وزارت خارجه روسیه پنجشنبه شب در بیانیه‌ای به گزارش اخیر این سازمان علیه دولت سوریه واکنش نشان داد و گفت: «گزارش سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی در باره سوریه دارای اشتباهاتی است و به دستور و فشار دولت‌های غربی تهیه و تنظیم شده است».

واحد تحقیقات ویژه سازمان منع اشاعه سلاح‌های شیمیایی امروز چهارشنبه در نخستین گزارش خود مدعی شد که جنگنده‌های سوخو ۲۲ و بالگردهای ارتش سوریه، مارس ۲۰۱۷ مناطقی در غرب سوریه را با بمب‌های حاوی ماده سمی کلرین بمباران کردند.

به دنبال این گزارش، وزارت امور خارجه سوریه  آن را شدیداً محکوم و آن را رد کرد. دمشق اتهام های وارده در گزارش امروز تیم موسوم به تیم حقیقت‌یاب سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی را مردود دانسته است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است:« سوریه تأکید می‌کند که نتیجه گیری‌های این گزارش رسوایی دیگری برای این سازمان و تیم‌های تحقیقاتی آن است که به رسوایی گزارش حادثه دوما ۲۰۱۸ اضافه شده است و این که همه این ادعاهای ساختگی و اتهامات دروغین مانع از ادامه جنگ علیه تروریسم و گروه‌های تروریستی و حامیان آن ها در چارچوب دفاع مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی و ملی خود نمی‌شود».

آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ با هدف مقابله با پیشروی‌های ارتش سوریه و توقف عملیات ضد تروریستی این کشور در چند مقطع زمانی، دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده و بارها مراکز تحقیقاتی، نظامی و پایگاه‌های سوریه را به این بهانه هدف حملات موشکی مشترک خود قرار داده‌اند.

سوریه حتی در سال ۲۰۱۳ به دنبال اتهامات غرب مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی با نظارت سازمان ملل و آمریکا و روسیه تمامی زرادخانه و تسلیحات شیمیایی خود را با هدف شفاف‌سازی و گرفتن بهانه از دست غربی‌ها منهدم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.