شهین مردانی: بیش از دو ماه از همه گیری ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان می‌گذرد و همین موضوع منجر به رقم خوردن زندگی روزمره به شکل دیگری شده است. 

تاکنون چند میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و صدها هزار نفر  نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند؛ بیش از ۱۸۰ کشور جهان با بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند و ده‌ها هزار نفر از کادر درمان در سراسر جهان در اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

هر چند روز یک بار نیز اطلاعات موجود درباره این ویروس بسیار مسری بروزرسانی می‌شود و سازمان جهانی بهداشت طی بیانیه‌های مختلف ابعاد جدیدی از آن را به اطلاع عموم می‌رساند. 

در همین راستا، مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از اداره‌ها و مشاغل برای کنترل همه گیری تعطیل شده‌اند و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از بازگشایی دوباره آنها در دسترس نیست. 

بسیاری از افراد خود را قرنطینه کرده تا با کمک روش پیشگیری به کاهش آمار صعودی مبتلایان به ویروس کرونا کمک کنند و زندگی خود را بسیار متفاوت‌ از‌ آنچه که پیش‌بینی می‌شد، جلو می‌برند. 

آمارها حکایت از ‌آن دارد، تاکنون دو میلیون و ۶۳۷ هزار و ۷۹۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و از این میان ۱۸۴ هزار و ۲۳۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس از کشورهایی هستند که پس از آمریکا بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در تلاش هستند با ساخت واکسن یا تست دارو بتوانند به کنترل این بیماری و  جلوگیری از  شیوع بیشتر آن کمک کنند. 

در این گزارش به تلاش‌هایی که برای ساخت واکسن کووید ۱۹ صورت گرفته اشاره می‌کنیم: 

* ۷۸ طرح برای تولید واکسن

حدود دو هفته پیش ژورنال نیچر از ۷۸ طرح برای تولید واکسن در کشورهای گوناگون جهان خبر داد و یادآور شد ۳۷ واکسن دیگر هم مراحل ابتدایی تولید را می‌گذرانند.

به طور کلی، از ۸ آوریل ۲۰۲۰، چشم انداز جهانی تحقیق و توسعه واکسن COVID-۱۹ شامل ۱۱۵ کاندید واکسن است که از این تعداد ۷۸ مورد تأیید شده و ۳۷ مورد تأیید نشده است؛ از ۷۸ پروژه فعال تأیید شده، ۷۳ مورد در حال حاضر در مراحل اکتشافی یا بالینی هستند.

* آزمایش بالینی یک واکسن در آمریکا

روزنامه انگلیسی دیلی‌میل نوشته است: شرکت داروسازی مودرنا (Moderna) ماه گذشته واکسنی را توسعه داد که به آزمایش بالینی نیز رسید؛ این واکسن با عنوان «mRNA-۱۲۷۳» شناخته می‌شود و شرکت سازنده آن مرحله آزمایش بر موش‌‌ها را حذف کرده و با روشی استثنایی که جزئیاتش محرمانه باقی مانده، روند ساخت واکسن را شتاب داده است.

واکسن مذکور، واکسن مشترک شرکت داروساز آمریکایی Inovio و شرکت داروسازی مودرنا است.

* تست واکسن دانشگاه آکسفورد آغاز شد 

وب سایت تلگراف نیز نوشته است: محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند در حال تولید واکسنی هستند که علی رغم اینکه آزمایشات اثر بخشی آن برای بهبود بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در جریان است، تا ماه سپتامبر یک میلیون نمونه از آن آماده خواهد شد.

 فراخوانی برای داوطلبان شرکت در نخستین  آزمایشات انسانی برای واکسن ویروس کرونا جدید در انگلیس انجام شده و از روز ۵ شنبه آزمایش این واکسن آغاز شده است.

