حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصمیمات جدید و تقسیم بندی کشور گفت:  بر مبنای آمار مبتلایان به کرونا و قوانین مربوط به مقابله با آن، تقسیمات جدیدی پیدا می‌کند. این تقسیمات جدید بر اساس شرق و غرب، یا شمال و جنوب نخواهد بود. مثلاً اگر در شهرستانی در طول هفته ورودی بیمار جدید نداشتیم و فوتی نبود و این روند وارد هفته دوم شد، وزارت بهداشت آن را سفید اعلام می کند. مناطق دیگر نیز زرد و قرمز خواهند بود. بر همین اساس کشور به سه قسمت سفید، زرد و قرمز تقسیم می شود و وزارت بهداشت روی نقشه برای مردم توضیح خواهد داد. تا زمانی که شهرها سفید بمانند، شرایط جدید حاکم می‌شود.

وی گفت: در جلسه امروز در مورد اماکن مذهبی و نماز جماعت بحث شد و در هفته های آینده بحث های جدید و تصمیمات جدید صورت می‌گیرد.در بررسی جدید به این نقطه رسیدیم البته دلمان می خواست مصوبه وسیع‌تری داشته باشیم زیرا این ماه، ماه پربرکت و مقدسی است و دل ها برای زیارت مساجد شریف در سراسر کشور نزدیک تر می شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر در بازگشایی بقاع متبرکه تنها صحن مطرح بود تصمیم گیری برای ما آسانتر بود اما زمانی که می گوییم این زیارتگاه باز شده است، مسافرت به سمت آن شهرها افزایش پیدا می کند و به تبع آن بحث قطار، اتوبوس و حمل و نقل نیز مطرح می‌شود و با گسترش سفرها موضوع اسکان نیز مطرح می‌شود و در این راستا حضور مسافران در بازار نیز وجود دارد پس برای تصمیم گیری باید همه این مسائل مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دولت گفت: با در نظر گرفتن تمامی جوانب تصمیم گرفتیم هر منطقه ای که از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا سفید اعلام شد به عنوان مثال اگر به ما بگویند حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در قم سفید هستند اجازه می دهیم براساس پروتکل های پزشکی، این بقاع متبرکه باز شوند.

روحانی افزود: مبنای ما در تصمیم گیری امروز، تقسیم بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز است. در منطقه سفید که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند که بالای ۱۰۰ شهرستان است، از یک روزی که می‌توان نیمه اردیبهشت و یا نیمه ماه مبارک رمضان باشد، اعلام می‌شود که این شهرها با چه شرایطی می توانند مساجد را باز کنند. نماز جمعه نیز بر اساس همین پروتکل ها می تواند برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.