محمد قبله در خصوص ورود اولین محموله وارداتی ماسک N۹۵، لباس پزشکی و تب سنج به کشور گفت: طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخش تجارت وزارتخانه مذکور گام های متعددی را برداشته تا بتوان از ظرفیت‌های تولید داخلی نیز برای تامین اقلام مورد نیاز کشور در حوزه پزشکی اقدام شود؛ بر این اساس تمامی موانع پیش روی تولیدکنندگان و مجوزهای درخواستی در این رابطه حذف شده و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است. 

وی افزود: هر کارخانه تولیدی که توان تولید لباس و ماسک در کشور را دارد، هم اکنون فعال شده و با حداکثر ظرفیت در حال تولید است؛ ضمن اینکه حمایت‌های لازم نیز از این تولیدکنندگان از سوی وزارت صنعت و بهداشت انجام خواهد گرفت.

قبله با بیان اینکه به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا و نیز تامین نیاز کادر درمانی کشور، واردات نیز صورت گرفت، افزود: بر این اساس تعرفه واردات ماسک و اقلام و تجهیزات پزشکی هم اکنون صفر شده و رایزنی‌های لازم با تجار و فعالان اقتصادی برای تامین این اقلام از خارج از کشور انجام شده است. بر این اساس تمامی سازمان های تابعه وزارت صمت، مطابق با دستورات ستاد مقابله با کرونا، تلاش کرده تا در کوتاهترین زمان ممکن، نیاز کشور را در حوزه ماسک و لباس پزشکی برطرف نمایند. 

وی ادامه داد: ماسک سه لایه معمولی نیز وارد شده است تا بتوان به وفور در داروخانه های کشور توزیع شود. این در حالی است که به صورت یک روز در میان محموله‌های وارداتی ماسک و تجهیزات پزشکی به کشور وارد خواهد شد که بخشی از آن در داروخانه ها و بخشی دیگر در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد که تمامی این اقلام توزیعی در داروخانه ها، با نرخ مصوب توزیع خواهند شد.

قبله گفت: واردات این محموله‌ها ادامه خواهد داشت تا بتوان به صورت کامل نیاز کادر درمانی و پزشکی و نیز مردم را تامین کند؛ بر این اساس ظرف 48 ساعت از ثبت سفارش تا واردات، کار به طول می‌انجامد؛ ضمن اینکه گمرک نیز برای ترخیص این اقلام، مسیر سبز راه اندازی کرده است؛ ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی، بانکها، سازمانهای تابعه وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری بی نظیری را در حوزه واردات ماسک و تجهیزات پزشکی داشته اند، تا کالا در کمترین زمان ممکن ثبت سفارش شده و وارد کشور شود.

وی اظهار داشت: این اولین محموله تجاری است و ظرف روزهای آینده، محموله‌های بزرگتری نیز وارد کشور خواهد شد تا در مراکز درمانی و میان کادر پزشکی و مردم با صلاحدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شود. 

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت صنعت، واردات این کالاها بدون ثبت سفارش و با ترک تشریفات گمرکی صورت خواهد گرفت و در روزهای آینده نیز، محموله‌های دیگری وارد کشور خواهد شد تا بتوان نیاز بخش‌های مختلف را تامین کرد. 

قبله با بیان اینکه این واردات در کنار استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخلی صورت گرفته است، تصریح کرد: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با جامعه صنفی کشور اعم از اتاق‌های اصناف، کارخانجات تولیدی، اتحادیه پوشاک و بسیج اصناف از تمامی ظرفیت های تولید داخلی ماسک و لباس پزشکی استفاده خواهد شد و هم اکنون تولید با سه شیفت کاری و با حداکثر ظرفیت در حال انجام است.

وی افزود: توزیع ماسک و اقلام پزشکی بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز در شبکه مطمئن عرضه که از سوی این وزارتخانه تائید شده است، صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه این محموله‌های وارداتی نیز به صورت مکمل در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد تا در شبکه های صاحب صلاحیت، توزیع شود. 

به گفته قبله، هر یک روز در میان یک محموله ماسک و تجهیزات پزشکی وارد کشور خواهد شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. این درحالی است که این اولین محموله ماسک وارداتی بود که در قالب 7 سورت پروازی وارد کشور خواهد شد.

وی اظهار داشت: ترخیص فوری با حداقل اسناد نیز صورت خواهد گرفت ضمن اینکه از قبل از فراگیر شدن شیوع کرونا، ممنوعیت صادرات اقلام پزشکی صورت گرفته و اظهارنامه های صادراتی نیز ابطال شد؛ ضمن اینکه اقلام پزشکی که در حال صادرات بودند، نیز به انبارهای مورد تائید وزارت بهداشت منتقل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.