کارشناسان باور دارند، واکسن بهترین راه برای ضرب و شتم ویروس در طولانی مدت خواهد بود؛ واکسنی که دانشمندان دانشگاه آکسفورد در حال توسعه آن هستند، سیستم ایمنی بدن را آموزش می دهد تا مانع گسترش یک بیماری از جمله کووید-۱۹ شود.

* چین هم واکسن می‌سازد

طبق گفته خبرگزاری رسمی چین، به دنبال اعلام برخی کشورها مبنی بر آزمایش واکسن کرونا روی داوطلبان، چین هم اعلام کرد واکسن ساخت داخل را روی چند داوطلب آزمایش کرده است.

متخصصان آکادمی علوم نظامی چین و شرکت فنی بیولوژیک «کانسینو» هنگ کنگ این واکسن را روی ۱۰۸ داوطلب ۱۸ تا ۶۰ ساله در شهر ووهان آزمایش کرده‌اند.

شرکت داروسازی کانسینو در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه آزمایشات از این ماه آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه می‌یابد اعلام کرد: «واکسن با موفقیت روی حیوانات آزمایش شده است به طوری در حیوانات در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد کرده است».

واکسن‌های غیر فعال ساخته شده توسط محققان چینی برای COVID-۱۹ بر روی ماکاک‌ها و سایر گزینه‌های غیر انسانی مانند موش‌ها مؤثر و ایمن هستند.

محققان از طریق آنالیز سیستماتیک علائم بالینی، خون شناسی و شاخص‌های بیوشیمیایی در ماکاک‌ها نتیجه گرفتند که واکسن ایمن است؛ نه تقویت عفونت و نه تشدید ضعف سیستم ایمنی در مطالعات مشاهده نشده است.

* آزمایش بالینی یک واکسن ویروس کرونا در‌ آلمان

دویچه وله نوشت: وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد: نخستین آزمایش بالینی یک واکسن برای ویروس کرونا تا قبل از پایان ماه آوریل آغاز می‌شود.

انستیتوپل ارلیش (PEI)، سازمان قانونگذاری که به توسعه و مجوزدهی واکسن‌ها در آلمان کمک می‌کند، اجازه آزمایش بالینی واکسن BNT۱۶۲b۱ را برای مقابله با ویروس SARS-CoV-۲ صادر کرده است.

واکسن مذکور توسط اوگور شاهین (Ugur Sahin) محقق حوزه سرطان و ایمونولوژیست با همکاری تیمش در شرکت داروسازی BioNTech ساخته شده است. این واکسن براساس تحقیقات قبلی شاهین درباره سرطان و ایمونولوژی توسعه یافته است.

* داروی روماتیسم برای درمان کرونا آزمایش می‌شود

روزنامه دیلی‌میل نوشت: صدها نفر از بیماران مبتلا به  ویروس کرونا در بزرگ‌ترین آزمایش دنیا در انگلیس، داروی توسیلیزومب دریافت کردند.

توسیلیزومب، یک داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است که بیشتر در درمان روماتیسم مفصلی و آرتریت ایدیوپاتیک گسترده جوانان (نوعی آرتریت شدید در کودکان) استفاده می‌شود.

توسیلیزومب که با عنوان RoActemra یا Actemra فروخته می‌شود، در انگلیس به لیست داروهایی اضافه شده که قرار است نتیجه آن برای درمان کرونا مورد تحلیل قرار بگیرد.

امید است که این دارو بتواند به بهبود وضعیت ریه‌ها در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کمک کند؛ وزارت بهداشت انگلیس در حال حاضر از ۶ هزار نفر برای انجام این پژوهش کمک گرفته و قرار است آنها به مدت ۵ هفته تحت نظر باشند.

* رویکرد فرانسه برای یافتن درمان کرونا؛ آزمایش واکسن سرخک

بیزنس‌اینسایدر نوشت: انستیتوپاستور فرانسه سعی دارد با استفاده از یک نسخه اصلاح شده از واکسن سرخک، بدن انسان را وادار کند در برابر ویروس کووید ۱۹ پادتن بسازد.

