«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل بار دیگر درباره تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی در فلسطین هشدار داد.

گوترش تأکید کرد که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی غیر قانونی است و الحاق برخی از مناطق در کرانه باختری، منجر به نابودی راهکار دو دولتی خواهد شد.

راهکار دو دولتی راه حلی است که مورد حمایت سازمان ملل متحد و کشورهای زیادی قرار دارد و از زمان کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ و پیمان‌های اسلو در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ میان سازمان آزادی بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی مطرح شد.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن به نقل از گوترش گزارش داد، الحاق برخی از مناطق کرانه باختری همچنین درها را به روی مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی خواهد بست.

وی همچنین تأکید کرد که چنین اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی، عواقب وخیمی بر احتمال صلح و امنیت در منطقه خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل خبر داد که در سطوح مختلف، به ویژه در شورای امنیت، در حال رایزنی است و هماهنگ‌کننده وی در فرآیند صلح در خاورمیانه، در حال بررسی امکان برگزاری نشستی بین کمیته چهارجانبه فلسطین متشکل از نمایندگان آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است.

در همین ارتباط، یک هیئت از کشورهای عربی از طریق تلویزیونی هفته جاری با گوترش دیدار کردند. در این دیدار، اعضای این هیئت، بر «غیر قانونی بودن تمامی فعالیتهای شهرک‌سازی و الحاق [کرانه باختری] که اسرائیل در پیش گرفته» تأکید و «طرحهای اسرائیل برای احاق مناطق گسترده‌ای از کرانه باختری» را محکوم کردند.

اعضای این هئیت به دبیر کل سازمان ملل گفتند که رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از شیوع ویروس کرونا، در حال اجرای طرحهای غیر قانونی خود است؛ طرحها و اقداماتی که ناقض حقوق غیر قابل انکار ملت فلسطین و از بین بردن راهکار دو دولتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.