کروناویروس جدید که عامل بروز بیماری کووید-۱۹ است، اولین بار در ماه دسامبر در چین گزارش شد و در حال حاضر به سراسر جهان گسترش پیدا کرده و به عنوان همه‌گیری جهانی شناخته شده است.

سایت "وردومترز" تا لحظه انتشار این خبر شمار کلی مبتلایان به کووید-۱۹ را در سراسر جهان ۶۷۸ هزار و ۹۱۰ نفر اعلام کرده است که ۳۱ هزار و ۷۷۱ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده و ۱۴۶ هزار و ۳۱۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

به طور کلی در جهان ۵۰۰ هزار و ۸۲۰ مورد ابتلای فعال به کروناویروس جدید وجود دارد که از این میان ۴۷۵ هزار و ۴۴۳ مورد معادل ۹۵ درصد از مبتلایان وضعیت خفیف داشته و تنها ۲۵ هزار و ۳۷۷ مورد معادل ۵ درصد از مبتلایان در وضعیت وخیمی قرار دارند.

ایالات متحده آمریکا با ۱۲۳ هزار و ۷۸۱ مورد ابتلا و ۲۲۲۹ قربانی در صدر فهرست مبتلایان جهانی قرار گرفته است. هرچند گفته می‌شود که از این شمار تاکنون ۱۱۸ هزار و ۳۱۴ نفر بهبود یافته‌اند.

ایتالیا نیز ۹۲ هزار و ۴۷۲ مورد ابتلا به ثبت رسانده که از این میان ۱۰ هزار و ۲۳ نفر جان خود را از دست داده و ۱۲ هزار و ۳۸۴ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

شمار مبتلایان در چین که شیوع تا حدود زیادی کنترل شده ۸۱ هزار و ۴۳۹ نفر اعلام شده است. شمار قربانیان و بهبود یافتگان نیز در این کشور به ترتیب ۳۳۰۰ و ۷۵ هزار و ۴۴۸ نفر اعلام شده است.

دو کشور اروپایی آلمان و اسپانیا نیز به ترتیب در رتبه‌های پس از چین قرار گرفته‌اند. در اسپانیا تاکنون ۷۸ هزار و ۷۹۷ نفر مبتلا، ۶۵۲۸ نفر قربانی و ۱۴ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند. شمار مبتلایان در آلمان ۵۸ هزار و ۲۴۷ نفر اعلام شده که از این تعداد تنها ۴۵۵ نفر جان باخته و ۸۴۸۱ نیز بهبود یافته‌اند.

ایران نیز تاکنون ابتلای ۳۸ هزار و ۳۰۹ نفر را اعلام کرده است که از این میان ۲۶۴۰ جان خود را از دست داده و ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

فرانسه نیز دیگر کشور اروپایی است که شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در آن بالا بوده است. تاکنون ۳۷ هزار و ۵۷۵ نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده، ۲۳۱۴ جان باخته و ۵۷۰۰ نفر نیز بهبود پیدا کرده‌اند.

هم‌چنین شمار مبتلایان در کشورهای بلژیک ۱۰ هزار و ۸۳۶ نفر با ۴۳۱ قربانی، هلند ۹۷۶۲ نفر با ۶۳۹ قربانی، کره جنوبی ۹۵۸۳ نفر با ۱۵۲ قربانی، اتریش ۸۴۵۰ نفر با ۸۶ قربانی و ترکیه ۷۴۰۲ نفر با ۱۰۸ قربانی اعلام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.