خدیجه جنگیز، همسر جمال خاشقچی، خبرنگار معروف عربستانی که گفته می‌شود قتلش در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ به دستور مقامات این کشور صورت گرفته است، از مسئولان اتحادیه فوتبال انگلیس خواست که جلوی انتقال سهام باشگاه نیوکاسل به کمپانی وابسته به محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی را بگیرند.

کنسرسیومی وابسته به بن‌سلمان در صدد خرید 80 درصد از سهام باشگاه نیوکاسل با قراردادی به ارزش 300 میلیون پوند است و گویا مایک اشلی مالک باشگاه هم به این معامله راضی شده است. این موضوع اما با واکنش‌های منفی نهاد‌های دفاع از حقوق بشر و برخی از اهالی دنیای فوتبال مواجه شده است.

خاشقچی که برای دریافت یکسری مدارک مرتبط با ثبت ازدواجش با جنگیز به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، آنجا به قتل رسید. دولت عربستان در ابتدا منکر نقش داشتن هیچ یک از مقامات این کشور در قتل خاشقچی شد اما در دادگاهی که ماه دسامبر سال 2019 برگزار شد، 5 تن از عوامل دولتی که در قتل خبرنگار عربستانی نقش داشتند، به اعدام محکوم شدند، البته این محاکمه سبب نشد که جوامع حقوق بشر از کنار ماجرا بگذرند و این محاکمه را عوام‌فریبی برای جلوگیری از متهم شدن محمد بن‌سلمان دانستند. همسر خاشقچی نیز چنین موضعی دارد و به همین دلیل با ارسال نامه‌ای خطاب به ریچاد مسترز، رئیس لیگ برتر انگلیس خواهان جلوگیری از فروش باشگاه نیوکاسل به سعودی‌ها شد.

در این نامه آمده است: خانم جنگیز به شما وهیئت رئیسه لیگ برتر توصیه می‌کند که تمام اقدامات ضروری را برای جلوگیری از این انتقال مالکیت اتخاذ کنید. این قطعاً اقدامی درست، مناسب و قانونی از جانب شما و لیگ برتر خواهد بود به خصوص با توجه به ماجرای قتل بی‌رحمانه همسر خانم جنگیز. در لیگ برتر و فوتبال انگلیس نباید هیچ جایی برای افرادی که دست به چنین اعمال منزجر کننده‌ای می‌زنند، وجود داشته باشد. انتقال مالکیت یک باشگاه به آنها، در تضاد با ماهیت و سند منشور لیگ برتر انگلیس مقررات آن و اصول بنیادی و آبرومندانه‌ای است که فوتبال انگلیس بر آن استوار است.

همسر خاشقچی هفته گذشته نیز در نامه‌ای جداگانه از مسئولان لیگ برتر انگلیس خواستار مداخله برای جلوگیری از ورود سعودی‌ها به ورزش بریتانیا شده بود. او در آن نامه نوشته بود: مقامات بریتانیا و لیگ برتر انگلیس نباید به کسی مانند محمد بن‌سلمان که هنوز از اتهام دست داشتن در قتل همسر فقید من جمال خاشقچی تبرئه نشده است، اجازه ورود و فعالیت در ورزش بریتانیا را بدهند وگرنه قطعاً لکه بزرگی روی اعتبار کشور و لیگ برتر نقش خواهد ست. محمد بن‌سلمان دارد به شیوه‌ای استراتژیک از ورزش بین‌المللی برای ترمیم وجهه اعتبار به شدت لطمه خورده‌اش بعد از قتل جمال استفاده می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.