حجت الاسلام والسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان، خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ، همکاری خوب مردم با توصیه های پزشکی و بهداشتی و تلاش کادر درمانی ، خوشبختانه روند بیماری کرونا در ایران  کاهشی بوده است .

رئیس جمهور با اشاره به روابط دوستانه و خوب دو کشور،  همکاری های اخیر دو کشور نشان از این دارد که ایران و آذربایجان در روزهای سخت هم در کنار یکدیگر هستند.

روحانی در ادامه به گفت و گو های مقامات دو کشور برای فراهم کردن زمینه اجرایی شدن توافقات و توسعه همکاری ها اشاره کرد و افزود: امیدوارم همه توافقات دو کشور از جمله احداث راه آهن  رشت – آستارا  به خوبی پیش رفته و اجرایی شود.

رئیس جمهوری در این گفت و گوی تلفنی با تبریک پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم آذربایجان ، بر توسعه روابط و همکاری ها با این کشور در همه زمینه ها تاکید.

رئیس جمهور آذربایجان نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: برغم ایجاد شرایط ویژه منع رفت و آمد و تردد در این کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ارتباطات و پروژه های حمل و نقلی دو کشور همچنان جریان دارد.

"الهام علی اف" ضمن تاکید بر اجرایی شدن توافقات دو کشور، خاطرنشان کرد:  برغم مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، انجام عملیات افتتاح پروژه  راه آهن  آستارا – رشت را به صورت ویدئو کنفرانس بررسی می کنیم.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به موفقیت ایران در مقابله با ویروس کرونا، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظام سلامت قدرتمندی دارد و از استفاده از تجربیات ایران در مقابله با ویروس کرونا استقبال می کنیم.

الهام علی اف نیز فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم ایران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در همه زمینه ها بیش از پیش توسعه یابد.

امیدوارم این شرایط سخت برخی را متنبه کند تا نسبت به اشتباهات خود تجدید نظر کنند

رئیس جمهور با اشاره به شرایط سخت حاکم بر جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا، گفت: امیدواریم این شرایط سخت برخی را متنبه کند تا نسبت به اشتباهات خود تجدید نظر کرده و روابط انسانی را مبنای عملکرد خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین روز دوشنبه در تماس تلفنی با امیر کویت، ضمن تاکید بر همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در زمینه با این بیماری به تجربیات خوبی دست یافته و آماده انتقال تجربیات خود به کشورهای دوست از جمله کویت هستیم.

روحانی با قدردانی از تلاش های امیر کویت برای شرایط با ثبات در منطقه ، گفت: تاکید می کنم که برای تامین امنیت و ثبات منطقه  هیچ راهی جز همکاری و دوستی بین کشورهای خود منطقه وجود ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه  ایران همچنان برای همکاری دسته جمعی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان و همچنین مقابله با ویروس کرونا در شرایط حساس امروز، آمادگی دارد، اظهار داشت: از کشور دوست کویت انتظار داریم درمورد مسائل منطقه و همچنین رفتار ناصحیح آمریکا اتخاذ مواضع نماید.

روحانی روابط ایران و کویت را برادرانه و دوستانه توصیف کرد و افزود: علاقمند هستیم که این روابط صمیمانه و دوستانه تر باشد و برای توسعه همکاری ها آمادگی داریم.

رئیس جمهوری همچنین پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم کویت تبریک گفت .

امیر کویت نیز در این گفت و گوی تلفنی با بیان اینکه ما برادر هستیم و باید در کنار یکدیگر باشیم ، گفت: امروز همه ما در شرایط سختی قرار داریم و برای عبور از این شرایط باید با یکدیگر همکاری کرده و ارتباطات را تقویت کنیم.

"شیخ صباح الاحمد جابر الصباح " با استقبال از طرح ارائه شده از سوی ایران برای تامین و امنیت منطقه به نام " طرح صلح هرمز" گفت: مواضع کویت همیشه در راستای صلح بوده و امیدوایم برخی از دوستان و برادران ما در منطقه نیز رفتار عاقلانه ای از خود نشان دهند.

امیر کویت با قدردانی از رفتارها و اتخاذ مواضع منطقی از سوی ایران در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی، از پیشنهاد انتقال تجربیات ایران در مقابله با ویروس کرونا  به کشورش استقبال و بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها تاکید کرد.

شیخ صباح الاحمد جابر الصباح نیز پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم ایران تبریک گفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.