رویترز گزارش داد، روسیه برنامه‌ریزی کرده بود تا بالغ بر ۱۵ هزار تن از سربازانش رژه نظامی بزرگ روز نهم مه را در هفتادو پنجمین سالگرد پیروزی اتحاد شوروی سابق در جنگ جهانی دوم همراه به نمایش انواع ادوات و تجهیزات نظامی برگزار کنند. کرملین به روی این رژه به منظور نشان دادن قدرت نظامی و دیپلماتیکش حساب ویژه‌ای باز کرده بود.

با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چند روز پیش اعلام کرد که با توجه به تشدید شیوع کروناویروس در این کشور این مراسم را لغو و به تاریخی که هنوز تعیین نشده موکول می‌کند.

رسانه‌های تلویزیونی روسیه تا پیش از این تصاویر تمرین برگزاری این رژه را با حضور هزاران سرباز در یک منطقه آموزشی در حومه مسکو منتشر می کردند در حالی که هیچ گونه تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک برای این سربازان اجرا نمی‌شد.

شبکه تلویزیونی Zvezda وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، تمامی سربازانی که در تمارین اجرای این رژه بزرگ شرکت داشتند به پادگانهای محل خدمتشان در سراسر کشور فرستاده شده و در آنجا برای مدت دو هفته در قرنطینه قرار خواهند گرفت.

وزارت دفاع روسیه جزئیات بیشتری در این خصوص که آیا این قرنطینه چیزی بیش از یک اقدام احتیاطی بوده و اینکه ابتلای کسی از این سربازان به کرونا مثبت اعلام شده مطرح نکرده‌اند و تنها گفت که تمامی قطارها، هواپیماها و خودروهایی که این نیروها مورد استفاده قرار داده‌اند عفونت زدایی می‌شوند.

همچنین این سربازان ملزم به استفاده از تجهیزات محافظت شخصی در حین نقل و انتقال شده‌اند.

رسانه‌های روسیه به صورت تلویحی به این که ویروس کرونای جدید احتمالا در میان شرکت کننده‌های این تمرینات شایع شده اشاره کرده‌اند.

چند روز پیش رئیس آکادمی آموزش افسری ناخیموف در سن پترزبورگ که در تمرین‌های برگزاری رژه حضور داشته به رسانه فونتانکا گفت به علت داشتن تب در بیمارستان بستری شده و تست ابتلای به کرونا را داده اما هنوز نتایج تستش مشخص نشده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.