با توحه به لرزه خیز بودن کشورمان، وقوع زلزله پدیده‌ای دور از ذهن نیست، اما می‌توان با رعایت باید‌ها و نباید‌هایی، میزان خسارات به ویژه خسارات جانی را به حداقل رساند.

در بسته خبری موجود قصد داریم مهم‌ترین اقداماتی که برای حفاظت از سلامتی خود ضرورت دارد، مرور کنیم.

هنگام وقوع زمین لرزه اگر بیرون از ساختمان هستید از خیابان‌ها و کوچه‌های باریک عبور نکنید، به فضای باز بروید، صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود، کف دستتان را روی زمین بگذارید و روی یک زانو بنشینید.

اگر در مراکز خرید بودید به سمت درب‌‌های خروجی هجوم نیاورید، ندوید، از ازدحام و فشار به جمعیت خودداری کنید، با دست و بازو، سر و گردنتان را حفظ کنید؛ اگر در سینما و ورزشگاه‌ها بودید روی صندلی خود بنشیند، سر و گردنتان را با دست حفاظت کنید و سر‌ها را بین دو زانو نگه دارید.

همچنین راه عبور وسایل نقلیه را نبندید، به کابل‌های برق، تیرآهن و قطعات فلزی دست نزنید، داخل ساختمان نروید و در کوچه و خیابان‌ها تجمع نکنید.

از آسانسور استفاده نکنید، در زمان زلزله ممکن است برق‌ها قطع شود و احتمال ماندن در آسانسور بسیار است، هر جایی هستید همانجا بمانید تا زمین‌لرزه تمام شود.

اگر در وسایل نقلیه در حال حرکت هستید، به سرعت توقف کنید و در خودرو بمانید، بعد از وقوع زمین لرزه با احتیاط مسیر را ادامه دهید و از رفتن به جاده‌ها و رمپ‌ها خودداری شود.

در موارد شدیدتر اگر زیر آوار ماندید با دستمال یا لباس دهان خود را بپوشانید، جابجا نشوید، در صورت داشتن تلفن همراه با تماس یا پیام کمک بخواهید، با هر وسیله‌ای مثل لوله به دیوار ضربه بزنید یا از سوت و هشدار‌هایی اینگونه استفاده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.