از زمان فسخ رسمی قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال و جدایی اش از تیم ملی تا انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی دقیقا دوماه گذشت. دو ماهی که فدراسیون فوتبال که قرار بود جانشین بهتری از این مرد بلژیکی برای نیمکت تیم ملی انتخاب کند و قطعا قرار بود داخلی باشد اما به یکباره دراگان اسکوچیچ از گوی فدراسیون فوتبال بیرون آمد.   

ظهر روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه زمانی که سایت فدراسیون فوتبال رسماً خبر انتخاب «دراگان اسکوچیچ» را به عنوان سرمربی تیم ملی ایران اعلام کرد، بسیاری از اهالی این رشته در شوک فرو رفتند و انگشت حیرت به دهان گزیدند که چرا فدراسیون فوتبال در بین گزینه‌های مد نظرش سراغ فردی رفته است که در حد تیم ملی ایران نیست و بیشتر به دنبال رزومه جمع کردن برای خودش است.

اسکوچیچ ۵۱ ساله با سابقه هدایت ملوان، فولاد، خونه به خونه و صنعت نفت، اما بدون موفقیت خاصی در فوتبال باشگاهی کشور به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و صدای اهالی فوتبال و حتی خارج از این رشته را هم درآورد.

این مربی کروات درحالی با سرعت زیاد و پس از برگزاری جلسات مخفیانه به عنوان سرمربی انتخاب شد که برخی مسئولان فدراسیون دو هفته قبل از انتخاب اسکوچیچ با وحید هاشمیان برای سرمربیگری موقت وی در تیم ملی به توافق رسیده بودند و مقرر شده بود هاشمیان در دیدار با کامبوج و هنگ کنک هدایت تیم ملی را به همراه دو دستیار ایرانی در اختیار داشته باشد تا با این روش فدراسیون فرصت انتخاب سرمربی مطمئن تری را داشته باشد.

وحید هاشمیان که دستیار مارک ویلموتس در دیدارهای گذشته تیم ملی بود براساس همین توافق بلیت برگشت به ایران را برای نهایی کرده بود و طبق برنامه به ایران برگشت، اما ظهر روز پنجشنبه ۱۷ بهمن با خبر رسمی فدراسیون، شوکه شد. هاشمیان حتی دو دستیار ایرانی اش را هم انتخاب کرده و قرار بود تمرینات تیم ملی را هم شروع کند.

روز پنجشنبه و زمانی که هاشمیان با این شوک بزرگ مواجه می‌شود، تماس‌های زیادی با مسئولان فدراسیون فوتبال می‌گیرد تا دلیل این اقدام را جویا شود، اما هیچکس پاسخ مشخصی به او نداد.

اما اینکه چرا درگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد، پرسشی است که نه تنها اهالی فوتبال بلکه مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش هم پاسخ مشخصی برای آن ندارند.

سرمربی جدید تیم ملی در حالی با یک کارنامه ضعیف انتخاب شد که فدراسیون از مذاکره و مد نظر داشتن گزینه‌هایی مثل علی دایی، امیرقلعه نویی، دی بیاسی و … نام برده بود، اما در اقدامی عجیب و کاملاً مشکوک طی دو روز ناگهان یک مربی کروات انتخاب و معرفی شد.

فدراسیون فوتبال تصمیم داشت دو بازی راحت تیم ملی که در فروردین قرار بود برگزار شود را با هاشمیان سپری کند و برای انتخاب گزینه بهتر، زمان بیشتری داشته باشد اما به یکبار اسکوچیچ توسط افرادی به نیمکت تیم ملی رسید تا هدایت این را در بازی مقابل هنگ کنگ و کامبوج در اختیار داشته باشد. اما لغو بازی های تیم ملی در فروردین به دلیل شیوع کرونا، کلاه بزرگی سر فدراسیون فوتبال گذاشت و مدیران فدراسیون حالا در کار انجام شده قرار گرفته اند و نمی دانند چه باید بکنند. 

اگر مدیران فدراسیون در آن برهه به هاشمیان اعتماد می کردند و تیم ملی را در اختیار او که تجربیات خوبی در آلمان بدست آورده می گذاشتند، شاید حالا بهتر می توانستند به گزینه های خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند. در روزگاری که زیدان، مورینیو و کلینزمن برای حضور روی نیمکت تیم ملی صف کشیده بودند حالا اسکوچیچ کروات روی این صندلی می نشیند که به بزرگترین افتخار فوتبالی خودش دست پیدا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.