تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم دیگر در مجلس حضور ندارند و در این روزها آخرین نطق ها و تذکرهایشان را به زبان می‌آورند نطق‌هایی که سرشار از انتقاد است. گاهی این انتقادها دولت را نشانه می‌رود و دیگر گاهی نهادهای قدرت را. 

منابع مالی کشور را صرف تولید قوطی حلبی چرخ‌دار کرده‌ایم

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک یکی از همان نمایندگانی بود که برای آخرین بار پشت تریبون قرار گرفت. او امروز در نطق میان دستور خود گفت:‌ دستاوردهای بزرگی در کشور ظرف این چند سال پس از پیروزی انقلاب صورت گرفته اما مدیران نوکیسه بر امور اجرایی کشور چنبره زده و نتیجه عملکرد آنان فقر، تنگدستی، کودکان خیابانی و عادی شدن اختلاس است. 

او ادامه داد:‌ این گروه، منفعت‌طلبان از یک جریان خاصی نیستند. امروز خبری از ۴.۸ میلیاردی دلاری نیست و تازه می‌خواهند ۵ میلیارد دیگر بگیرند. 

خادمی با انتقاد از خودروهای تولید شده در خودروسازی داخلی گفت: منابع مالی کشور را به شرکت‌هایی اختصاص می‌دهیم تا چند قوطی حلبی چرخدار تولید کنند و مردم را بکشند.

خادمی اضافه کرد: ایران با ۸ درصد منابع دنیا و ۸۰ میلین نفر جمعیت حدود ۱۱ میلیون حاشیه نشین چندین میلیون معتاد و افراد تحت پوشش کمیته امداد در کشور دارد، این کار به معنای عادت دادن مردم به فقر است.

خادمی اظهار داشت: در انتخابات مجلس یازدهم در خوزستان افتضاح به بار آمد؛ قصد داشتم کلیپ های آن را به نمایش بگذارم اما این کار را نمی کنم چون آنها به جمهوریت نظام لطمه زدند. من چنین کاری نمی کنم مافیای چپ و راست با هم هماهنگ بودند.

برای جنگ اقتصادی چه کردیم؟! 

 فردین فرمند  نماینده مردم میانه هم در نطق میان دستور خود با بیان اینکه می خواهد افکارش را با نمایندگان در میان بگذارد، گفت:  می خواهیم روزهای آخر مجلس موضوعاتی را با شما در میان بگذارم، ما در جنگ تحمیلی پیروز شدیم، چرا به این موفقیت رسیدیم؟ پاسخ به این سوال بسیار عمیق است، برای اینکه عده ای با خودشان گفتند برای مملکت، اعتقاد و انقلاب چه باید بکنند و از خودشان گذشتند و چون از خود گذشتند پیروز شدند.

نماینده مردم میانه در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: آیا مجلس دهمی ها از خود سوال کردند برای این مجلس چه کار خواهند کرد؟ قصد توهین به هیچ فرد و شخصی ندارم دلم می خواهد به عنوان وصیت برای دوره یازدهمی ها باقی بماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: روز گذشته قانونی را تصویب کردیم که اگر مراحل را طی کند اجرایی می شود، قانون حذف  صفرهای زیادی که اثرات منفی بسیار روانی، روحی و فیزیکی بر اقتصاد ما داشت بود، اما چه تصویب کردیم؟  گفتیم ۱۰ هزار ریال بشود یک تومان، برای آن زیر مجموعه تعریف کردیم، آیا فکر این بودیم برای ضرب یک قران چقدر باید هزینه شود؟

او ادامه تصریح کرد: دیروز مگر نشنیدید، نیکلی که برای این فلزات استفاده خواهد شد ۳۵۰ ریال هزینه دارد، یعنی پولی که قرار است واحد آن را ضرب کنیم، ارزش ذاتی آن پول بیشتر از ارزش مالی آن خواهد بود، اینگونه می خواستید در اذهان بمانید؟ با این عجله می خواستیم کار کنیم؟ امیدوارم  مسئولین متوجه این امر شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: روز گذشته گفته اند یک قران را ضرب نخواهیم کرد و ۱۰ قرانی ضرب می شود، در دنیا رسم است وقتی کسی به کشور خارجی سفر می کند به عنوان هدیه و یادگاری کوچکترین واحد پول آن کشور را دریافت کنند، آیا برای این مسئله جوابی دارید؟ واقعا متاسفم که باید این مسائل را مطرح کنم اما برای اینکه در تاریخ بماند این نکات را بیان می کنم.

