با شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه برخی متخصصان به مصرف مرکبات حاوی ویتامین ث، استقبال مردم از برخی میوه‌ها و صیفی‌جات بیشتر شد و این استقبال به حدی بالا رفت که منجر شد برخی اقلام افزایش قیمت بی سابقه‌ای را تجربه کنند. افزایش قیمتی که با وجود گذشت یک ماه از آن و ایجاد آرامش نسبی در بازار میوه و صیفی ولی هنوز ردپای خود را در برخی اقلام به جای گذشته است. در حال حاضر قیمت لیموشیرین در برخی خرده فروشی‌ها حدود ۲۳ هزار تومان و لیموترش نیز حدود ۳۰ هزار تومان است.

اگرچه این التهاب تنها مختص به بازار لیموترش و لیموشیرین نیست و از طرفی بخشی از افزایش قیمت ناگهانی برخی اقلام هم به دلیل برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا بر اساس برخی شایعات بود، اما روز گذشته معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ملتهب شدن بازارهای تجارت جهانی و بازارهای داخلی از این موضوع، همچنین با توجه به ضرورت استفاده بیشتر مردم از میوه‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن مانند گروه مرکبات و به تبع آن افزایش تقاضا برای مصرف آن‌ها، ممنوعیت صادرات لیمو شیرین و لیمو ترش صادر شود.

ممنوعیتی که اسدالله کارگر- رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران - آن را اقدامی موثر در کاهش قیمت این اقلام در بازارهای داخلی دانست و به ایسنا گفت: اولویت اول عرضه هر کالایی باید بازارهای داخلی باشد و  پس از  تامین بازارهای داخلی می توان مازاد کالا را صادر کرد.

وی با بیان اینکه صادرات نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت است، گفت: وقتی صادرات به درستی مدیریت نشود، عرضه به داخل کشور کم می‌شود و شهروندان باید بهای بیشتری برای کالا بپردازند. از طرفی عدم صادرات هم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی بایستی برای این موضوع برنامه ریزی درستی داشته باشد.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در بخش دیگری از صحبتهایش به افزایش قیمت لیموترش و لیموشیرین در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت در مبدا یعنی میادین میوه و تره بار مرکزی رخ می‌دهد و بحث گرانفروشی در مغازه‌ها مطرح نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.