مایک پمپئو روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود: ایالات متحده منتظر تشکیل دولت جدید عراق است که قادر به مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، بهبود وضعیت اقتصادی فعلی کشور و تسلیحات تحت کنترل دولت باشد.

وی ادامه داد: ما خوشحالیم که به نظر می‌رسد رهبران سیاسی شیعه، سنی و کرد در مورد تشکیل دولت به اجماع رسیده‌اند و امیدواریم که دولت جدید منافع عراق را در اولویت قرار دهد و پاسخگوی نیاز مردم عراق باشد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: مردم عراق خواستار اصلاحات واقعی و رهبران قابل اعتماد هستند. این خواسته‌ها مستحق است بدون خشونت یا سرکوب مورد توجه قرار گیرند. ما در کنار مردم عراق می‌ایستیم در حالیکه آنها به دنبال یک عراق مستقل، مرفه و عاری از فساد و ترور هستند.

«مصطفی الکاظمی» پنج‌شنبه گذشته به دنبال مخالفت گسترده جریان‌های سیاسی شیعه، کرد و اهل سنت با مکلّف شدن «عدنان الزرفی» و کناره‌گیری وی، با حکم «برهم صالح»، رییس جمهوری، مامور تشکیل دولت جدید عراق شد.

وی طبق قانون اساسی عراق از زمان دریافت حکم مکلف شدن ۳۰ روز مهلت دارد کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان سیاسی، شانس کسب رای اعتماد کابینه الکاظمی را با توجه به حمایت جریان‌های سیاسی شیعه، کرد و اهل سنت در مجلس عراق بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.