وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه هشدار داد در صورتی که نیروهای «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی منافع و دیپلمات‌ها و مراکز کنسولگری ترکیه در لیبی را هدف قرار دهند، هدف قرار دادن این نیروها را برای خود مشروع می‌داند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه ترکیه اضافه کرد که حملات نیروهای حفتر به فرودگاه «معیتیقه» و هیئت‌های دیپلماتیک جنایت جنگی به شمار می‌آید.

ترکیه در حالی این هشدار را مطرح می‌کند که «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای حفتر گفت که پدافند هوایی آن‌ها یک پهپاد ترکیه‌ای را در طرابلس سرنگون کرده است.

المسماری در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت: «پدافند هوایی یک پهپاد ترکیه‌ای نوع بیرق‌دار TB۲  را در منطقه القبایله عین زاره در طرابلس ساقط کرد».

مرکز اطلاع‌رسانی وابسته به نیروهای حفتر روز جمعه نیز از سرنگونی یک پهپاد ترکیه‌ای در غرب طرابلس خبر داده بود.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.