المیپک ۲۰۲۰ که قرار بود تابستان پیش رو در ژاپن برگزار شود با شیوع کرونا و به درخواست کشورهای حاضر در این مسابقات به تعویق افتاد و قرار است در آگوست ۲۰۲۱ برگزار شود. سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران که مهمان لایو اینستاگرام خبرآنلاین بود توضیحاتی درباره برگزاری المیپک داد که در ادامه می خوانید:

المپیک یک سال به تعویق افتاد و شما هم در این چند وقت پروسه ای رو دنبال می کردید این اتفاق رقم بخورد

مجموعه اتفاقاتی که در امسال رخ داد غیرقابل پشی بینی بود، هم برای ما و هم برای دنیا. سالها المپیک بدون وقفه برگزار شد اما این اتفاق بزرگی که در جهان رخ داد باعث شد تا ۲۰۰ کشور درخواست بدهند تا المپیک به تعویق بیفتد. ما جزو اولین کشورها بودیم که درخواست در تاخیر برگزاری مسابقات را دادیم اما اروپایی ها مخالف بودند اما وقتی کرونا به اروپا و آمریکا رسید و کانادا از المپیک کنار کشید، IOC قبول کرد که این مسابقات را به تعویق بیندازد. پیش از این به خاطر جنگ جهانی و مشکلات مالی، این مسابقات به تعویق افتاده بود. همچنین ژاپن برای برگزاری المپیک ۱۲هزار میلیارد دلار هزینه کرده بود و براساس برنامه‌ریزی و برآورد آنها، قرار بود از این مسابقات ۶۴هزار میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشند و به همین خاطر ژاپن مخالف تعویق مسابقات بود.

در نهایت چه اتفاقی رخ داد تا IOC قبول کرد المیپک را به تعویق بیندازند؟

اساسا این فلسفه تغییر زمان برگزاری مسابقات یک خواست جهانی بود که ۲۰۰ کشور این تقاضا را ادادند و ما هم نیمه اول اسفند این تقاضا را دادیم و به دنبال دو فرصت بودیم. یک پدیده کرونا که سراسر جهان را درگیر خودش کرده بود و همچنین به دنبال فرصت بودیم تا سه پدیده ورزش کشورمان یعنی حسن یزدانی، سهراب مرادی و حمیده عباسعلی که با مصدومیت مواجه بودند؛ بتوانند آمادگی لازم را کسب کنند و با شرایط مناسب وارد مسابقات شوند. همچنین یک موضوع دیگر که برای ما اهمیت داشت این بود که بتوانیم سهمیه های بیشتر کسب کنیم. متوسط کسب سهمیه توسط کشورها بین ۶۰ تا ۶۴ درصد است که ما موفق شدیم در حال حاضر بیش از  ۷۰ درصد سهمیه ها را کسب کنیم و با فرصت پیش آمده می توانیم سهمیه هایمان را افزایش بدهیم.

یکی از اتفاق های عجیب در المپیک پیش رو که می تواند برای ورزش ما خوب باشد، نبود روس هاست

ما نباید از عدم حضور یک کشور خوشحال بشویم. روسیه یکی از رقبای اصلی ما در کشتی است اما المپیک صحنه رقابت هاست و کشوری می تواند مدعی باشد که همه رقبای خود را از پیش رو بردارد. اتفاقی که در روسیه افتاد و باعث عصبانیت IOC،دوپینگ سیستماتیک بود. من سال قبل در سفری که به مقر کمیته ملی المپیک داشتم وارد ساختمان مبارزه با دوپینگ در لوزان سوئیس شدم و سیستم های آنها را دیدم. به تازگی کمیته ملی المپیک تصمیم دارد ۴۵۰ میلیون دلار برای مقابله با دوپینگ هزینه کند. امروز در کارتابلم دستور العمل جدید دوپینگ آمد و من آن را برای فدراسیونها ارسال کردم. اینو باید بگم که در این مدت ارزیابی که از توماس باخ رئیس IOC داشتم، ایشان ضد دوپینگ و ضد فساد است. دیدید که تاماش آیان را معلق کردند و مجبورش کردند استعفا بدهد و استعفایش را هم قبول کردند و حالا لالوویچ را سرپرست فدراسیون جهانی گذاشتند. توماس باخ به شدت ضد فساد و ضد دوپینگ است و سرسختانه مقاومت می کنند.

ارزیابی‌تان از تعویق مسابقات چیست؟ امکان برگزاریش در سال آینده هم هست؟

دو نکته بسیار کلیدی مطرح است. اولا کمیته المپیک به شدت روی انضباط و برنامه ریزی در مسابقات خودش تاکید دارد و جدول هایی که برای ما می فرستند روی این موضوع تاکید دارد. همچنین از مرداد سال گذشته یک مانوری را در توکیو برگزار کردند و نخست وزیر ژاپن اعلام کرد ما آماده برگزاری هستیم و جدول برنامه ها را برای انجام دادند. اینکه در سال آتی چه رخ می هد مربوط به پزشکان و رفتار کرونا ست. به نظر من ژاپن سال آینده می تواند با رعایت بهداشت و استقرار یک نظام بهداشتی این مسابقات را برگزار کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.