افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف به علاوه کمبود تجهیزات پزشکی فشار مضاعفی را به دولت های درگیر این ویروس وارد کرده است. از همین رو برخی از کشورها با وضع مقررات جدید از جمله ممنوعیت آمد و شد و بستن مراکز مختلف درصدد مهار و شکستن زنجیره ویروس هستند. علاوه بر وضع این مقررات برخی دولت ها جریمه هایی را نیز برای ناقضان آن در نظر گرفته اند.

اما در مهمترین رویداد تازه المپیک لغو شد و برگزاری آن به سال آینده موکول شد. به گزارش بی بی سی، این اتفاق در راستای گفتگوی ابه شینزو نخست وزیر ژاپن با رئیس کمیته بین المللی المپیک افتاده است. آبه گفته است که از قبل در نظر داشته تا برگزاری المپیک به تعویق بیفتد و رئیس کمیته بین المللی المپیک نیز از تصمیم او استقبال صد در صدی کرده است. المپیک که قرار بود ۲۴ جولای برگزار شود به سال آینده یعنی ۲۰۲۱ موکول شد.

در همین راستا و به گزارش بی بی سی نخست‌وزیر انگلیس از برقراری شرایط ویژه آمد و شد در کشورش خبر داد. او گفت: "همه باید در خانه بمانند. تجمع بیش از دو نفر ممنوع است" و پلیس بر مقررات جدید نظارت خواهد کرد."بوریس جانسون که در نطقی تلویزیونی با مردم کشورش صحبت می‌کرد گفت این شرایط را برای سه هفته آینده به اجرا خواهد گذاشت. به گفته وی پلیس این کشور موظف به اجرای این مقررات خواهد بود و علاوه بر جریمه، تجمع‌های بیش از دو نفر را بر هم خواهد زد. انگلیس تا کنون ۶۶۵۰ ابتلا و ۳۳۵ کشته داشته است.

در پی شیوع کرونا روزنامه ایندیپندنت در خبری فوری گزارش داد که طبق تحقیقات انجام شده انگلیس در حال حاضر با بحرانی شدیدتر و عمیق تر که در سال ۲۰۰۸ گریبانگیر این کشور شده بود دست و پنجه نرم می کند. این روزنامه همچنین گزارش داد که اعلام مقررات تازه از سوی بوریس جانسون به شدت فعالیت های اقتصادی انگلیس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما در سویی دیگر مقامات شهری و امنیتی در مسکو از روش شناسایی چهره به عنوان ابزاری کلیدی جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند. این روش که در آن دوربین‌های نظارتی در نقاط مختلف شهر نقشی اساسی را ایفا می‌کنند با انتقادهایی همراه شده است. به گزارش  یورونیوز، گفته می‌شود که حدود ۱۷۰ هزار دوربین مدار بسته نه تنها دالان‌ها و ایستگاه‌های مترو بلکه کلیه خیابان‌های اصلی و اغلب مکان‌های عمومی را تحت پوشش نظارتی قرار داده‌اند. پلیس مسکو اعلام کرده است که از ماه فوریه گذشته به کمک همین دوربین‌ها حدود ۲۰۰ شهروند را پس از خروج از قرنطینه شناسایی کرده است. روسیه ۴۴۴ مورد ابتلا و تنها یک مورد فوتی داشته است.

اما اسپانیا نیز که یکی از سخت ترین روزها را سپری می کند تعداد جان باختگانش به حدی رسیده که مجبور شده سالن اسکی روی یخ را به محلی برای نگهداری اجساد تبدیل کند. به گزارش فرانس ۲۴ این مکان در مادرید پایتخت اسپانیا است. اسپانیا تا کنون ۳۹۶۷۳ مورد ابتلا و ۲۶۹۶ تن جان باخته داشته است.بنابر گزارش وزارت بهداشت اسپانیا از روز گذشته تا کنون ۵۱۴ اسپانیایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

از ایتالیا نیز خبر می رسد که پلیس این کشور اجازه استفاده از پهپاد را برای رصد شهروندانش داده است.به گزارش یورونیوز استفاده از پهپاد تا ۳ آوریل ادامه خواهد داشت؛ زمانی که محدودیت های مسافرتی نیز عملا به پایان خواهد رسید.  ایتالیا ۶۳۹۲۷ مبتلا و ۶۰۷۷ تن جان باخته داشته است. پایگاه خبری اکسیوس روند شیب صعودی مبتلایان و فوتی ها را در نموداری تنظیم کرده که نمودار بالایی رشد مبتلایان و نمودار پایینی روند افزایش کشته شدگان را نشان می دهد.

