محسن حاج میرزایی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: از آنجا که از آینده ویروس کرونا اطلاعی نداریم؛ باید آموزش همچنان ادامه داشته باشد؛ زیرا آنچه که دانش آموزان در سال تحصیلی یاد می‌گیرند، باید پشتوانه سال آینده آنها باشد و نباید در این آموزش خللی ایجاد شود.

 

وی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایانی دانش آموزان نیز گفت: برای این موضوع تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و ستاد مبارزه با ویروس کرونا هستیم. البته در صورتی که تمام محتوای آموزشی تدریس شود، اگر امکان آزمون حضوری باشد، ‌اولویت ما برگزاری آزمون به صورت حضوری است. اما اگر سیاست‌های وزارت بهداشت امکان برگزاری آموزش حضوری را ندهد، با استفاده از دیگر شیوه‌ها امتحانات برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سیاست تسهیل در دستور کار این وزارتخانه است و خانواده‌ها نگران نحوه و یا برگزاری امتحانات نباشند.

حاج میرزایی درباره شبکه شاد که به تازگی برای آموزش دانش‌آموزان راه اندازی شده است، اظهار داشت: تلویزیون در این مدت کمک موثری برای آموزش ارائه داد. ولی برای ۲۵۰ عنوان درسی نیازمند ۱۲ کانال آموزشی در هر پایه هستیم. از طرفی ارتباط تلویزیونی معلم و دانش‌آموز ارتباط تعاملی نیست و آنها نمی‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی ادامه داد: نیازمند محیطی امن تعاملی بودیم تا فقط برای آموزش استفاده شده و در مالکیت آموزش و پرورش نیز باشد. بر همین اساس شبکه آموزشی دانش آموزی (شبکه شاد) راه اندازی شد تا همان ارتباط‌هایی که در محیط مدرسه بین معلم و دانش آموز است در این شبکه نیز فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شبکه شاد هر دانش آموز در کلاس خود به صورت مجازی فعالیت می‌کند و با سایر همکلاسی‌ها و معلم نیز در ارتباط است، ‌افزود: بیش از ۱۲ میلیون دانش آموزان، معلمان، ‌والدین و مدیران به شبکه شاد پیوستند و ارتباط تعاملی مناسبی برای آموزش بین آنها برقرار است.

حاج میرزایی درباره مشکل این شبکه گفت: تنها مشکل، محل زندگی بعضی از افراد در منطقه بدون بهره‌مندی از اینترنت و یا نداشتن گوشی هوشمند است. بر همین اساس برای این مناطق؛ مدیران منطقه و مدارس موظف شدند که شیوه‌های دیگر را برای آموزش به دانش آموزان بی‌بهره از اینترنت و گوشی هوشمند طراحی کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش متعهد است که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نشود، اظهار داشت:‌ تولید و عرضه بسته‌های آموزشی، آموزش از تلویزیون‌های محلی و منطقه‌ای، آموزش رادیویی و حتی در مواردی به صورت حضوری در برنامه کاری آموزشی در مناطق محروم است.

وزیر آموزش با تاکید بر اینکه مشکلات فنی شبکه شاد نیز برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ سامانه شاد از نظر فنی تا ۴۰ میلیون نفر ظرفیت پوشش ارتباط بین دانش آموزان، معلمان و والدین را دارد. البته طبیعی است کاری به این گستردگی اشکالاتی نیز دارد. اما مرکز تلفنی برای پاسخ گویی به اشکالات در نظر گرفته شده و به زودی سایر ایرادهای پیش آمده نیز برطرف می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.