نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق در توئیترش نوشت: وظیفه من برای هدایت دولت عراق ، من پیش از مردم شریف خود قول می دهم ، برای تشکیل دولتی که تابش آرزوها و خواسته های عراقی ها را در صدر اولویت های خود قرار دهد ، محافظت از حاکمیت کشور ، حفظ حقوق ، کار برای حل بحران ها و فشار آوردن اقتصاد به پیش برود.

لازم به ذکر است که در پی انصراف «عدنان الزرفی» از تشکیل کابینه عراق، «برهم صالح» رییس جمهوری این کشور، مصطفی الکاظمی رییس دستگاه امنیتی عراق را مامور تشکیل کابینه کرد.

صالح در حضور شمار زیادی از رهبران سیاسی (سید عمار حکیم، هادی العامری، حیدر العبادی، فالح فیاض و نصار الربیعی) و نمایندگان فراکسیون های مختلف در کاخ ریاست جمهوری، حکم الکاظمی را تحویل وی داد.

«محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عالی ترین مرجع قضایی عراق در کاخ ریاست جمهوری برای تکلیف الکاظمی به پست نخست وزیری حضور داشتند.

رییس جمهوری عراق بر اساس قانون، موظف به معرفی الکاظمی به عنوان نامزد فراکسیون های عمده شیعه برای تشکیل کابینه است.

الکاظمی جایگزین «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق شده است.

طبق توافق، عمر دولت الکاظمی یکساله خواهد بود و وی طی این مدت بستر لازم را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا کرده و همچنین بودجه ۲۰۲۰ را تهیه و به پارلمان می فرستد.

الکاظمی یک ماه فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل داده و از پارلمان بخواهد به دولت وی رای اعتماد دهد.

در پی مخالفت بیشتر گروه های شیعه عراق، عدنان الزرفی امروز پنجشنبه از تشکیل کابینه  انصراف داد. دلیل مخالفت این گروه ها، وابستگی وی به آمریکا عنوان شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.