در جریان نشست علنی امروز مجلس، موضوعات مختلفی مطرح شد و نمایندگان به بحث درباره این موضوعات پرداختند؛ بحث‌هایی که گاهی رنگ و بوی جدال هم به خود گرفت. در این میان گاهی حرف و حدیث‌ها درباره قیمت ماشین به میان آمد و گاهی هم از اتفاقات سالهای گذشته و تبعات آن از جمله حمله به سفارت انگلستان در سال ۹۱ سخن به میان آمد. 

جدال لفظی حاجی دلیگانی و پزشکیان

در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حسینعلی حاجی دلیگانی خواست تا تذکری بدهد. میکروفن او روشن شد و این نماینده اصولگرای مجلس درباره ماده ۴۳ این لایحه گفت: در جز یک تصره ۲ گفته است پرنده‌هایی که کاشف یا ضابط آن وزارت اطلاعات است تجدید نظرخواهی از سوی این وزارت صورت می‌گیرد اما در ماده  ۳۶ قانون فعلی، «سپاه» «نیروی انتظامی» «نفت»  «گمرک» و «بهداشت درمان» به عنوان ضابطین معرفی شده است اما اینجا حق اعترض را از این ها گرفته شده است. 

همینکه حاجی دلیگانی خواست نکته دوم خود را مطرح کند، مسعود پزشکیان که ریاست مجلس را به عهده داشت این موضوع را خارج از بحث دانست و با ادامه طرح آن مخالفت کرد.که نماینده شاهین شهر خطاب به او گفت اجازه بدهید کلام منعقد شود.

پزشکیان در پاسخ به این اعتراض گفت دیگر چقدر باید منعقد شود که ما مخالفت کنیم؟! 

همین اظهار نظر کافی بود تا فریاد اعتراض نماینده شاهین شهر بلند شود او خطاب به پزشکیان گفت: این چه وضعی است؟ 

در همین لحظه کاظم دلخوش نیز در میان داد و بیداد های نماینده شاهین شهر گفت این مربوط به وزارت اطلاعات است. 

دقایقی بعد علیرضا سلیمی به هواخواهی از نماینده شاهین شهر در تذکری گفت:  طبق ماده ۱۱۰ قطع کلام نماینده مشکل دارد و چه کسی مسوول است ریاست مجلس.

در همین لحظه مسعود پزشکیان گفت تذکر شما در پایان جلسه می‌شنویم و دستور داد میکروفن او را که خارج از مووضوع بود قطع کنند.

تاکید بر توجه مصوبات مجلس به احکام صادره از سوی رهبری

یکی دیگر از تذکرات در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به نماینده ارومیه می‌شد. نادر قاضی‌پور در اخطاری مستند به اصل ۱۱۰ قانون اساسی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخشی از این لایحه آمده که کالاهای قاچاق در بورس ارائه شود و به نوعی به این کالاها رسمیت داده شده که این خلاف نظرات رهبری است.

او  ادامه داد: در یکی از مواد این لایحه نیز آمده که برخی کالاهای قاچاق می‌تواند به فروش برسد که این هم به تولید داخل لطمه می‌زند به خصوص در سال جاری که سال جهش تولید است ما باید برای کالاهای داخلی ارزش بیشتری قائل باشیم.

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: احکام صادره از سوی رهبری باید رعایت شود و مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند آن را نقض کند.

تذکر پرایدی در صحن مجلس 

امروز تعدادی از نمایندگان مجلس درباره قیمت سرسام آور ماشین تذکراتی را مطرح کردند در این میان سخنگوی کمیسیون عمران در نطق میان دستور گفت: آقای روحانی در روزهایی که کرونا آرامش را از جامعه گرفته است و سلامت جسمانی مردم را تهدید می کند اقتصاد خانواده‌های ایرانی نیز مختل شده و دولت در کنترل قیمت کالاهای اساسی و تنظیم بازار منعفلانه عمل کرده است. درخصوص بازار مسکن هشدارهای لازم به دولت داده شده بود. اما کسی گوش شنوا نداشت.

