طی پنج دهه پرسولیس روزهای تلخ و شیرین فراوانی را به چشم دیده است. از رفت و آمدهایی به پیکان و تولد نام پرسپولیس حدود ۵۰ سال قبل و روزهای درخشان ابتدایی با آلن راجرز، پیروزی های پرگل در دربی در ابتدایی دهه ۵۰ و قهرمانی های متوالی در باشگاه های تهران در اواسط دهه ۶۰، روزهای درخشان دهه ۷۰ و دوران طلایی برانکو.

در این میان قرمزهای پایتخت روزهای تلخی را نیز تجربه کرده اند. تلاش برای تغییر نام این تیم در اواسط دهه ۶۰، روزهای سخت ۹ سال دوری از قهرمانی و تغییرات پیاپی در کادر فنی و مدیریتی، شکست های تلخ و متوالی در دربی و کسر امتیاز.

 

اما در این تاریخ 50 ساله نام های بزرگی لباس پرسپولیس را بر تن داشته اند. اسامی نامداری که بسیاری از آنها با درخشش در پرسپولیس به تیم ملی راه یافته و درخشان ترین روزهای ملی را نیز رقم زده اند. از مثلث بی مانند بهزادی- کلانی- پروین در دهه 50، دوران صدارت سلطان در عرصه مربیگری در دهه 60 با ظهور نام های بزرگی چون فرشاد پیوس، مجتبی محرمی و محسن عاشوری، دوران قهرمانی های متوالی با احمدرضا عابدزاده، علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی در دهه 70، فصل به یادماندنی با افشین قظبی و همین اواخر نیز برانکو و فصل تاریخی با پنجره های بسته.

در طول این دوران، بازیکنان بزرگ با شماره های منحصر به فردشان در یاد مانده و گاهی برخی بازیکنان به شماره ها هویت داده اند. علی پروین یعنی شماره 7، تا پیش از ظهور فرشاد پیوس عدد 17 مفهوم چندانی نداشت و شماره 2 با مهدی مهدوی کیا شناخته شد. 8 های بزرگ تاریخ پرسپولیس، از کلانی و محمدخانی تا مجبتی تا علی کریمی، 16 که با انصاری فرد مشهور و با رضا مالدینی به اوج رسید، تا اعدادی عجیبی مانند شماره 70 علی علیپور و 27 رامین رضاییان.

در ادامه شماره های مشهور، یه یاندمانی و نام های بزرگ تاریخ پرسپولیس را مرور خواهیم کرد؛

1- احمدرضا عابدزاده

مرد قهرمانی های متوالی، با لقب عقاب آسیا، چهار قهرمانی لیگ و چهار بار صعود به نیمه نهایی آسیا ماحصل دوران درخشان عابدزاده در پرسپولیس. احمدرضا توصیف تازه ای به محبوبیت روی سکوها داد.

2 - ابراهیم آشتیانی

مدافع خوش تیپ پرسپولیس در دهه 50 در کنار کسب جام های متعدد، مرد سال ایران شده و در تیم منتخب قاره نیز برای خود جایگاهی دست و پا کرد.

3 - رضا وطنخواه

آقا رضا یکی از باسابقه ترین پرسپولیسی های تاریخ بود. او 12 سال برای قرمزپوشان به میدان رفت و یکی از بازیکنان محبوب این تیم بود. لقب او؟ رضا فاکتی.

4- جلال حسینی

سید جلال یعنی قهرمانی. صخره متعصب پرسپولیس در این چند سال و با برانکو از ارکان مهم نظم بی بدیل دفاعی و فتح عناوین متعدد بود.

5- جعفر کاشانی

نامی اصیل در تاریخ قرمزپوشان، مدافعی مستحکم که در خط دفاعی پرسپولیس سالها عملکردی فوق العاده داشت و جام های فراوانی به ارمغان آورد.

6- کریم باقری

مدافع- هافبک خوشفکر فوتبال ایران در دو مقطع در اواسط دهه 70 و اواسط دهه 80 دورانی درخشان را در پرسپولیس تجربه کرد. کریم باقری در این سالها نیز دست راست برانکو برای فتح عناوین رنگارنگ بود.

7- علی پروین

از علی پروین نوشتن بی نهایت دشوار است، چه در روزهای درخشش در مستطیل سبز و چه دوران حکومت روی نیمکت پرسپولیس، امضای علی پروین پای شناسنامه پرسپولیس غیرقابل کتمان است.

8- حسین کلانی- مجتبی محرمی

دو ستاره از دو نسل، با تفاوت های بی نهایت در ساختارهای ظاهری و هندسی، یکی آرام، تکنیکی و سنتی، دیگری یاغی، سریع و متعصب.

9- مهدی طارمی

علیرغم همه روزهای پرفراز و نشیب، مهدی طارمی یکی از بهترین گلزنان تاریخ پرسپولیس محسوب می شود. ستاره ای که دربی باز بود و البته گاهی هم پرسپولیسی ها را حرص می داد.

10- همایون بهزادی- ناصر محمدخانی- علی دایی

دو نام بزرگ با دو سرنوشت متفاوت، همایون خان محبوب فوتبالدوستان ایران در دهه 50 بود و ناصر محمدخانی تکنیکی ویرانگر داشت، حیف که فیلم های زیادی از هنرنمایی ناصر در میدان در دسترس نیست.

علی دایی؟ شهریار فوتبال ایران در دو مقطع روزهای خوبی در پرسپولیس داشت و دور دوم عنوان آقای گلی را نیز از آن خود کرد.

