بدون تردید سال ۱۳۹۸ یکی از پر رویدادترین سالها برای نیروهای مسلح کشورمان است که از آغازین روزهای آن در فروردین‌ماه و خدمت رسانی به سیل زدگان آغاز و تا روزهای پایانی آن در اسفندماه در موضوع مقابله با ویروس کرونا ادامه داشت و کماکان در سال ۱۳۹۹ نیز این موضوع ادامه دارد.

در گزارش پیش رو در نظر داریم تا مهمترین رویدادها و رخدادهای نظامی کشور در سال ۱۳۹۸ را مرور کنیم. در اولین گزارش به مرور وقایع و رخدادهای بهار سال ۱۳۹۸ خواهیم پرداخت.

آزادی ۴ تن از مرزبانان کشورمان از دست تروریست‌های جیش‌الظلم

نخستین اتفاق خوب سال ۱۳۹۸ بازگشت ۴ تن از مرزبانان کشورمان به نام های محمود هرمزی، پدرام موسوی، کیانوش بابایی و عبدالکریم شریفی که به دست گروهک تروریستی جیش الظلم در مرز میرجاوه ربوده شده بودند، در دوم فروردین ماه به کشور بود که با استقبال برخی فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح ازجمله سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه به کشور بازگشتند.

این مرزبانان ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ و در پی خیانت عوامل نفوذی، در نقطه صفر مرزی در جنوب شرق کشور ربوده شدند که ۵ تن از آنها نیز در آذر ماه سال گذشته آزاد شدند.

دستور فرمانده کل قوا به نیروهای مسلح برای کمک بیش‌تر به سیل‌زدگان

جاری شدن سیل در دو استان شمالی گلستان و مازندران در پی بارش‌های شدید، حجم وسیعی از تخریب و آبگرفتگی را در شهرهای این دو استان، خصوصا آق قلا و گمیشان در استان گلستان به بار آورده بود. علیرغم حضور نیروهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی، اما روند کند امدادرسانی به آسیب دیدگان از سیل باعث مشکلات زیادی در منطقه شد و به دنبال چنین شرایطی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در دستوری به سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کردند: امکانات بیشتری برای امداد به این مناطق گسیل شود.

متن دستور فرمانده معظم کل قوا به این شرح بود:

«بسمه تعالی 

سردار سرلشکر باقری

رئیس محترم ستادکل نیروهای مسلح

برابر اطلاع، سیل زدگان ۲ استان شمالی نیاز مبرمی به کمک و امکانات نیروهای مسلح دارند. دستور فرمایید علاوه بر آنچه تاکنون در آن مناطق به کار گرفته شده است، امکانات بیش‌تر برای امداد به آن مناطق گسیل نمایند. گزارش اقدام را بفرستید.

سیدعلی خامنه‌ای

۳ فروردین ۹۸»

به دنبال این فرمان رهبر معظم انقلاب، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز طی ابلاغیه‌ای به فرماندهان سپاه، ارتش، ناجا و وزارت دفاع دستور داد علاوه بر کمکهای انسانی، لجستیکی و بهداشتی که تا به حال انجام داده‌اند، در یک اقدام دقیق، همپوشانی شده و جهادی، حمایت‌های جامع و  منسجم از آسیب دیدگان را تا زمان استقرار آرامش هموطنان عزیز ادامه دهند.

وی در همین راستا امیر سرلشکر عطاالله صالحی جانشین وقت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را هم در رأس یک هیأت از فرماندهان عالیرتبه به منظور فرماندهی صحنه و  ایجاد هماهنگی‌های لازم بین نیروهای لشکری و کشوری به مناطق سیل زده اعزام کرد.

بدین ترتیب و با حضور گسترده‌تر یگان‌های مختلف ارتش، سپاه،‌ ناجا، وزارت دفاع و بسیج و گروه‌های جهادی در استان‌های شمالی اقدامات امدادی سرعت بیشتری به خود گرفت و روند در این دو استان رو به بهبود رفت. از سوی دیگر اقدامات مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با استفاده از ماشین‌آلات مهندسی و امکانات فنی و با بهره‌گیری از انفجارات کنترل شده توسط نیروی زمینی سپاه برای باز کردن مسیر سیلاب به سمت دریا در گلستان، تاثیرات بسزایی در کنترل شرایط داشت.

