حسین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت فعالیت پایانه ای مرزی کشور اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا، مرزها در حوزه مسافری صرفا به صورت محدود و برای خروج اتباع کشورهای آن طرف مرز فعالیت می کنند و ورودی مسافر خارجی یا خروج مسافر ایران را نداریم.

وی ادامه داد: در بخش تجاری مرزهای زمینی، ۹ پایانه مرزی به صورت تخلیه و بارگیری فعال هستند و سایر مرزهای تجاری تعطیل هستند. در مرزهای تمرچین، باشماق و پرویزخان در حوزه عراق صرفا تخلیه و بارگیری انجام می شود و مرز شلمچه برای خروج مسافران عراقی فعالیت می کند. مرزهای بازرگان، رازی و سرو در حوزه ترکیه و دوغارون و میلک در حوزه افغانستان، تخلیه و بارگیری در حال انجام است.

قاسمی با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق با بازگشایی مرز شوشمی در پاوه به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی موافقت کرده است، گفت: قرار است این مرز بازگشایی شود البته مذاکرات توسط وزارت خارجه و سفارت ایران در عراق برای بازگشایی سایر مرزها در حال انجام است، ولی هنوز جمع بندی در این زمینه حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیر دریافت پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت در حوزه مرزها هستیم، خاطرنشان کرد: این پروتکل ها شامل رعایت مسائل بهداشتی برای مسافرین، رانندگان، وسایل نقلیه، محیط پایانه مرزی و کارمندان پایانه ها می شود تا پس از بازگشایی مرزها، آمادگی لازم برای رعایت موارد بهداشتی را داشته باشیم.  وزارت خارجه نیز در حال مذاکره با طرف های مقابل برای بازگشایی مرزهاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.