یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به حمله موشکی مورخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ به تأسیسات نفت عربستان سعودی نوشته است به نظر می‌رسد سامانه دفاع موشکی پاتریوت از کارآمدی لازم برای دفع حملات موشکی ایران برخوردار نیست.

نشریه نشنال‌اینترست در آغاز این تحلیل نوشته است: «حمله موشکی که باعث وارد شدن ضربات سختی به یک تأسیسات نفتی کلیدی عربستان سعودی در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ شد تا اندازه زیادی برای عموم مردم یک راز باقی مانده است.»

این نشریه نوشته حوثی‌های یمن (اعضای جنبش انصارالله) که در حال جنگ با ائتلاف آمریکایی-اماراتی هستند مسئولیت حملات هماهنگ علیه دو تأسیسات نفت شرکت آرامکو سعودی را به عهده گرفته‌اند اما هنوز روشن نیست که حوثی‌ها به تنهایی از توانایی لازم برای انجام این حملات دوربرد و دقیق برخوردار باشند. 

نشنال‌اینترست در ادامه نوشته است: «اما یک چیز مشخص است. این حمله محدودیت‌های سامانه پدافند هوایی ظاهراً پیشرفته عربستان سعودی را نشان داد. ریاض در سال‌های گذشته میلیاردها دلار صرف ساخت ۶ مجموعه پدافند موشک زمین به هوا و رادارهای مرتبط با آن کرده است. سامانه‌های پاتریوت قادر به متوقف کردن این حمله نبودند.»

این نخستین باری هم نبود که سامانه پاتریوت عربستان سعودی کار نکرد. دست‌کم در پنج موقعیت دیگر که عربستان سعودی خواسته حملات راکتی به ریاض را رهگیری کند این سامانه‌ها عمل نکرده‌اند، عملکردشان ناقص بوده و یا شلیک‌های اشتباه داشته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.