اما گلستان و مازندران، پایان کار نیروهای مسلح در مواجهه با سیل نبود؛ چند روز بعد و به دنبال بارش های بی سابقه در جنوب و جنوب غرب کشور، سیلی عظیم در غرب کشور جاری شد که استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان را تحت تاثیر قرار داد و آسیب‌ها و خسارات زیادی بر جای گذاشت. در جنوب و جنوب غرب هم نیروهای مسلح با تمام توان امدادی و لجستیکی خود به میدان آمدند.

در مجموع برابر اعلام رئیس ستادکل نیروهای مسلح بیش از ۳۰ هزار نفر از پرسنل نیروهای مسلح در در امر امدادرسانی استان‌های مختلف حضور داشتند.

تداوم حماقت‌های آمریکا در سال ۹۸

نوزدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸، دولت ایالات متحده آمریکا در اقدامی بی سابقه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» خود اضافه کرد. 

این اولین بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند.

مایک پامپئو در کنفرانس خبری گفت که تمامی بانک‌ها و شرکت‌ها بایستی معاملات با سپاه ایران را متوقف کنند.

به دنبال این اقدام حماقت بار دولت ترامپ، شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز با صدور بیانیه‌ای، در اقدام متقابل، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

ستاد کل نیروهای مسلح هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام خصمانه ایالات متحده آمریکا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی، تاکید کرد: نیروهای مسلح در مبارزه با گروه تروریستی سنتکام از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در روز بعد اعلام این تصمیم نابخردانه رژیم ایالات متحده، همگی با پوشیدن لباس سبز پاسدارای در جلسه علنی مجلس حاضر شدند.

رژه ۲۹ فروردین‌ماه گرامیداشت روز ارتش در سال ۱۳۹۸ با یک تفاوت نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد. در حالی که همه ساله این مراسم همزمان در تهران و سراسر شهرهای کشور برگزار می‌شد، در سال ۱۳۹۸ این رژه در استان‌های سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان مانند هرسال برگزار نشد و جای خود را به رژه خدمت و خدمترسانی به مناطق سیل زده داد.

کوثر، فاتح و سهند جدیدترین میهمانان رژه روز ارتش

در جریان رژه نیروهای ارتش که به مناسبت ۲۹ فروردین (روز ارتش) در تهران و شهرهای مختلف برگزار شد، سه دستاورد مهم دفاعی که در سال ۹۸ رونمایی شدند، برای اولین بار در این مراسم حضور داشتند.

این دستاوردها شامل جنگنده تمام ایرانی کوثر در تهران و زیردریایی ایرانی فاتح و ناوشکن ایرانی سهند در هرمزگان بود.

جنگنده بمب افکن تمام ایرانی کوثر بر فراز مرقد مطهر امام خمینی(ره) و در مقابل جایگاه به اجرای نمایش‌های مختلف پروازی از جمله Low Pass (عبور با ارتفاع پایین) و Roll ۳۶۰ پرداخت.

رزمایش مشترک نیروهای دریایی ارتش و سپاه در آب‌های عمان

در روزهای پایانی فروردین ماه، رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی با مشارکت یگان هایی از نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در سواحل مسقط برگزار شد.

 بنابر گزارش مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، واحدهای شرکت کننده در این رزمایش شامل یگان هایی از نیروهای دریایی، هوایی و مرزبانی سلطنت عمان و همچنین یگان هایی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

آغاز اردیبهشت با انتصاب فرمانده کل سپاه

نخستین روز از اردیبهشت ۱۳۹۸ با انتصاب فرمانده کل سپاه از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد. 

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در حکمی با سپاس از خدمات باارزش و ماندگار سردار سرلشکر پاسدار جعفری در فرماندهی سپاه، سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در حکم جداگانه‌ای سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیةالله الاعظم اروحنا فداه منصوب کردند.

سردار سرلشکر حسین سلامی، متولد ۱۳۳۹ در شهرستان گلپایگان و تحصیل کرده در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت است.

