علیرضا زالی با اشاره به افزایش مبتلایان کووید ۱۹ طی روزهای اخیر اظهار کرد: به‌دلیل تراکم جمعیت و افزایش ترددها در هفته‌های واپسین اسفند ماه، این بیماری پس از دوره نهفتگی در حال بروز و رو به افزایش است.

وی ادامه داد: آمار رو به افزایش مبتلایان نتیجه ترددهای غیر ضروری در سطح شهر و جدی نگرفتن توصیه‌ها است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران با تاکید بر این که پیش‌تر نیز هشدارهای لازم داده  شده بود و این آمار به هیچ عنوان دور از انتظار نیست، تصریح کرد: تا زمانی که موارد جدید در کشور گزارش شود، در دوره تب اپیدمی قرار داریم و صرفا زمانی که موارد جدید مشاهده نشود، می‌توانیم اعلام کنیم تراز کرونا منفی شده است.

زالی ادامه داد: تا زمانی که موارد جدید ابتلا اعلام می‌شود با رشد ویروس کووید ۱۹ روبرو خواهیم بود.

وی در مقایسه درصد مرگ و میر و ابتلا در زنان و مردان خاطرنشان کرد: بر اساس الگوهای کشوری، میزان مرگ و میر و ابتلا در مردان بالاتر است به نحوی که مردان ۶۴ درصد از مبتلایان و فوت‌شدگان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به ادعای احتمال ماندگاری ویروس کووید ۱۹ در هوا خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات جهانی هنوز هیچ یافته و مستنداتی بر تایید این که ویروس کووید ۱۹ می‌تواند از راه هوا منتقل شود و یا در هوا زنده بماند وجود ندارد؛ بنابراین این موضوع بر قوت خود باقی است که ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی به افراد منتقل می‌شود.

زالی با بیان این که ویروس کرونا از چگالی و وزن بالایی برخوردار است، یادآور شد: این موضوع امکان غوطه‌وری این ویروس را در هوا کاهش می‌دهد، بنابراین به دلیل نیروی جاذبه، بدیهی است که بر روی زمین و سطوح قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شایع‌ترین راه انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات و ترشحات تنفسی است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان این که در برخی از بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی داروهایی با هزینه‌های بالا برای بیماران تجویز شده است، خاطرنشان کرد: با وجود مشارکت بسیار خوب بخش خصوصی، عمده بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های دانشگاهی و دولتی بستری و درمان می‌شوند.

زالی افزود: در موارد بسیار اندکی بیماران با مواردی نظیر تجویز داروهای گران قیمت مواجه می‌شوند اما مراکز درمانی، مجاز به تجویز داروهایی هستند که در پروتکل‌های ملی در درمان کرونا گنجانده شده است‌.

وی در ادامه از تحقیقات گسترده بر روی داروهای ضد ویروس برای درمان کرونا در کشور خبر داد و گفت: به محض اعلام نتایج اثرگذاری بالینی این داروها برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹، این داروها در پروتوکل‌های ملی گنجانده خواهند شد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا ضمن قدردانی از زحمات  و همکاری  نیروهای بسیج، سپاه و بسیج جامعه پزشکی از ابتدای شیوع کرونا اظهار کرد: امروز روز قدردانی از تلاش‌های تمامی دریادلانی است که سلحشورانه و دلاورانه  در کنار مردم خدمات ارائه می‌دهند.

زالی تاکید کرد: یکی از نهادهایی که از روزهای آغازین شیوع کرونا و شکل‌گیری ستاد مدیریت بیماری کرونا، به سرعت، کارا و با نگاهی مسوولانه در کنار کادر درمان و بهداشت، خدمات ارائه داد، نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای سپاه حضرت سیدالشهدا بودند که این مهم شایسته قدردانی است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران با بیان این که تا به امروز نیروهای سپاه از هیچ خدمت لجستیکی و تجهیزاتی فروگذار نکرده‌اند، از استمرار این خدمات ارزشمند پیشتازانه در قالب حرکتی بزرگ و ملی با عنوان تحقق بسیج ملی غربالگری خبر داد.

وی توضیح داد: با اجرای این طرح بزرگ ملی که  با هدف ارتقا آموزش و بهداشت، بیماریابی، قرنطینه بیماران مشکوک، فعالیت‌های مستمر در کنار کادر درمانی و بهداشتی انجام خواهد شد، شاهد همگرایی بیشتر در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.