رضا شفیقی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، سیستم پایش شعله را برای تشخیص و اعلام شعله در تجهیزاتی مانند توربین‌ها و بویلرها حیاتی دانست و گفت: به طور معمول این سیستم‌ها شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه انداز است و ما توانستیم دانش طراحی و ساخت این محصول را بومی سازی کنیم.

وی ادامه داد: توربین‌های گازی قلب ایستگاه‌های نفت هستند و در صنعت نفت و گاز ابزاری حیاتی محسوب می‌شوند. اما این توربین‌ها نیز برای کارکرد درست و پایش نیاز به دستگاهی دارند که به نوعی آنها را کنترل می‌کند. این دستگاه‌ها با نام «آشکارساز شعله یا سامانه پایش شعله» شناخته می‌شوند.

شفیقی با بیان اینکه پیش از این امریکا، انگلستان و فرانسه از جمله کشورهای دارنده این دانش بودند، یادآور شد: در حال حاضر ۵ نمونه خارجی این دستگاه را بومی کردیم و ۲ نمونه نیز با طراحی و ساخت ایران تولید شده است.

وی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۲ میلیون دلار برای واردات این محصول هزینه می‌شد، اظهار کرد: اما با تولید آن در کشور از خروج این مبلغ نیز جلوگیری شد. اکنون توربین‌های گازی مجتمع پارس جنوبی در پالایشگاه‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ از این سامانه پایش استفاده می‌کنند و این محصول دانش بنیان را جایگزین نمونه امریکایی کرده اند.

مجری طرح شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را از دیگر مصرف کننده این محصول دانست و گفت: تمام توربین‌های گازی مربوط به انتقال نفت با این سامانه پایش می‌شوند و امروز در تولید و ساخت سنسورهای پایش شعله و دما به نقطه‌ای رسیدیم که بدون نیاز به محصولات خارجی می‌توانیم نیاز کشور را رفع کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.