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه دوشنبه شب در راستای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور مقررات سخت گیرانه تری را برای اجرای قرنطینه سراسری در این کشور اعلام کرد. به گزارش پولیتیکو او در گفتگو با شبکه «ت اف ۱» از امکان تمدید چند هفته ای قرنطینه سراسری در این کشور سخن گفت.به گفته ادوارد فیلیپ مقررات سخت گیرانه تر برای اجرای قرنطینه در این کشور از روز سه شنبه به اجرا در خواهد آمد. بنا به تصمیم دولت فرانسه از این پس فرانسوی ها روزانه تنها یک ساعت و در فاصله یک کیلومتری خانه خود اجازه فعالیت ورزشی خواهند داشت. ساعت خروج از خانه نیز از این پس باید در گواهی تردد ذکر شود.

مراجعه به مطب پزشک یا مراکز درمانی هم تنها با ارائه احضاریه پزشک یا در شرایط اضطراری ممکن خواهد بود.از سوی دیگر برپایی بازارهای روز سرباز در محله ها از این پس ممنوع خواهد بود. فرانسه تا کنون ۱۹۸۵۶ مورد ابتلا و ۸۵۶ جان باخته داشته است.

پایگاه خبری بلومبرگ نیز به سراغ کشور آلمان رفته است و با مقایسه این کشور با ایتالیا میزان مرگ و میر را بررسی کرده است. بلومبرگ می نویسد آلمان با وجود بافت جمعیتی مشابه با ایتالیا میزان کمتری از مرگ و میر را بر اثر ویروس کرونا داشته است و طبق داده های بدست آمده میزان مرگ در آلمان تنها ۴% است. اما مرکزی تحقیقاتی درباره کرونا در ایتالیا میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا را ۹.۵% اعلام کرده است. دلیل آمار پایین مرگ بر اثر کرونا در آلمان عدم نفوذ این ویروس در بین افراد مسن و سالخورده است. نکته دیگر اینکه ۸۰% از مبتلایان در آلمان زیر سن ۶۰ سال هستند. این در حالی است که در ایتالیا بیشترین میزان کشته ها در بین افراد مسن بوده است. در ایتالیا بیشترین افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده بالای سن ۵۰سال  و در آلمان زیر سن ۶۰ سال بوده است. در این بررسی همچنین بیش از ۲۰ درصد ایتالیایی ها بین سنین ۳۰ تا ۴۹ سال بوده اند که همراه با خانواده زندگی می کنند.جدول زیر نگاهی به مبتلایان به ویروس کرونا در سه کشور آلمان، اسپانیا و ایتالیا دارد و درصد مبتلایان به این ویروس را در سنین قبل از ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال بررسی کرده است. که ستون مشکی مبتلایان به ویروس کرونا در زیر ۶۰ سال و ستون آبی مبتلایان بالای ۶۰ سال را نشان می دهد.

به گزارش ان بی سی نیوز، در آمریکا نیز مقررات منع عبور و مرور وضع شده و به شهروندان ایالت های نیومکزیکو، لوئیزیانا، ویرجیانا و همچنین واشنگتن توصیه شده که در خانه بمانند. رسانه‌های آمریکایی همچنین از همکاری کاخ سفید و شرکت "آی بی ام" غول کامپیوتری آمریکا برای استفاده از یک ابررایانه جدید در روند مقابله با ویروس کرونا خبر دادند. مقامات آمریکایی معتقدند این ابررایانه ممکن است نقش مهمی در مقابله با این ویروس ایفا کند. به گزارش شبکه سی بی اس این ابررایانه قرار است به محققان برای انجام ارزیابی ها و محاسبات‌شان در مسیر شناخت بهتر از کرونا و همچنین یافتن راههای درمان کمک کند. در دیگر تحولات رئیس جمهوری آمریکا مرگ و میر ناشی از کرونا را با تصادفات جاده‌ای مقایسه کرد و گفت ما باید هرچه سریعتر کسب و کار را به حالت عادی بازگردانیم چرا که نمی توان برای مدت طولانی کشور را تعطیل نگهداشت. کشورهای زیادی درگیر این ویروس شده اند اما ما به عنوان کشور شماره یک اقتصادی نمی توانیم بیش از این فعالیت‌ها را بسته نگهداریم و مجبوریم هرچه زودتر کشور را باز کنیم. رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما باید تنها مناطقی که آلوده هستند را تحت مراقبت قرار دهیم و مابقی مناطق به فعالیت‌های خود بازگردند.

