عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت:با هماهنگی که در سطح ملی و استانی نسبت به موضوع مبارزه با کرونا بین مسئولین انجام شده، آنچه الان در آن واقع هستیم و می توانیم یک ارزیابی نسبت به آن داشته باشیم این است که همه مسئولین و دستگاه های اجرایی نسبت به مساله توجیه، شناخت مکفی دارند و هماهنگی ها بسیار خوب است.

وزیر کشور با اشاره به وجود ضعف هایی در روزهای ابتدایی مبارزه با بیماری کرونا، گفت: ما الان در جایی ایستادیم که وزارت بهداشت ما در آمادگی کامل در شناخت مناسب و در تامین امکانات و تجهیزات کامل قرار دارد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس و ایسنا بخوانید؛

* وزارت کشور با توجه به جایگاهش در ساختار اداری استانداری و فرمانداری شهرداری و بخشداری‌ها هماهنگی و پیگیری‌ها در سطح استان‌ها انجام داد. از همان روز اول که آقای نمکی در ۳۰ بهمن اولین گزارش را درباره کرونا ارائه کرد، وزارت کشور در یک اسفند ستاد مقابله با کرونا را با توجه به جایگاه سازمان مدیریت بحران تشکیل داد و دستور العمل‌های لازم ابلاغ شد برای رئیس جمهور هم گزارشاتی تهیه شد.

*{ با اشاره به وجود ضعف هایی در روزهای ابتدایی مبارزه با بیماری کرونا}: در شرایط کنونی با توجه به ضعفی که در روزهای ابتدایی در تامین امکانات، تجهیزات و شرایط بستری شدن در بیمارستان ها، مشکل احتمالی تخت و یا دغدغه و نگرانی که پزشکان و پرستاران عزیز داشتند،  ما الان در جایی ایستادیم که وزارت بهداشت ما در آمادگی کامل در شناخت مناسب و در تامین امکانات و تجهیزات کامل قرار دارد.

* این موضوعات با هماهنگی همه دستگاه های اجرایی در کشور انجام شد و نتیجه آن شده که ما امروز در مدیریت این مساله مسیری را که در پیش گرفتیم کاملا برای مسئولین و مردم مشخص است؛ مردم عزیزمان در این ایام با افزایش سطح آگاهی و خود کنترلی و مدیریت خودشان توانستند به ما کمک های عظیمی کنند.

* یکی از مباحثی که از روزهای اول مطرح بود این بود که ما با توجه به این طرح کاهش فاصله اجتماعی اقداماتی همچون تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مراکز تجمع جمعیتی انجام شد، و در مرحله دوم این طرح از هفتم فروردین شدت بیشتری پیدا کرد.

* همه مسئولین و مردم با هماهنگی و همکاری بسیار خوبی که داشتند باعث شد، شرایط مطلوب تری داشته باشیم که همین جا لازم می دانم از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، وزارت بهداشت، فرمانداران، استانداران و بخشداران تشکر کنم.

* حدود ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ شهر داریم که شهرداران در زمینه ضد عفونی کردن شهر و کمک های مختلف فعالیت داشتند. 

* ما در کنار انجام فعالیت و هماهنگی پیگیری و انجام اقدامات لازم که وزارت بهداشت تشخیص در حوزه امنیتی،اقتصادی و اجتماعی تشخیص می داد و نطارت کشور با مسائل بحرانی در شهرستان های مختلف مثل مسئله سیل روبرو بودیم و همین طور  با مسائلی در موضوعات مرزی نیز با اقداماتی روبرو بودیم که باید اقدام می شد .

* وزارت کشور در کنار انجام مسائل خودش باید این وظایف را نیز انجام می داد، با شروع مرحله جدید این طرح تحت عنوان فاصله گذاری هوشمند، اصناف به سه دسته تقسیم شده اند.مشاغل با ریسک کم، متوسط و بالا تقسیم بندی شده است

* مقرر شده از ۲۳ فروردین مشاغل با ریسک کم بجز در تهران فعالیت خود را شروع کنند و ما هم پروتکل های لازم را به همه فرمانداران و استانداران داده ایم.

* برای موضوعاتی مثل تجمعات، آموزش و پرورش به همین روند ادامه می دهند و قبل از ۳۰ فروردین مجدداً ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تشکیل جلسه بدهد و تصمیمات مقتضی گرفته شود. ما جلسات متعددی در قالب کمیته امنیتی و انتظامی که بر عهده وزارت کشور است و مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تصویب مقام معظم رهبری را هم داشته که وزارت کشور عهده دار هماهنگی استانها باشد ما نیز فعالیت های بیشتری را در این حوزه تدارک دیدیم.

*{ با اشاره به فعالیت های رئیس جمهور در این مدت}: روند در کشور خیلی کاهشی بوده است البته این بدان معنا نیست که بگوییم فعالیت ها باید عادی باشد، بلکه باید این روند را ادامه بدهیم که یک طرف نظام و حاکمیت است و یک طرف دیگر مردم هستندکه باید مشارکت را ادامه دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.