ویروس شناسان در انستیتوی پاستور فرانسه از واکسن اصلاح شده سرخک برای فریب بدن در تولید آنتی بادی بر علیه کروناویروس جدید استفاده می‌کنند.

این موسسه برای تأمین بودجه تحقیقات بالینی در مورد واکسن این ویروس، ۴.۹ میلیون دلار کمک مالی اولیه دریافت کرده است.

فردریک تانژی ویروس شناس و مدیر آزمایشگاه نوآوری واکسن در انستیتو پاستور فرانسه باور دارد، ایمن‌سازی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مقابله با شیوه ویروس کرونا است.

* هند برای مقابله با کرونا واکسن آزمایش می‌کند

هندوستان‌تایمز نیز نوشت: دانشمندان هندی در حال آزمایش یک واکسن چند منظوره برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با ویروس کرونا هستند.

شکار مانده، رئیس سازمان کل کنترل دارویی هند با بیان اینکه این واکسن ‍‍‍‍‍‍‍‍ قبل از این برای درمان جذام مورد استفاده قرار می‌گرفت افزود: با تایید سازمان کل کنترل دارویی هند، ما آزمایش‌ها بر روی واکسن «ام دابلیو» که پیش از این در درمان جذام موفق بوده است را آغاز کرده‌ایم.

دبیرکل شورای تحقیقات علمی و صنعتی (CSIR) هند نیز گفت: این موسسه در حال حاضر در حال آزمایش مایکوباکتریوم واکسن «ام دابلیو» است تا تأثیر آن بر روی بیماری کووید ۱۹ را بررسی کند.

این واکسن تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و برای ویروس کرونا مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

* داروی ایدز و مالاریا برای درمان کرونا آزمایش می‌شود

بیمارستان ها در استرالیا و نیوزلند در طرحی آزمایشی از داروهای مقابله با HIV و مالاریا برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا استفاده می‌کنند.

این داروها به عنوان بخشی از نخستین کارآزمایی بالینی بزرگ استرالیا، بر روی بیماران مبتلا به کرونا ویروس تست خواهد شد.

بیماران آلوده به ویروس کرونا در بیمارستان رویال ملبورن و بیمارستان رویال بریزبن و زنان نخستین افرادی هستند که برای این کارآزمایی تحت آزمایش قرار گرفتند.

این طرح بالینی «ASCOT» نام گرفته و طی آن  ۲ هزار بیمار از بیش از ۷۰ بیمارستان استرالیایی و ۱۲ بیمارستان نیوزلندی شرکت می کنند. به این بیماران دارویLopinavir/ritonavir  و هیدروکسی کلوروکین داده می شود.

* داروی «رمدیسیویر» روی مبتلایان کرونا جواب مثبت داد

یک روزنامه انگلیسی نیز نوشته است: گزارش کارآزمایی داروی ضد ویروس «Remdesivir» بهبودی سریع برای بیماران بدحال مبتلا به ویروس کرونا را به ارمغان آورد. 

این دارو و تأثیر آن بر ویروس MERS قبلا مورد مطالعه قرار گرفته است و مطالعات جدید نشان می‌دهد در جلوگیری از تکثیر ویروس جدید کرونا نیز موثر است.

دانشگاه شیکاگو این دارو را روی ۱۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که همگی در بیمارستان بستری بودند تست کرد؛ ۱۱۳ نفر از این افراد به طور شدیدی به این بیماری مبتلا بودند که درنهایت بهبود یافتند.

بیماران روزانه تزریق رمسیدویر داشتند و بیشتر علائم در یک هفته کاهش می‌یافت و حالا امید به درمان رو به افزایش است.

داروی remdesivir در سال ۲۰۱۴ میلادی برای مقابله با ابولا ساخته شد. مطالعات جدید نشان می‌دهد remdesivir یک مهارکننده قوی برای پلیمراز ویروس کروناست. پلیمراز آنزیمی است که زنجیره‌های بلند پلیمری یا اسیدهای نوکلئیک را سنتر می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.