان 

هفته گذشته علی مطهری در آخرین نطق خود در مجلس به مسئله آبان ماه و اعتراضات در آن مقطع اشاره کرد. او با بیان اینکه «ما که دیگر از این مجلس می‌رویم اما مجلس یازدهم این مسائل را دنبال کند» گفت: موضوع دیگر مسئله استیضاح و مصلحت‌سنجی‌هایی است که گاهی هیأت رئیسه انجام می‌داد و یا همچنین موضوع تأثیرپذیری از خارج مجلس، برای مثال استیضاح وزیر کشور را در آبان و یا آذرماه مطرح کردیم. وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان است که در آن مدت افراد زیادی کشته شدند. ما هم بر سر این موضوع محکم ایستاده بودیم تا از حد نصاب نیفتد. از آقای لاریجانی با وجود اینکه داماد ما هم هستند انتقاد داریم ولی اجازه ندادند که این کار انجام شود. ابتدا به ما گفته شد اکنون شرایط مناسبی برای این موضوع نیست و آن را به بعد از انتخابات موکول کنید.

دیروز محمد کولیوند از نمایندگان اصولگرا در پاسخ به این صحبت مدعی شد که این اظهارات صحت ندارد و مقصر تنها وزارت کشور نیست. 

 حجت الاسلام مجتبی ذوالنوی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکر شفاهی در خصوص اظهارات اخیر علی مطهری پیرامون عملکرد وزارت کشور در اغتشاشات بنزینی گفت: او اعلام کرد که وزیر کشور عامل کشتار حوادث بنزینی سال ۹۸ است.

وی افزود: بنده عضو شورای امنیت کشور هستم و از نزدیک شاهد تلاش‌های وزارت کشور و شخص وزیر کشور بوده ام. این مطلب واقعیت ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: انصافاً دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت کشور و وزیر کشور به صورت شبانه روزی تمام تلاش خود را مصروف داشته اند تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد و اگر اتفاق افتاد کمترین هزینه را داشته باشد.

ذوالنوری تصریح کرد: وزیر کشور جز اجرای دستور شورای عالی امنیت ملی کاری انجام نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.