ماهواره «نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

روزنامه لبنانی «البناء» در گزارشی در همین باره نوشت، ایران در نمایشی غافلگیرانه و سریع از توانایی فنی و علمی خود موفق به پرتاب ماهواره نور و قرار دادن آن در مدار شد بدون اینکه ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی بتوانند عملیات آماده‌سازی برای پرتاب این ماهواره را رصد کنند.

این روزنامه در ادامه به نقل از منابع خودش نوشت: عملیات قرار دادن ماهواره نور بر موشکی که آن را به فضا برد به شکل محرمانه، سریع و حداکثر در دو ساعت انجام شد به نحوی که دستگاه‌های رصد بین‌المللی و شرکت‌های ویژه این کار چیزی از علمیات پرتاب نفهمیدند جز پس از آنکه ماهواره نور در مدارش در دور زمین قرار گرفت.

در ادامه این گزارش آمده: عملیات شلیک موشک حامل این ماهواره از هیچ کدام از مراکز شناخته شده موشک‌های ایران صورت نگرفته بلکه از طریق یه سکوی متحرک انجام شد وعملیات شارژ سوخت در مخزن موشک تنها دو ساعت قبل از پرتاب صورت گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.