وزارت خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای به موافقت «نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ساخت هفت هزار واحد مسکونی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، ترکیه این اقدام را «تداوم سیاست اشغالگری و ظلم‌وجور اسرائیل» توصیف کرده و گفت شهرک‌سازی‌های غیرقانونی نشان‌دهنده تمایل اسرائیل برای تداوم غصب‌کردن حقوق فلسطینیان است.

در این بیانیه آمده است که رژیم صهیونیستی از طریق توسعه مداوم شهرک‌های غیرقانونی در اراضی خصوصی فلسطینیان، هرگونه احتمال محقق شدن راهکار دو دولتی را از بین می‌برد.

وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر نیاز هرچه بیشتر به صلح و ثبات در بحبوحه شیوع جهانی ویروس «کووید۱۹»، تصریح کرد آنکارا با تمام شهرک‌سازی‌های اسرائیل، که همگی در تناقض با قطعنامه‌های سازمان ملل است، مخالف بوده و همواره از حقوق و آرمان فلسطینی‌ها دفاع می‌کند.

واحدهایی که روز گذشته بنت با ساخت آنها موافقت کرد، در شهرک صهیونیست‌نشین «افرات» در جنوب قدس اشغالی و در مجتمع «گوش عتصیون» که در بین بیت‌لحم و الخلیل قرار دارد، ساخته خواهد شد.

 رژیم صهیونیستی در جریان جنگ شش‌ روزه سال ۱۹۶۷ با مصر، سوریه و اردن، مناطقی از جمله قدس شرقی و کرانه باختری رود اردن را تصرف و بلافاصله ساخت شهرک‌ در این مناطق را آغاز کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر سال ۲۰۱۶ از رژیم اشغالگر خواست برنامه‌های شهرک ‌سازی در این مناطق را پایان دهد.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز چند روز پیش با محکوم کردن تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، تصریح کرد صلح در غرب آسیا با پایان اشغالگری حاصل می‌شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.