حجت السلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با تبریک روز جمهوری اسلامی، اظهار کرد: چهل و دو سال قبل از امروز ملت ما به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند، با مشارکت بسیار بالا ۹۸.۲/. آرا . امروز جا دارد با گذشت این سال‌ها مجددا روی عنوان جمهوری اسلامی تاکید کنیم. به ظاهر این عنوانی مرکب از جمهوری و اسلامی است.

وی ادامه داد: استاد شهید آیت الله مطهری اولین کسی است که روی این موضوع علمی کار کرده است. ایشان به خوبی مطرح کرده که جمهوری شکل نظام ما و اسلامی محتوی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایشان می گویند جمهوری اسلامی از یک مبنا برخوردار است نه دو مبنا. آن مبنا اسلامی بودن است. اتکای به مردم در ذات جمهوری اسلامی است؛ نه اینکه این نظام دو پایه ای باشد. این طور نیست که جمهوریت را از اندیشه دموکراسی وام گرفته و اسلامیت را از اسلام.

این فعال سیاسی گفت: شهید مطهری در بیان خود می فرماید ممکن است در آینده وقتی مردم در دولت جمهوری اسلامی یکسری آزادی ها را به دست آورند تصور کنند آزادی ها نه به دلیل اسلامی بودن این جمهوری که به دلیل دموکراتیک بودن آن حاصل شده است و آنچه که به آزادی و حقوق فردی ارتباط پیدا می کند مربوط به بنیاد دموکراتیک این جمهوری و نه به بنیاد اسلامی آن باشد. ما می خواهیم تاکید کنیم که چنین نیست.

وی تصریح کرد: به تاکید مصرع معروف که چون صد آمد نود هم پیش ما است، وقتی که از جمهوری اسلامی سخن می گوییم آزادی در نهاد این مفهوم است. ثانیا مفهوم آزادی در فلسفه غرب با آزادی در مفهوم اسلامی تفاوت بنیادین دارد؛ بنابراین شهید مطهری با نفی مبنای دوگانه جمهوری اسلامی نظام سیاسی اسلام را نظامی یکپارچه دانسته و دو مقوله جمهوریت و اسلامیت را در داخل هم معرفی می کند.

مصباحی مقدم یادآور شد: در دوران ما بعضی از جریان های سیاسی روی بعد جمهوریت تکیه می کنند و می خواهند این بعد را از اسلامیت جدا کنند و می خواهند بعد جمهوریت نظام را تقویت کنند؛ به نظر می رسد این انحرافی در فهم جمهوری اسلامی است و باید جلوی آن گرفت و تفکرات نسل جوان را از این تفکر مصونیت سازی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.