سعید نمکی در این نامه ضمن تاکید بر ضرورت فاصله گذاری اجتماعی به منظور کاهش آمار ابتلا به کووید ١٩، براساس مطالعات، این طرح را  در بعضی همه‌ گیری‌ها تا بیش از ۹۵ درصد در کاهش موارد و گسترش بیماری، موثر دانست. 

متن نامه وزیر بهداشت خطاب به دکتر انصاری، معاون رئیس جمهور و  رئیس سازمان  امور اداری و استخدامی کشور، دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور، دکتر اردکانیان، وزیر نیرو، آقای آوایی، وزیر دادگستری، دکتر ظریف، وزیر امور خارجه، حجت الاسلام و المسلمین علوی، وزیر محترم اطلاعات، سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، مهندس اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دکتر دژ پسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده است.

در متن نامه وزیر بهداشت آمده است:« داشتن فاصله مناسب در روابط اجتماعی به این معنی است که فاصله فیزیکی از سایرین به اندازه‌ای باشد که انتقال بیماری صورت نگیرد. این نوع برخورد در همه‌گیری‌ها، جایگاه ارزشمند و بسیار خاصی دارد. فاصله فیزیکی امن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا (کووید-۱۹) حداقل یک متر است. بدیهی است که رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه در چرخش باشد، ضروری بوده و باید ادامه یابد.

به بیان دیگر با توجه به قابلیت انتقال بالای ویروس کرونای جدید، حتی ابتلای یک نفر و عدم رعایت فاصله مناسب در یک جمعیت، می‌تواند به‌طور انفجاری باعث انتقال ویروس در افراد آن جمعیت شود. بعد از تماس احتمالی که ممکن است منجر به ابتلای فرد به بیماری کووید ۱۹ شود، حداقل باید یک دوره کمون (معادل ۱۴ روز) بگذرد تا بتوان اطمینان داشت که آیا فرد مبتلا و علامت ‌دار شده است یا نه، اما روی دیگر سکه، افرادی هستند که با طی دوره کمون به ویروس مبتلا می‌شوند ولی علامتی ندارند.

با توجه به این‌که افراد بدون علامت نیز می‌توانند بیماری را به سایرین منتقل کنند، این گروه بی علامت چون عموماً به‌عنوان فرد سالم فرض می‌شوند، به صورت بالقوه می‌توانند برای سایرین خطرناک‌تر باشند. بنابراین وقتی ویروس در جامعه در حال چرخش باشد و فاصله اجتماعی مناسب رعایت نشود، دوره‌های کمون بیماری برای هر فرد همواره پایان طولانی‌تری را برای اپیدمی ایجاد خواهد کرد.

در حقیقت هنوز وضعیت گسترش بیماری به گونه‌ای است که نمی‌توان گفت چه زمانی می‌توان به زندگی عادی برگشت و شاید بتوان گفت که این‌گونه زندگی با فاصله‌گذاری اجتماعی، تا مدت‌ها به‌عنوان روش زندگی معمولی باید در نظر گرفته شود.

مطالعات دقیق نشان داده که فاصله‌ گذاری اجتماعی در بعضی همه‌گیری‌ها تا بیش از ۹۵ درصد در کاهش موارد و گسترش بیماری نقش داشته است. اما شرط اساسی آن است که از ابتدای امر به درستی برای آن برنامه‌ریزی و همه جوانب علمی و اجرایی آن در نظر گرفته شده باشد. در ابتدا باید این موضوع برای همه روشن شده باشد که برای اثربخشی استراتژی فاصله گیری اجتماعی، باید پذیرفت که این اقدام برای یک مدت طولانی به اجرا در خواهد آمد.

در شرایط فعلی و با توجه به ماهیت، گسترش و قابلیت انتقال بیماری کووید ۱۹، فاصله‌گیری اجتماعی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل این همه‌گیری می‌باشد. از اینرو این وزارت در راستای سیاست های ستاد ملی مدیریت کنترل بیماری( کووید ۱۹ ) راهنماهای گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ با تأکید بر فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار را تدوین و ابلاغ نموده است.

به پیوست، راهنمای گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ و فاصله گذاری و الزامات سلامت محیط و کار در محیط های اداری جهت استحضار و بهره برداری ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به اجرا و نظارت بر آن اقدامات لازم معمول گردد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.