کریم همتی ـ رییس جمعیت هلال احمر ـ هفته گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد: سه سناریو برای حج امسال وجود دارد؛ یکی اینکه حج برگزار نشود، دوم اینکه ظرفیت محدود باشد و سوم اینکه عربستان مجوز تشرف را برای افراد زیر ۶۰ سال فراهم کند. این سناریوها را سازمان حج و زیارت قبلا ترسیم کرده بود؛ زمانی که عربستان به مسلمانان جهان خبر داد به خاطر کرونا فعلا برای حج تمتع هیچ اقدامی انجام ندهند. با این حال سازمان حج و زیارت کشورمان، اقدامات حج را متوقف نکرد. سهمیه حج ایران برای امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر است که طبق اعلام سازمان حج و زیارت، تا به حال ۷۵ درصد این تعداد، ثبت نام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ـ شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید جوادی آملی، حائری، حکیم، سبحانی، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و وحید خراسانی، جسله ای را برگزار کرد تا درباره برگزاری حج در حالت اضطراری، احتمالات را بررسی کنند. او گفت: وزارت حج عربستان به‌صورت قطعی هنوز برنامه رسمی خود را برای برگزاری حج تمتع اعلام نکرده است، هرچند از عربستان به‌صورت غیررسمی برخی برنامه‌ها برای برگزاری حج گزارش‌ شده است، اما این برنامه‌ها هنوز به‌صورت رسمی به بعثه‌های حج کشورهای اسلامی منعکس و اعلام‌نشده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج در آن جلسه به نمایندگان مراجع عظام یادآور شد که انجام مناسک حج در وضعیت عادی با وضعیت اضطراری متفاوت است، با توجه به شیوع ویروس کرونا، احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها از طرف عربستان برای برگزاری مناسک حج در وضعیت اضطراری را باید در نظر گرفت، به همین منظور این جلسه هم‌اندیشی برگزار شد تا در زمینه مسائل پیش روی گفت‌وگو و تبادل‌نظر شود و تمهیداتی ازنظر کیفیت عمل به احکام شرعی از هم‌اینک مورد توجه مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم قرار گیرد.

روح‌الله پورشعبان ـ مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت ـ هم تاکید کرده که عربستان تا کنون هیچ شرطی برای حج امسال اعلام نکرده است، به این ترتیب نمی توان محدودیتی برای ثبت نام زائران بیت الله الحرام و معاینات آنها اعمال کرد و برنامه های اجرایی به روال سال های قبل ادامه دارد.

با این حال سازمان حج، سناریوی سوم را فعلا در پیش گرفته و معاینه از زائران زیر ۶۰ سال را آغاز کرده است. پورشعبان با این که خبر محدودیت سنی برای ثبت نام و معاینه زائران حج را تکذیب کرده اما گفته که «معاینه حجاج ۹۹ به صورت مرحله ای خواهد بود و فعلا افراد زیر ۶۰ سال به منظور تایید استطاعت جسمی معاینه می شوند اما با توجه به شرایط کنونی در معاینات پزشکی امسال علاوه بر ادامه روال همیشگی، کد هایی را برای زائران همچون سن، بیماری های قلبی و ریوی، دیابت و ... در نظر گرفته ایم تا در صورت اعلام و اعمال محدودیت اعزام از سوی عربستان، بتوان زائران دارای توانایی را به راحتی تفکیک و اعزام کرد.»

 مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت اضافه کرده که با در نظر گرفتن شرایط امسال، معاینات با دقت، انجام و زائران در تایید سلامت جسمانی دسته بندی می شوند تا در صورت اعمال محدودیت و حذف بخشی از زائران، متقاضیانی که در نوبت تشرف هستند  فراخوان شوند و برای تکمیل سهمیه اختصاص یافته به کشورمان اقدام شود.

او یادآور شد که همه اقدامات، دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی برای حضور زائران در سرزمین وحی بررسی و آماده شده است؛ به نحوی که حتی برای بیماران احتمالی، اتاق قرنطینه در نظر گرفته شده است.

رییس جمعیت هلال احمر هم گفته که انجام تست کرونا برای تمام حجاج الزامی خواهد بود و اگر مجوز تشرف برای افراد زیر ۶۰ سال صادر شود، حدود ۳۸ هزار مورد اعزامی وجود خواهند داشت.

سال گذشته که سهمیه زائران ایرانی حدود ۸۶ هزار و ۶۰۰ نفر بود، میانگین سنی حاجی ها ۵۶ سال اعلام شد. وضعیت سنی زائران در حج ۹۹ هنوز مشخص نشده است.

عربستان یک بار قبلا در سال ۲۰۱۴ که نوعی از ویروس کرونا شایع شده بود، شرط سنی را در حج تمتع اعمال کرد. دولت سعودی آن سال به کشورها اعلام کرد به علت انتشار کروناویروس به افراد بالای ۶۰ سال ویزای حج تمتع و عمره نمی دهد. عربستان هنوز درباره حج تمتع 99 تصمیمی را اعلام نکرده است اما عمره را به حالت تعلیق درآورد و درحال حاضر تمام مراسم های مذهبی و زیارتی در مسجدالحرام در شهر مکه و مسجد پیامبر (ص) در شهر مدینه را محدود کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.