او پس از وقوع انقلاب فرهنگی و همزمان با آغاز دوران پرشکوه دفاع مقدس در آبان‌ماه سال ۱۳۵۹ به سپاه پیوست و در طول سال‌های جنگ تحمیلی، مدتی از دوران خدمت خود را در غرب و در کردستان گذراند.

ازجمله مسئولیت‌های وی در هشت سال دفاع مقدس، فرماندهی در لشکرهای کربلا، ۱۴ امام حسین(ع) و قرارگاه نوح(ع) بود.

سرلشکر سلامی پس از پایان جنگ، دوره دانشکده فرماندهی و ستاد را گذراند و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی و نیز عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی شد.

وی همچنین دوره عالی جنگ را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ گذراند و از دیگر سمت های او می‌توان به معاونت عملیات ستاد مشترک سپاه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴، فرماندهی نیروی هوایی سپاه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۲ مهرماه ۱۳۸۸ و  جانشینی فرمانده کل سپاه از سال ۸۸ تاکنون اشاره کرد.

روایتی از یک تکریم و معارفه

به فاصله چند روز پس از انتصاب فرمانده کل سپاه، مراسم تکریم و معارفه فرماندهان قدیم و جدید کل سپاه پاسداران با حضور شخصیت‌های کشوری و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در چهارم اردیبهشت برگزار شد و سرلشکر سلامی رسما فرماندهی کل سپاه را بر عهده گرفت.

سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در این مراسم، ایمان، شجاعت، پای کار بودن و اخلاق خوب را از دیگر ویژگی های سردار سلامی برشمرد و عنوان کرد: دوران فرماندهی سردار سلامی با دوران حساسی در تاریخ انقلاب همزمان شده. در این دوره شاهد عصبانیت آمریکا و دور جدیدی از توطئه ها و تحریم های او هستیم که سپاه می تواند نقش اساسی در خنثی کردن آنها داشته باشد و دوران سردار سلامی قطعا دوره شکست دشمن خواهد بود.

سخنران دیگر این مراسم سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه بود که به نمایندگی از فرماندهان و پاسدارن سپاه در این مراسم سخن، گفت.

حاج قاسم در این مراسم سردار جعفری را شهید زنده نام برد و درباره سردار سلامی هم گفت: سردار سلامی به پاکی و سعه صدر در سپاه شهرت دارد. پاکی را به خوبی در او می بینیم و من او را در پاکی به شهید باکری تشبیه می کنم.

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه هم در این مراسم، تمرکز خود را بر بیانیه گام دوم انقلاب گذاشت و گفت: ما در گام دوم انقلاب باید حاکمیت اسلام را به تمدن تبدیل کنیم و سپاه باید ظرفیت نقش آفرینی در گام دوم انقلاب را در خود ایجاد کند. ما باید قلمرو اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم تا نقطه امنی برای دشمن در سراسر جهان وجود نداشته باشد.

طراحی و ساخت ۳ موشک جدید توسط وزارت دفاع و هوانیروز ارتش

پنجم اردیبهشت‌ماه با همکاری متخصصان وزارت دفاع و جهاد خودکفایی هوانیروز ارتش، سه موشک «حیدر»، «قمربنی هاشم (ع)» و «دهلاویه هوا پایه» طراحی و ساخته شد.

موشک حیدر موشکی هوا به زمین به صورت شلیک کن-فراموش کن با برد بیش از ۸ کیلومتر است و قابلیت نصب انواع سیستم‌های جستجوگر برای استفاده در اوضاع مختلف آب و هوایی به منظور اهداف زرهی، تجهیزات زمینی و تجمع نفرها به صورت نقطه زن با قدرت نفوذ بیش از یک متر را دارد.

موشک قمر بنی هاشم (ع)، موشک هوا به هوا و هوا به زمین به صورت آتش و رها با برد بیش از ۸ کیلومتر و دارای قابلیت قفل قبل و بعد از شلیک است. همچنین قابلیت نصب انواع سیستم‌های جستجوگر برای استفاده در اوضاع مختلف آب و هوایی به منظور اهداف زرهی، تجهیزات زمینی و تجمع نفرها را دارد و در شب نیز می‌تواند شلیک کند.