11- مرتضی کرمانی مقدم

ستاره ای یاغی، اصل جنس دهه شصتی، گاهی یقه پاره می کرد و سالها نیز می درخشید، مجتبی، مرتصی، کرمانی مقام یا مقدم، او محبوب تیفوسی های آزادی بود.

12- ایرج سلیمانی- حسین عبدی- ایمون زائد

شماره 12 در پرسپولیس یعنی دربی، ایرج سلیمانی در دربی 0-6 دبل کرد و ایمون زائد در دربی 74 هت تریک. حسین عبدی ؟ لقبش عبدی پله بود. نامی قابل احترام با بیش از یک دهه سابقه در میانه میدان.

13- حسین ماهینی

13 عموما شماره محبوبی نیست. حسین ماهینی، مدافع بوشهری در دو مقطع روزهای شیرینی را در سمت راست خط دفاعی پرسپولیس رقم زد و از تلخی 13 برای هواداران کاست.

14- محمود خوردبین

بیش از 4 دهه حضور در رختکن پرسپولیس، مو سرخه دهه 50 و سرپرستی محبوب و قابل احترام پرسپولیس برای سه دهه نام خوردبین را ماندگار ساخته است.

15- نادر محمدخانی

با آن سبیل های کاریزماتیک، نادر محمد خانی در دو مقطع صخره ای غیرقابل نفوذ در خط دفاعی سرخپوشان بود. یکی از نام های محترم تاریخ این باشگاه.

16- محمدحسن انصاریفرد- رضا شاهرودی

رضا مالدینی می گوید برای شماره 16 از ممدحسن رخصت گرفته است. انصاری فرد گل تنها قهرمانی بین المللی پرسپولیس را زد و رضا شاهرودی محبوب هواداران در دهه 70 بود.

17- فرشاد پیوس

بهترین گلزن تاریخ لیگ ایران، مار زنگی، از هر توپ مرده ای گل می ساخت، فرشاد پیوس را هنوز هم ببینی انگار بوی گل می دهد.

18- پژمان نوری

مدافع هافبک نجیب و مودب شمالی، از ارکان انکارناپذیر قهرمانی دراماتیک تیم افشین قطبی بود و هواداران پرسپولیس خاطرات خوبی از او دارند.

19- مهدی مهدوی کیا

اوایل به او اسب سفید آسیا می گفتند و اواخر موشک. ستاره ای که شماره های 2، 17، 15،  19 و 20 در پرسپولیس بر تن کرد و یکی از قابل احترام ترین بازیکنان در تاریخ فوتبال به شمار می آید.

20- محسن عاشوری- بهروز رهبری فرد- حمید درخشان

می گویند پاس های محسن ژان تیگانا روی بند کفش فرشاد فرود می آمد. بهروز یاغی بود و علیرغم همه فراز و نشیب هایش متخصص فتح جام با لباس پرسپولیس، حمید درخشان نیز هافبکی خوش فکر و تکنیکی که نظیرش دیگر کمتر پیدا می شود.

21- رضا عابدیان

در دربی 31، پرسپولیس کم ستاره با تک گل رضا عابدیان یکی از بهترین استقلال های تاریخ را مغلوب کرد. همین یک گل هم برای جاودانگی نام او بین هواداران کافیست.

22- وحید قلیچ

دروازه بانی که علی پروین خیلی به او اعتماد داشت، وحید قلیچ یک دهه جای ثابتی در ترکیب سلطان داشت و در ادامه نیز مربی دروازه بان بزرگی مانند عابدزاده شد.

 

23- علیرضا امامی فر - خداداد عزیزی

امامی فر مدافع چپ نجیب، سریع و گلساز پرسپولیس در اواخر دهه 70 بود. خداداد هم در چند بازی به عنوان یار کمکی در سال 75 به قدری درخشان کار کرد که لایق حضور در این لیست باشد.

 

24- هادی نوروزی

خاطرتان هست گفتم گاهی اسامی به شماره ها هویت می بخشند؟ تا ابد شماره 24 و دقیقه 24 به نام کاپیتان محجوب و فقید پرسپولیس خواهد ماند.

 

25- مهرداد میناوند

مدافع چپ موفق قرمزپوشان در دهه 70، یکی از موفق ترین لژیونرهای تاریخ ایران و البته ستاره این روزهای شبکه های مجازی!

 

26- علی کریمی

پرسپولیس آنقدر 8 درخشان داشته که جادوگر، مرد سال آسیا، دو بار نجات دهنده پرسپولیس از شکست در دربی و یکی از محبوب ترین های تاریخ را ناگزیر شماره ای می دهیم که با آن درخشش در این تیم را آغاز کرد.

27- رامین رضاییان

مدافع محبوب هواداران پرسپولیس اگرچه مدت زیادی در این تیم نبود، اما گلزنی در دربی و شماره عجیبی که می پوشد باعث شد از رامین هم در این لیست یادی کنیم.

33- مهرداد اولادی

مهاجم فقید قرمزپوشان در 12 آبان سال 85 و با شماره 33 نام خودش را با یک چیپ تماشایی به دروازه استقلال در تاریخ این تیم به ثبت رساند.

70- علی علیپور

 

بهترین گلزن قرمزپوشان در تاریخ لیگ برتر، رقم زننده دو پیروزی در دربی و یکی از مشتریان همیشگی رتبه های بالایی جدول گلزنان. علی علیپور تا همینجا نیز درخشان بوده است.

77- محسن مسلمان

آقای پاس، مهندس پرسپولیس، اگرچه مسلمان روزهایی پرحاشیه ای را در پرسپولیس سپری کرد، اما او معمار سال های درخشان برانکو در این تیم بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.