سید مناف هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: طرح ترافیک در هفته‌ سوم فروردین ماه به دلیل جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا و بنا بر سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا که همان کاهش سفر با حمل و نقل عمومی بود، لغو شد.

وی افزود: با لغو طرح ترافیک شاهد افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به آثار و عوارض توقف اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، شهرداری تهران بر اجرای مجدد این دو طرح تاکید دارد. 

معاون شهردار تهران با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده در این خصوص تصریح کرد: پیشنهاد مطرح شده امروز در شورای ترافیک تهران و با حضور فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، شهردار تهران و اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز بررسی و نقلط ضعف و قوت طرح پیشنهادی بررسی شد.

وی با تاکید بر اینکه باید فاصله اجتماعی و مقررات پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا در حمل و نقل عمومی رعایت شود، ادامه داد: اکنون ۵۰۰ هزار نفر از خطوط اتوبوسرانی و  ۶۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می کنند که مقرر شد با در نظر گرفتن تمامی پروتکل های بهداشتی و تحقق قاصله گذاری اجتماعی این طرح پیشنهادی اجرا شود.

معاون شهردار تهران در ادامه پیشنهادات مطرح شده در طرح ترافیک را تشریح و تصریح کرد: پیشنهاد شده، در مرحله اول، زمان طرح ترافیک که پیش از این از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یابد، در عین حال از ساعت 14 به بعد نیز  خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود.

به گفته‌ وی، با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ منظور شده است، لذا سفرهای کاری در این طرح ، مشمول محدودیت تردد نخواهند شد ، همچنین برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده است. 

هاشمی افزود: تمهیداتی که برای تاکسی های تلفنی و اینترنتی در نظر گرفته شده بطوریکه ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار دستگاه تاکسی اینترنتی و تلفنی مشمول این طرح خواهند شد. 

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اجرا و یا عدم اجرای طرح ترافیک پیشنهادی، منوط به تصویب نهایی در «ستاد ملی مقابله با کرونا» است، گفت: انتظار می رود این طرح پس از شب های قدر و در پایان اردیبهشت ماه به مرحله اجرا درآید.

به گفته هاشمی ابعاد مثبت و منفی این طرح طی دو هفته از اجرا، بررسی و سنجیده خواهد شد و چنانچه نیازمند اصلاحات باشد، اصلاح خواهد شد.

در شرایط عادی، ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و شرط ورود به این محدوده‌ها که مالکان خودروها جریمه نشوند، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه تهران من و شارژ حساب شهروندی است.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود.

زمان اجرایی طرح‌های ترافیکی تهران از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ شنبه تا چهارشنبه است ضمن اینکه روزهای جمعه و ایام تعطیل نیز این طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود.

همچنین طرح کنترل آلودگی هوا علاوه بر روزهای شنبه تا چهارشنبه، روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود.

بنابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح های ترافیکی تهران(طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا) از روز ۲۳ فروردین تا اطلاع ثانوی لغو شده چرا که مطالعات علمی نشان می دهد خطر ابتلا به ویروس کرونا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس افزایش می یابد.

بر اساس اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.