او در ادامه اظهار کرد: نتیجه بی توجهی به توصیه ها و کمبود تولید مسکن افزایش قیمت زمین  ومصالح ساختمانی و عافیت طلبی بانک‌ها، افزایش تصاعدی قیمت مسکن شده است؛ به طوری که خانه دار شدن از رویای خانواده های ایرانی نیز فراتر رفته است.

او در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در بازار خودزو نیز دولت نتوانسته توازن بین عرضه و تقاضا را برقرار کند. صنعت خودرو سازی انحصاری و از بین بردن امکان رقابت  باعث ایجاد این نابسامانی شده است. تا حد قابل توجهی التهاب کنونی بازار ناشی از بی برنامگی دولت و باز گذاشتن دست دلالان با سیاست های نادرست است.

او در ادامه خاطر نشان کرد: چندین و چند ماه است که خبری از عرضه خوردو با قیمت کارخانه نیست و ثبت نام خودروهای پیش فروش شده نیز که یک سال دیگر تحویل داده می‌شود دردی را دوا نمی کند؛ در این شرایط که تحت تاثیر سیاست های نادرست تقاضا در بازار تلنبار شده و خودروسازها نیز رغبتی برای عرضه محصولات خود با قیمت تعیین شده ندارند، سخن از دلالان و حباب بازار خودرو تنها پاک کردن صورت مساله است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:  آقای روحانی پراید در آستانه ۱۰۰ میلیونی شدن است. آیا نمی خواهید کاری کنید؟ مگر ۹۰ درصد قطعات پراید تولید داخل نبود؟ 

تذکر درباره تخریب آثار تاریخی سفارت انگلستان 

احمد مازنی نماینده مردم تهران در تذکری گفت: آذرماه سال ۱۳۹۱ افراد خودسر سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری که جزو اموال دولت انگلیس بود را تخریب کردند.

وی ادامه داد: اخیرا در خبرها آمده که این آثار پس از ترمیم به سفارت بریتانیا در تهران برگشت داده شده و مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار پوند معادل ۲۷ میلیارد تومان هزینه خودسری عوامل خودسر از جیب ملت پرداخت شد.

وی خطاب به ظریف گفت: ضمن احترام به شخصیت و توانمندی شما و قدردانی از تلاش‌های شما در عرصه‌ی دیپلماسی و ضمن این‌که ملت ایران خاطره خوشی از انگلیس ندارند انتظارمان این است که در این باره روشنگری کنید. آیا این موضوع صحت دارد؟ اگر صحیح است پاسخ دهید که از چه منطقی برخوردار است.

نامه ۱۰۰ نماینده به لاریجانی درباره افزایش حقوق بازنشستگان

همچنین جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، از ارسال نامه ۱۰۰ نماینده به آقای لاریجانی رئیس مجلس درباره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، خبر داد.

بنابر گزارش تسنیم، نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: نمایندگان در این نامه برای رفع تبعیض و بی عدالتی و همچنین بهبود وضعیت معیشتی به وجود آمده برای بازنشستگان لشکری و کشوری بر اثر شرایط اقتصادی ، خواستار این هستند که این قشر نیز در سال جاری از ۵۰ درصد افزایش حقوق بهره‌مند شوند.

متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

در راستای تحقق تکلیف دولت در ماده (۳۰) قانون برنامه ششم :«دولت مکلف است بررسی های... در سیر قانونی قرار دهد و اجرا کند.»شایسته است دستور فرمایید عین مصوبه کمیسیون مشترک مجلس در سال ۹۸ ، بر روی ماده (۱۰۹) جدید «الف ق م خ ک » در تحقق لایحه تقدیمی سال ۹۶ دولت با تغییر بازه زمانی ۳ سال به ۲ سال با قید ۳ فوریت به منظور برقراری عدالت و رفع تبعیض در پرداختی های دولت به بازنشستگان کشوری و لشگری وفق بند ۹ اصل سوم قانون اساسی، در صحن مجلس طرح و اقدام لازم به عمل آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.