علی اکبری با بیان اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس دولت باید تا ۱۵ آذر هر سال لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند گفت: در سال جاری مجلس بلافاصله بعد از دریافت لایحه در موعد مقرر آن را در اختیار نمایندگان قرار داد تا پیشنهادات خود را به کمیسیون های تخصصی ارسال کنند، بعد از این مرحله کمیسیون های تخصصی طبق زمان بندی ۱۵ روزه جمع بندی نظرات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از ارسال لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق، این کمیسیون با جدیت جلسات خود را برای بررسی و تعیین تکلیف به موقع لایحه بودجه برگزار کرد افزود: در همین زمینه کمیسیون تلفیق بیش از ۴۰ جلسه فشرده را برای بررسی لایحه بودجه در دستور کار قرار داد.

وی در تشریح عملکرد کمیسیون تلفیق ادامه داد: در جلسات کمیسیون تلفیق علاوه بر ۴۵ نفر از نمایندگان، کارشناسانی از دستگاه های مختلف همچون سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، مرکز پژوهش های مجلس و ... حضور داشته و اظهارنظر کارشناسی می کردند تا بودجه در بهترین کیفیت و در اسرع وقت تقدیم صحن علنی مجلس شود که در نهایت نیز در موعد مقرر به صحن مجلس ارسال شد.

اکبری طرح موضوعاتی مبنی بر کم کاری مجلس در بررسی لایحه بودجه را کم لطفی در حق مجلس و نمایندگان دانست و گفت: مجلس طبق موعد مقرر قانونی که در آیین نامه داخلی مجلس آمده بررسی لایحه بودجه را به نتیجه رساند حال اگر شورای نگهبان نتوانسته یا فرصت رسیدگی در موعد مقرر را نداشته نباید کم کاری را متوجه مجلس کند.

وی با بیان اینکه متهم کردن مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه به هیچ عنوان منصفانه نیست، افزود: طبق آیین نامه داخلی مجلس بررسی لایحه بودجه ترتیباتی داشته و مستلزم صرف زمان است که مجلس هم در همین چارچوب عمل کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ با بیان اینکه مجلس طبق قانون گردش کاری بودجه را رعایت کرده است هرگونه اظهارنظر مبنی بر کم کاری مجلس را غیر منصفانه و غیر منطقی توصیف کرد.

انتقاد از عملکرد مجلس در زمینه بررسی بودجه ۹۹ فرار رو به جلو است

یحیی کمالی پور با اشاره به برخی انتقادات از مجلس در زمینه رسیدگی و تصویب لایحه بودجه سال ۹۹، گفت: به نظر می رسد انتقادات اخیر به منتخبان ملت، فرار رو به جلوی برخی مسئولان است زیرا جلسات علنی قوه مقننه بر اساس مصوبه قانونی و مصلحت کلان کشوری تعطیل شد.

بنا به گزارش خانه ملت نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم اظهار کرد: متاسفانه سخنگوی شورای نگهبان طی چند ماه اخیر واکنش های انتقادی زیادی نیست به مجلس دهم داشته که امری قابل تامل است در حالی که مشروعیت کاری وی با رای نمایندگان حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه حرف ایشان در این شرایط مناسب نیست زیرا در شرایط بحرانی همه وظیفه کمک دارند تا بحران برطرف شود، ادامه داد: بنابراین باید اذعان کرد انداختن توپ در زمین همدیگر اقدام درستی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه طبق اصول قانون اساسی از زمانی که لایحه بودجه سال ۹۹ به قوه مقننه ارائه شد، نمایندگان روال قانونی را برای بررسی این مهم انجام دادند، تصریح کرد: در واقع طبق قانون زمان برای ارائه پیشنهادات نمایندگان مجلس، بررسی این پیشنهادات در کمیسیون های تخصصی، بررسی موارد دیگر در کمیسیون تلفیق و غیره انجام شد اما مسئله شیوع کرونا سبب تعطیلی جلسات شد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین باید یادآور شد کاندیداهای مجلس یازدهم نیز بر اساس مولفه های قانونی در حوزه های انتخابیه حضور پیدا کردند از این رو پس از برگزرای انتخابات نیز جلسات برگزار شد اما شیوه کرونا تشدید پیدا کرد.

