به گزارش روزنامه القدس العربی، در اسناد فاش شده که سال ۲۰۱۲ در مخفی‌گاه اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده کشف شد صحبت از طرح ترور باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دیوید پترائوس، فرمانده نظامی آمریکایی در جریان سفرشان با هواپیما به افغانستان است.

بن لادن یه یکی از معاونان خود نوشته بود: قتل اوباما باعث می‌شود جو بایدن ریاست‌جمهوری را برعهده بگیرد. البته بایدن کاملا برای این پست آماده نیست و این مسئله آمریکا را دچار بحران خواهد کرد اما قتل پترائوس روند جنگ در افغانستان را تغییر می‌دهد.

در این اسناد آمده که بن لادن می‌خواست "الیاس الکشمیری" این مأموریت را انجام دهد.

بن لادن به "عطیه عبدالرحمن"، از رهبران القاعده نامه‌ای با این محتوا نوشته بود: از الیاس می‌خواهم تدابیری را که اتخاذ می‌کند به من اطلاع دهد.

اما الکشمیری نتوانست در این طرح پیشرفت زیادی داشته باشد و سال ۲۰۱۱ در حمله پهپادی آمریکا بعد از کشته شدن بن لادن، به دست نیروهای آمریکایی کشته شد.

به گفته مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا طرح بن لادن به هیچ وجه اجرایی نشد.

از سوی دیگر جو بایدن اظهارات ضد و نقیضی درباره نقشش در قتل بن لادن ایراد می‌کند اما مسئله تأیید شده این است که اوباما قبل از اتخاذ تصمیم نهایی درباره هدف قرار دادن بن لادن، تیمی با حضور بایدن تشکیل داده بود.

ژانویه ۲۰۱۲ بایدن اعلام کرد که با این حمله مخالف بوده و مدعی شد که حاضران به جز لئون پانه‌تا، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) روی این حمله حساب باز نمی‌کردند. بایدن سال ۲۰۱۵ حرف خود را پس گرفت و گفت که به اوباما خبر داده باید این حمله صورت گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.