ترامپ که چندی پیش دارویی را برای بهبود کرونا توصیه کرده بود با واکنش یک شرکت دارویی روبرو شده است. به گزارش هیل، شرکت مراقبت های بهداشتی «بنر هلث» اعلام کرده داروی ضد مالاریا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به عنوان درمان احتمالی کرونا بدون تجویز پزشک درباره آن تبلیغ کرده بود، به مرگ یک بیمار و وخامت حال همسرش منجر شده است. لازم به ذکر است تعداد ابتلا در آمریکا به ۴۶۱۶۸ و جان باختگان به ۵۸۲ تن رسیده است.

از چین هم خبر می رسد که ممنوعیت و محدودیت‌های سفر برای استان هوبئی و در ضمن آن شهر ووهان بعد از دو ماه قرنطینه برداشته می‌شوند. همچنین کمیسیون ملی بهداشت چین امروز سه شنبه از ثبت ۷۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در چین در شبانه روز گذشته خبر داد و اعلام کرد از این تعداد ۷۴ مورد آن وارداتی است که از طریق مسافران از کشورهای دیگر به چین وارد شده است و تنها ۴ مورد جدید در داخل خاک این کشور ثبت شده است. کمیسیون ملی چین در مورد توزیع جغرافیایی مبتلایان وارداتی افزود: «این افراد از طریق ۱۲ فرودگاه کشور به چین وارد شده اند» که ۳۱ مورد آنها در پکن، ۱۴ در گواندونگ و ۹ مورد هم در شانگهای ثبت شده است.بر اساس این گزارش همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ مورد مشکوک نیز در این کشور گزارش شده است.اما بعد از پنج روز که هیچ مبتلای جدیدی در ووهان شناسایی نشده بود کمیسیون بهداشت چین اعلام کرد که یک مورد جدید را در این شهر ثبت کرده است. با این حساب شمار کل مبتلایان در چین به ۸۱ هزار و ۱۷۱ تن و تعداد جان باختگان هم در این کشور به سه هزار و ۲۷۷ تن رسیده است.

عربستان برای کسانی که مقررات منع آمد و شد مربوط به مقابله با شیوع ویروس کرونا را نقض کنند، ۲۰ روز زندان و پرداخت ۱۰ هزار ریال جریمه در نظر گرفت. به گزارش الوطن یک مقام مسئول در وزارت کشور عربستان از شهروندان و اتباع خارجی مقیم این کشور خواست توصیه های مربوط به مقابله با کرونا را مراعات  کنند.وی همچنین به مردم توصیه کرد که برای پرهیز از به خطر انداختن خود و  دیگران، در خانه های شان باقی بمانند.«ملک سلمان» پادشاه سعودی بامداد دوشنبه دستور برقراری منع آمد و شد در عربستان را صادر کرد. عربستان تا کنون ۵۶۲ ابتلا داشته است.

به گزارش الیوم السابع، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در جریان نشست خود با مسئولان وزارتخانه های بهداشت، امنیت و امور مالی اعلام کرد که حرکت وسائل نقلیه عمومی در اراضی اشغالی باید متوقف شود.وی افزود: هم چنین تمام مراکز خرید به جز داروخانه ها و سوپر مارکت ها باید تعطیل شود. تعداد مبتلایان در سرزمنی های اشغالی ۱۶۵۶ و ۱ مورد جان باخته اعلام شده است.

تلویزیون الجزیره نیز گزارش داد که ویروس کرونا با سرعت فزاینده ای در جهان از جمله کشورهای عربی در حال انتشار است و شمار افراد مبتلا به آن به بیش از ۳۷۶ هزار نفر رسیده است. جزئیات کامل را اینجا بخوانید.

در تازه ترین تحولات ایران نیز رئیس جمهور با تشکر از مردم بخاطر توجه به توصیه ها و هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و قدردانی از فداکاری و ایثار همه کادر درمانی نظام سلامت کشور، تاکید کرد که همچنان ضروری است تماس ها حداقل ممکن و سفرها حداقل ضرورت باشد. تعداد مبتلایان در ایران ۲۴۸۱۱ تن و کشته ها ۱۹۳۴ تن بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.