مجلس زمانی را هدر نداد

پروانه مافی با یادآوری برخی گمانه‌زنی ها مبنی بر اینکه مجلس می‌توانست بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ را از دهم آذر (زمان تقدیم لایحه به مجلس) تا اوایل اسفند ماه به پایان برساند، گفت: مجلس دهم و نمایندگان لحظه‌ای را برای بررسی بودجه از دست ندادند. ما موضوعات مختلف را در دستور کار داشتیم که لایحه بودجه هم به عنوان یکی از دستورکارها روند قانونی خود را طی کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۹ طبق زمان‌بندی آیین‌نامه داخلی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد، تصریح کرد: کمیسیون تلفیق نیز گزارش نهایی خود در زمان مقرر به هیات رئیسه ارایه کرد. جلسات رسیدگی به بودجه طبق آیین نامه داخلی باید پیوسته باشد لذا با احتساب تعطیلات رسمی از جمله ۲۲ بهمن و دیگر تعطیلات، مجلس تا آغاز اسفند ماه فقط ۱۰ روز برای رسیدگی به  بودجه فرصت داشت‌ که زمانی ناکافی به حساب می‌آمد.

وی افزود: از سوی دیگر اکثریت نمایندگان در انتخابات دور یازدهم مجلس ثبت نام کرده بودند و نامزدها باید زمانی را برای فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه انتخابیه حضور پیدا می‌کردند بنابراین امکان بررسی لایحه بودجه وجود نداشت. کما اینکه شیوع ویروس کرونا و ایجاد فضای بحرانی در کشور قابل پیش‌بینی نبود.

مافی یادآور شد: مجلس با توجه به وظیفه قانونی خود بلافاصله پس از انتخابات برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۹ تشکیل جلسه داد اما رد کلیات و  بحران کرونا شرایطی خاصی را ایجاد کرد. بنابراین مجلس در تعیین تکلیف لایحه بودجه سال ۹۹ کم‌کاری نکرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس دهم با تاکید بر اظهارنظر کارشناسی درباره رسیدگی به لایحه بودجه، گفت: بیان نظرات غیرکارشناسی و گلایه از کم‌کاری درست نیست.افراد بهتر است که ضمن بررسی شرایط، دقیق و منصفانه اظهارنظرکنند.

حاشیه‌سازی برای مجلس در شرایط کرونایی پسندیده نیست

علاءالدین بروجردی با اشاره به برخی انتقادات از مجلس در زمینه رسیدگی و تصویب لایحه بودجه سال ۹۹، گفت: مجلس تلاش خود را برای به نتیجه رساندن لایحه بودجه سال ۹۹ کرده است، به حدی که در زمان بررسی کلیات بودجه، هیات رئیسه و رئیس مجلس در تلاش بودند نمایندگان به کلیات لایحه رای مثبت دهند اما در نهایت نمایندگان به دلیل برخی ایرادات کلیات را رد کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ کسی درایران تصور نمی کرد درگیر کرونا شویم، بیان داشت: پیش از رسیدگی به کلیات لایحه بودجه، نمایندگان درگیر انتخابات مجلس یازدهم بودند، بنابراین تعللی در این زمینه رخ نداد بلکه شرایط کشور دست به دست هم داد تا در نهایت به چنین نطقه ای برسیم.

نماینده مردم بروجرد درمجلس دهم شورای اسلامی گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجلس نتوانست جلسات علنی خود را برگزار کند، این در حالی بود که نمایندگان آمادگی لازم برای حضور در جلسات و ادامه مراحل بررسی لایحه بودجه ۹۹ را داشتند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی ادامه داد: در نهایت از اختیارات مقام معظم رهبری استفاده شد تا کشور از لحاظ دخل و خرج با بن بستی مواجه نشود، مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به عنوان مصوبه مجلس پذیرفته و برای بررسی نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

وی با انتقاد از برخی صحبت ها علیه مجلس، تاکید کرد: تصور نمی کنم در شرایطی که کشور در گیر بحران ملی کرونا است، جایی برای این گونه بحث های حاشیه ای باشد در هر صورت مسیر بررسی بودجه طی شد و کار به این نقطه رسیده است، مجلس از همه ظرفیت خود استفاده کرد اما درنهایت پیشنهاداتی از قبیل بودجه چند دوازدهم پذیرفته نشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مجلس در زمینه بررسی لایحه بودجه ۹۹ هیچ کوتاهی نکرد اما حوادثی در کشور رخ داد که باعث شد مسیر بررسی بودجه تغییر کند با این حال این مهم است که در روزهای باقی مانده کار بودجه نهایی و برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: به جای اینکه گرفتار حاشیه شویم باید مسیر نهایی شدن بودجه و انعکاس ان به دولت تسهیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.