در وام یک میلیونی که قرار است به حساب یارانه‌بگیران پرداخت شود دریافت اقساط از محل یارانه‌ای انجام خواهد شد که در هر ماه به حساب دریافت کنندگان واریز می‌شود؛ به عبارتی حساب یارانه، ضامن گیرنده این تسهیلات است و باید پاسخگوی مبلغ اقساط باشد.

با شرایطی که تاکنون برای پرداخت وام یک میلیونی تعریف شده، بازپرداخت این تسهیلات به صورت ۲۴ ماه است و در این حالت اقساط در هر ماه به حدود ۴۷ هزار تومان می رسد. بر این اساس با توجه به اینکه از بین ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر حدود ۱۹ میلیون خانوار هم در کنار یارانه نقدی، کمک معیشتی هم دریافت می کنند با مشکلی برای پرداخت قسط مواجه نیستند.

اما در این میان خانوارهای هستند که تک نفره بوده و فقط در هر ماه یک یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند که این رقم حدود ۱۵۰۰ تومان کمتر از قسطی که برای وام یک میلیونی تعریف شده است.

در این شرایط با توجه به این ضامن پرداخت وام یک میلیونی همین حساب یارانه افراد و مبلغی است که در هر ماه دریافت می‌کند وضعیت افراد در خانوارهای تک نفره مبهم می‌شود. که آیا به این افراد وام تعلق نمی‌گیرد و یا این که چگونه قرار است قسط ۴۷ هزار تومانی که بیش  از دریافتی آنها است پرداخت شود؟

تاکنون سازوکار پرداخت وام یک میلیونی به طور نهایی اعلام نشده است، اما احتمال این که تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود وجود دارد؛ به طوری که احتمالا در صورت موافقت مراجع ذی‌ربط به تعداد اقساط که اکنون ۲۴ ماه است افزوده شده تا مبلغ قسط پایین‌تر بیاید تا افرادی که در خانوار تک نفره حضور دارند بتواند از تسیهلات یک میلیون تومانی استفاده کنند.

تاکنون آنچه اعلام شده از این حکایت دارد که وام یک میلیونی از محل منابع بانکی به حدود ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر تعلق می‌گیرد که می‌تواند بعد از اعلام سامانه از سوی دولت درخواست خود را ثبت کرده و احتمالا همراه با یارانه اردیبهشت ماه دریافت کنند.

دوره بازپرداخت وام یک میلیونی ۲۴ ماه و با سود ۱۲ درصد است که در این حالت در هر ماه ۴۷ هزار تومان قسط و در مجموع حدود ۱۲۹ هزار تومان سود بازپرداخت آن خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.