فرمند در ادامه نطق خود بیان کرد: ما در جنگ اقتصادی قرارداریم، قسمتی از این جنگ می توانست این قانون باشد البته اگر درست تصویب می شد، جنگ آرایش می خواهد، پایه جنگ اقتصادی، ایجاد اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد مقاومتی چگونه بنیان می شود؟ اقتصاد مقاومتی نیاز به رونق تولید دارد، الان دیدیم آنچه که باید محقق می شد، نشد، رفتیم سراغ جهش تولید، چه کاری دراین باره کردیم؟

او  گفت: جنگ اقتصادی مسئله ای است که ما باید جوابگوی آن می بودیم اما چه کار برای آن کردیم، با عجله قانون انتخابات را دستکاری کردیم، آیا بعد از انتخابات تحلیل کردیم که چه اتفاقی درمملکت افتاد؟ در شهر خودم مردم توقعات خیلی زیادی داشتند این شهر بسیار محروم است  مردم تصور می کنند با سخنرانی ها  و نطق ها مشکلات حل می شود و مسئولین سریع مسائل را درست می کنند اما در قانون انتخابات آیا دیدیم که چطور مردم را پای صندوق های رای بیاوریم؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما تا کی می خواهیم مسائل را سرسری بگیریم؟ چند تا انتخابات داریم برای هر کدام یک قانون گذاشتیم برای تبلیغاتشان یک قانون می گذاریم، با خود فکر کردم می روم شهر برای مردم توضیح می دهم اما کسی نیامد اجازه ندادند در مسجد جامع جلسه بگذارم، با خود گفتم همه خلاف می کنند من که نمی توانم خلاف کنم وقتی قانونگذاری می کنم، من یک بنر زدم یک در یک متر و شش نسخه که به ستاد ها  بفرستم و روی آن نوشته بودم تمام هزینه های انتخاباتی این جانب صرف امور خیریه خواهد شد.

توصیه کواکبیان به مردم برای فروش اموالشان

مصطفی کواکبیان نماینده تهران در تذکر شفاهی خود گفت: صدا و سیما و رسانه ها به مردم توصیه نکنند که اموالشان را برای سرمایه گذاری در بورس بفروشند. اگر کسی درآمد اضافی دارد وارد بورس کند نه اینکه اموال را به فروش برساند. چون ممکن است بورس دچار حباب شده و مردم ضرر کنند. عده ای معتقدند با انقلاب اقتصادی مواجه ایم و عده ای دیگر آن را حباب می دانند. به هر حال توصیه ام این است که مردم اموالشان را نفروشند.

او همچنین در تذکر دیگری درباره سهام عدالت گفت: دولت برای تخصیص سهام عدالت به خصوص کارگران فصلی تدبیری بیندیشد. قرار بود سهام عدالت برای طبقات ضعیف جامعه باشد نه اینکه خیلی از مدیران و افرادی که دست شان به دهانشان می‌رسد سهام عدالت داشته باشند و افراد ضعیف جامعه سهام عدالت نگرفته‌اند.

نماینده تهران در پایان در تذکر دیگری به مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان تهران گفت که وضعیت ترافیک به سمت قبل از کرونا می رود، باید چاره اندیشی شود.

کرونا و معضل پیگیری وضعیت مردم 

محمد خدابخشی نیز در تذکری گفت: تذکر بنده به هیات رئیسه است، محدودیت هایی که برای ورود معاونان پارلمانی به صحن علنی مجلس ایجاد شده است، از یک طرف و از طرفی اینکه وزرا به علت ویروس کرونا حاضر به جلسه با نمایندگان نیستند، باعث شده است که مسائل مردم را نمی توانیم پیگیری کنیم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای ادامه داد: درخواست ما این است که این محدودیت ورود معاونان پارلمانی به صحن علنی مجلس برداشته شود تا بتوانیم کار مردم را پیگیری کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تذکر بعدی من به وزیر آموزش و پرورش برای تسریع در راه اندازی درمانگاه فرهنگیان است.

خدابخشی تاکید کرد: تذکر بعدی به وزیر راه و شهرسازی است، از وزیر راه می خواهم جاده دورود- داران که سال های قبل باید تکمیل می شد و همچنین راه آهن ازنا- الیگودرز که جزء پروژه های جهش تولید سال ۹۹ معرفی شوند.

وی ادامه داد: تذکر بعدی من به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسریع در احداث مجتمع گاوداری ۵ هزار رأسی الیگودرز و کارخانه لاستیک سازی است.

در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر خدابخشی تاکید کرد: هیات رئیسه در مورد محدودیت ورود معاونان پارلمانی هیچ تصمیمی نگرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.