بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روز شنبه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز دیدار نظامیان ارتش سرخ شوروی و ارتش آمریکا در نزدیکی روزدخانه الب در آلمان در پایگاه اینترنتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین منتشر شده است.

در بیانیه گفته شده است: روز ۲۵ ماه آوریل ۲۰۲۰، ۷۵ سال از روز تاریخی دیدار سربازان ارتش شوروی و آمریکا که با یکدیگر بر روی پل آسیب دیده بر رودخانه الب می‌گذرد، این رویداد نویدبخش شکست قطعی رژیم آلمان نازی بود. 

«دیدار در الب اوج تلاش‌های گسترده بسیاری از کشورها و ملت ها است که در چارچوب اعلامیه ملل متحد در سال ۱۹۴۲ با یکدیگر متحد شده است. این مبارزه مشترک قربانی شدن میلیونها سرباز و ملوان و غیرنظامیان در بسیاری از نبردها در جنگ دوم جهانی را می‌طلبید.»  

پوتین و ترامپ در ادامه بیانیه خود نوشتند: ما همچنین سهم میلیونها زن و مرد که در جبهه کار و تلاش مقادیر زیادی محصولات نظامی برای استفاده در کل جهان (در جنگ دوم جهانی) تولید کردند را ارج می‌نهیم. 

در بیانیه آمده است: کارگران و افرادی که در پشت جبهه برای پشتیبانی کار می‌کردند نقش کلیدی در تامین تجهیزات و ادوات مورد نیاز نیروهای متفقین ایفا کردند که برای پیروزی لازم بود. 

سران روسیه و آمریکا در ادامه بیانیه خاطرنشان کردند: روح الب نمونه‌ای است که کشورهای ما می‌توانند اختلافات را کنار گذاشته و برای اهداف مشترک با یکدیگر همکاری کنند. با مقابله با جدی ترین چالش‌های قرن بیست و یکم ما به شجاعت و از جان گذشتگی همه کسانی که دوش به دوش یکدیگر برای قلع و قمع فاشیسم جنگیدند احترام می‌گذاریم.

در بیانیه آمده است: این اقدام قهرمانانه آنها هیچگاه ازیادها نخواهد رفت. 

دیدار سربازان ارتش سرخ شوروی و ارتش آمریکا بخشی از صحنه نبردهای جنگ دوم جهانی است و نیروهای دو طرف روز ۲۵ ماه آوریل سال ۱۹۴۵ بر پل واقع بر رودخانه الب در نزدیکی شهر تورگاو آلمان با همدیگر ملاقات کردند.

در نتیجه این دیدار ارتش‌های دو کشور، باقیمانده ارتش آلمان نازی در شهر تورگاو به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.