«دومینیک راب» روز شنبه با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به جنایت‌ها و کارشکنی‌های رژیم سعودی در گذشته برای رسیدن به صلح در یمن، افزود: دولت یمن و نیروهای حوثی باید بدون فوت وقت تمام خشونت‌ها را متوقف کرده و به‌طور سازنده با پیشنهادهای سازمان ملل همکاری کند.  

او به طور غیرمستقیم، آتش‌بس ادعایی ائتلاف عربستان سعودی را که در دو هفته گذشته به آن پایبند نبوده‌اند، همسو با خواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای پایان دادن به درگیری‌ها در مدت شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) دانست. آنتونیو گوترش پیش تر خواستار توقف فوری همه درگیری‌ها در سراسر جهان برای مقابله با همه‌گیری کرونا به ویژه در مناطق جنگ‌زده شده بود.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی دیروز (جمعه ۵ اردیبهشت) از تمدید یک ماهه آتش‌بس در یمن خبر داد مدعی شد؛ این تمدید بنا به درخواست «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن انجام گرفت تا فرصت بیشتری جهت پیشبرد مذاکرات دوجانبه در خصوص برقراری آتش بس دائمی فراهم آید.

توپخانه‌های متجاوزان سعودی پنجشنبه گذشته مناطق مسکونی «رازح» و «باقم» استان «صعده» در شمال یمن را هدف حملات توپخانه ای گسترده خود قرار دادند.

«یاسر الحوری» دبیر شورای عالی سیاسی یمن در همین رابطه در یک گفت و گوی مطبوعاتی آتش‌بس ادعایی عربستان را صرفاً یک «مانور سیاسی» برای «فریب افکار عمومی» دانست و گفت: نقض مکرر آتش ‌بس دو هفته ‌ای نشان می دهد که ریاض به دنبال پایان تجاوزگری نیست.

ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی در ۲۱ فروردین از آتش بس دو هفته ای قابل تمدید در یمن خبر داد.

جنگ علیه یمن بیش از پنج سال است که در جریان است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود ۶ میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.   

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.