موشک دهلاویه هواپایه، موشک هوا به زمین با هدایت لیزری و برد بیش از ۸ کیلومتر و وزن پایین برای اهداف زرهی به صورت نقطه زن با قدرت نفوذ یک متر و و بیست سانتی متر است. 

موشک دهلاویه پیش از این، کارکرد زمین پایه داشت که اکنون به هواپایه ارتقا یافت.

تنور داغ دیپلماسی دفاعی در اردیبهشت‌ماه

در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ سفرها و دیدارهای فرماندهان نیروهای مسلح افزایش چشمگیری داشت؛ در کنار این موضوع در این ماه ایران نیز میزبان گروه‌هایی از نیروهای مسلح سایر کشورها بود.

حضور وزیر دفاع در کنفرانس امنیتی مسکو و دیدارهای جانبی با وزرای دفاع  روسیه، چین، عراق، ازبکستان، صربستان، حضور دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در اجلاس هفتادمین سالگرد تشکیل نیروی دریایی چین در این کشور و دیدار با همتایان خود از کشورهای پاکستان، چین، بنگلادش، ایتالیا، ژاپن، دیدار معاونین وزرای دفاع ایران و پاکستان، دیدار معاون وزیر دفاع با رئیس ستاد نیروهای مسلح آفریقای جنوبی، پهلوگیری ناوگروه نیروی دریایی ارتش در بندر آکتائو قزاقستان متشکل از ناوهای موشک انداز سپر و جوشن، سفر فرماندهان نیروی دریایی، هوانیروز و پدافند هوایی ارتش عراق به ایران و دیدار با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح کشورمان از جمله دیدارها و رفت‌آمدهای صورت گرفته در اردیبهشت ۱۳۹۸ بود.

رونمایی ارتش از چند دستاورد جدید

دوشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه چند دستاورد ساخت مجتمع صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش با حضور دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

این دستاوردها شامل سامانه هدایت لیزری، دوربین فوق بلند، اپتیک توپ ۲۳ میلیمتری، نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی و استوانه آب‌بندی تانک چیفتن بود.

هجدهم اردیبهشت‌ماه، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با تقدیر از زحمات سردار مصطفی ربیعی در طول مدت تصدی معاونت بازرسی سپاه، طی حکمی سردار رضا سلیمانی را به سمت معاونت بازرسی سپاه منصوب کرد.

انتصاب جانشین و معاون هماهنگ کننده سپاه

بیست و ششم اردیبهشت ماه، حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

فرمانده معظم کل قوا در حکم انتصاب سردار فدوی ایفای نقش جهادی و انقلابی در ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریتهای سپاه با نظر فرمانده کل سپاه را مورد انتظار برشمردند.

در حکم انتصاب سردار نقدی از سوی فرمانده معظم کل قوا تاکید شد: 

ارتقای ظرفیتهای کارشناسی و کارآمدی ستاد سپاه با بهره‌گیری از توانمندیها و قابلیت‌های نخبگی و جهادی سپاه و بسیج در نیل به پیشرفت و کسب آمادگیهای همه‌جانبه در پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن در تعاملی سازنده و هم‌افزا با ستادکل و سایر سازمانهای نیروهای مسلح با لحاظ تدابیر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است

تغییر ساختار اطلاعات سپاه دیگر اتفاق اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ بود. بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، معاونت اطلاعات راهبردی سپاه در سازمان اطلاعات سپاه ادغام شد و سردار حسن محقق نیز که تا پیش از این مسئولیت معاونت اطلاعات راهبردی را بر عهده داشت به عنوان جانشین سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد.

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در مراسم تودیع و معارفه مسئولین قدیم و جدید اطلاعات سپاه، مقیاس عمل اطلاعات سپاه را کل نظام و انقلاب و جغرافیای تهدید علیه ایران دانست و گفت: ما در جنگ اطلاعاتی قادر به شکست دشمن هستیم و اینکه اراده دشمن برای به کارگیری قدرت را سلب کنیم، به مفهوم خلع سلاح دشمن است.

از سوی دیگر سردار حسین نجات نیز که تا پیش از این جانشین سازمان اطلاعات سپاه بود به عنوان معاون فرهنگی اجتماعی سپاه منصوب شد.

