علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت ظهر شنبه در ویدئو کنفرانس با حضور خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها گفت: موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه ها دارای دو بعد علمی و اجتماعی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: از نظر علمی زمانی ما می توانیم در مورد بازگشایی مدارس صحبت کنیم که دو دوره ۱۰ روزه روند کاهنده ابتلا را شاهد باشیم و ویروس به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده باشد.

وی افزود: طبیعی است که زمان بازگشایی در مناطق مختلف یکسان نیست و به اینکه هر منطقه چه شرایطی داشته باشد بستگی دارد.

حق دوست اظهار داشت: از سوی دیگر بین مدارس و دانشگاه ها تفاوت است. در مورد دانشگاه ها با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان از شهرستان های مختلف حضور می یابند و بحث خوابگاه ها را داریم باید شرایط سخت گیرانه تری اعمال شود.

وی گفت: همچنین بچه های دبیرستانی با بچه های دبستانی متفاوت هستند و رفتارشان قابل کنترل است. توضیح علمی این است که برای بازگشایی بر اساس شرایط منطقه تصمیم گیری شود. ضمن اینکه به شرایط بین المللی هم باید توجه کنیم.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: ضمن اینکه جو اجتماعی نیز مهم است و زمانی که والدین دانش آموزان و دانشجویان مضطرب باشند حتی اگر مدارس و دانشگاه‌ها هم باز باشند مشارکت خانواده ها کم است. ضمن اینکه به صورت اقناعی هم باید توضیح دهیم و توصیه هایی در زمان بازگشایی داشته باشیم. از نظر علمی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها زودهنگام نخواهد بود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا همچنین در پاسخ به سئوالی درباره آزمون های کشوری نیز گفت: ما چندین سناریو را برای آزمون ها ترسیم کردیم. این سناریوها بر این اساس که بتوانیم با سرعت قابل قبولی در چند هفته آینده شرایط مطلوبی داشته باشیم تا شرایط سخت گیرانه متفاوت است.

وی افزود: ممکن است که کمی از استانداردهای آموزشی حضوری کمی عدول کنیم و توجه کنیم که کسر کوچکی از آموزش از راه دور و آموزش های مجازی که قبلا به آموزش اختصاص داده بودیم امروز رکن اصلی آموزش است و باید به آموزش از راه دور بها دهیم.

حق دوست افزود: ممکن است امتحانات جامع را به تعویق بیاندازیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: عزم بنده و سایر معاونان آموزشی دانشگاه ها این است که با درک شرایط موجود استانداردهای آموزشی را با دقت و وسواس مدنظر داشته باشیم و از افت تحصیلی جلوگیری کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.