اعزام ناوگروه شصت و دوم نداجا به آبهای آزاد

خردادماه ۱۳۹۸ با بازگشت ناوگروه شصت و یکم و عزیمت ناوگروه شصت و دوم نیروی دریایی ارتش به آبهای آزاد شروع شد.

ناوگروه شصت و یکم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن‌«سبلان» و ناو پشتیبانی «بندرعباس» بعد از طی ۵ هزار و یکصد مایل دریایی و گذشت ۶۷ روز دریانوردی و بازدید از بنادر سلطان قابوس و صلاله عمان و شرکت در تمرین مشترک امداد و نجات دریایی ایران و عمان در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پهلو گرفت.

شصت و دومین ناوگروه اطلاعاتی-رزمی نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن بایندر، ناو پشتیبانی لاوان و ناو پشتیبانی بوشهر برای انجام ماموریت دریانوردی، گشت‌های امنیتی و مقابله با دزدان دریایی هم عازم آبهای آزاد شد.

ادامه لفاظی‌ها و اقدامات آمریکا علیه ایران

از ابتدای سال ۱۳۹۸، رژیم تروریستی ایالات متحده دور تازه‌ای از اقدامات روانی و تبلیغاتی را علیه کشورمان آغاز می‌کند؛ بخشی از این اقدامات تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و در اقدامی تبلیغاتی و با هدف جنگ روانی اقدام به اعزام ناوگروه ضربت آبراهام لینکلن مشتکل از ناو هواپیما بر و بمب افکن های B-۵۲ به منطقه می‌کند.

این اقدامات از چشم فرماندهان ایرانی پنهان نیست و در موضع‌گیری‌های خود به طور مستقیم نسبت به عواقب اقدامات رژیم آمریکا هشدا می‌دهند.

چهارم خردادماه سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد گرامیداشت مقاومت مردم دزفول، در هشداری علنی به دشمنان می‌گوید: به دشمن هشدار می‌دهیم درباره قدرت و اراده ملت ایران، دچار اشتباه در محاسبه نشود که پرهزینه خواهد بود.

در عین حال یک منبع آگاه در ستادکل نیروهای مسلح نیز پیشتر اعلام می‌کند که ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای عرب متوقف شده است.

تغییر ساختار پدافند هوایی کشور

هفتم خردادماه؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای با صدور احکامی جداگانه امیر سرلشکر سیّد عبدالرّحیم موسوی را با حفظ سمت فرماندهی کل ارتش به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به سمت فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کردند.

بدین ترتیب نیروی چهار ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان نیروی پدافند هوایی تشکیل شد و کلیه فعالیت‌های پدافند هوایی در کشور نیز در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) متمرکز شد.

رونمایی وزارت دفاع از سامانه پدافندی ۱۵ خرداد

نوزدهم خردادماه سامانه سلاح پدافند هوایی ۱۵ خرداد با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

سامانه پانزده خرداد که نمونه تکامل یافته سامانه پدافندی تلاش است، می‌تواند اهدافی مانند جنگنده و پهپاد را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شناسایی و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری ردگیری کند. پانزده خرداد می‌تواند به طور همزمان ۶ هدف را شناسایی و ردگیری کند و به صورت همزمان علیه هر ۶ هدف موشک شلیک کند.

ویژگی دیگر این سامانه قابلیت شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد۴۵ کیلومتری است.

ویژگی بارز سامانه ۱۵ خرداد، قابلیت شلیک همزمان موشک‌های صیاد-۲ و صیاد-۳ بسته به نوع هدف است.

بیست و دوم خردادماه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران اصفهان ضمن افتتاح مرکز توسعه فناوری‌های اپتو الکترونیکی، ۱۰ سامانه فوق‌پیشرفته مراقبت، شناسایی و رهگیری هوایی و دریایی اصفهان را افتتاح کرد.

هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان

پنجشنبه بیست و سوم خردادماه همزمان با حضور آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در تهران، دو فروند نفتکش با نام‌های «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال که از امارات به سمت تایوان و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما که از عربستان به سمت سنگاپور در حال حرکت بودند در دریای عمان هدف یک عملیات خرابکارانه قرار گرفتند و انفجارهایی در بدنه آنها رخ داد.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که این نفتکش‌ها حامل نفت خریداری شده توسط ژاپن بودند و حتی یکی از نفتکش ها نیز تحت مالکیت ژاپن قرار داشت. در حالیکه آمریکا و متحدان منطقه‌ای او سعی در متهم کردن جمهوری اسلامی ایران در انجام این عملیات داشتند، این ادعا توسط مالک نفتکش ژاپنی در همان روزهای ابتدایی رد شد.

چند روز بعد در بیست و هفتم خردادماه، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح به اتهام زنی آمریکا و متحدانش در خصوص حادثه دریای عمان اینگونه پاسخ داد: آمریکا و اذنابش فرافکنی هایی مرتبط با حوادث اخیر در خلیج فارس (انفجار در بندر الفجیره امارات و انفجار دو کشتی نفتکش در دریای عمان) را مبنای اتهام به ایران قرار داده است که آنها با این واقعیت آشنا بشوند که جمهوری اسلامی ایران چنانچه اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس را داشته باشد، به دلیل قدرتمندی کشور و نیروهای مسلح آن اراده را به طور کامل محقق و به طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد و همچون آمریکایی تروریست، فریبکار و نا امن کننده جهان و اذناب منطقه‌ای و بین المللی آن فریب کاری و پنهان کاری نخواهد کرد.

دومین سالگرد انتقام موشکی سپاه از داعش و انتشار تصاویر جدید

بیست و هفتم خردادماه همزمان با دومین سالگرد انتقام موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروهک تروریستی داعش در پاسخ به حملات تروریستی تهران در خردادماه ۱۳۹۶، تصاویر جدیدی از محل اصابت موشک‌ها به مواضع تروریست‌ها منتشر شد که حاکی از دقت بالای اصابت موشک‌های ایرانی داشت.

ضرب شست سوم خرداد در سی‌ام خرداد

ساعت ۰۴:۰۵ بامداد پنجشنبه سی‌ام خرداد؛ پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در محدوده کوه مبارک استان هرمزگان یک فروند پهپاد MQ-۴C نیروی دریایی آمریکا را که ساعت ۱۴ دقیقه بامداد از پایگاه هوایی الظفره امارات به پرواز درآمده بود، اندکی پس از نقض حریم هوایی کشور با شلیک سامانه پدافند بومی سوم خرداد سرنگون کرد.

با روشن شدن هوا، به سرعت خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی سپاه به خبر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد چراکه با این اقدام موازنه قدرت میان ایران و آمریکا به نفع ایران در حال تغییر وضعیت بود.

در اولین واکنش‌ها دولت آمریکا تلاش بر القای این موضوع داشت که پهپاد ترایتون در فضای بین المللی در حال پرواز بوده و ایران این پهپاد را بر خلاف مقررات بین المللی مورد هدف قرار داده است. همزمان تلاش‌ها برای یافتن لاشه این پهپاد در آب‌های سرزمین ایران در جریان بود که نهایتا با یافتن و نمایش لاشه این پهپاد تنها ۲۴ ساعت پس از سرنگونی آن در ۳۱ خردادماه، کذب بودن ادعای آمریکایی‌ها بر همگان اثبات شد. به گفته رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، این پهپاد بیش از ۷ کیلومتر به حریم هوایی کشور تجاوز کرده بود.

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از سرنگونی این پهپاد در نشست خبری، گفت: آمریکایی ها به اخطارهای ما توجه نکردند ضمن اینکه در همان لحظه ای که این هواپیما رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-۸ نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ نفر سرنشین دارد؛ می توانستیم آن را سرنگون کنیم اما این کار را نکردیم.

این موضوع با بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌ها همراه بود به طوریکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز مجبور به تشکر از ایرانی‌ها کرد که هواپیمای باسرنشین آنها را هدف قرار نداده است.

بدین ترتیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به نقض حریم هوایی کشور، یکی از گرانترین تسلیحات آمریکا یعنی پهپاد MQ-۴C را به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ساقط کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.