بر اساس گزارشی که توسط تارنمای " میدل ایست آی " انگلستان منتشر شده و روز شنبه در پایگاه اطلاع رسانی عرب ۴۸ بازتاب یافته است " سعد الجبری " مقام سابق اطلاعات عربستان سعودی از ترس اقدامات بن سلمان ولیعهد این کشور که ممکن است گریبانگیر وی نیز شود، از ریاض گریخت و به کانادا فرار کرد.

الجبری یکی از مشاوران معتبر و مورد اعتماد شاهزاده " محمد بن نایف " ولیعهد پیشین عربستان که هفته گذشته دستگیر شد، محسوب می شود.

بر اساس مقاله‌ای که " دیوید اگناتیوس " در روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" نوشته است " الجبری " در سپتامبر سال ۲۰۱۵ بدون اطلاع " محمد بن سلمان " با " جون برینان " مدیر سابق اطلاعات آمریکا در سفر به واشنگتن ملاقات کرد و پس از بازگشت از آمریکا طی حکمی از سمت خود برکنار شد.

این گزارش نشان می‌دهد که الجبری مدت کوتاهی پیش از برکناری مشکوک شاهزاده " محمد بن نایف " ولیعهد سابق در سال ۲۰۱۷ عربستان سعودی را ترک کرد.

بر اساس منابعی که در این گزارش به آنها اعتماد شده است، دلیل رفتن الجبری از عربستان سعودی ترس از دستگیری اش به خاطر وفاداری به " محمد بن نایف " تازه دستگیر شده است.

به نوشته این نشریه، الجبری در وزارت کشور عربستان فردی ذی نفوذ و دارای ثروت بزرگی است.

منبع دیگری گفت که الجبری نامه‌های تهدیدآمیزی از بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان دریافت کرده است و از این می‌ترسد که وی را با زور به عربستان منتقل کنند.

در این گزارش آمده است که " الجبری " و " عبدالعزیز الهویرینی " در دوره‌ای که " بن نایف " عهده دار وزارت کشور بود مقام‌های مهمی در سرویس اطلاعاتی داشتند اما الجبری به " محمد بن نایف " که در آن زمان ولیعهد بود وفادار ماند اما الهویرینی شاهزاده " محمد بن سلمان " را که در زمان موقعیتش به سرعت در حال افزایش بود، ترجیح داد.

در سال ۲۰۱۷ " محمد بن نایف " از ولیعهدی برکنار شد و در بازداشت خانگی قرار گرفت پس از آن نیز " الهویری " بر کنار و در بازداشت خانگی قرار گرفت اما پس از مدت کوتاهی ساختار وزارت کشور تغییر کرد و دستگاه امنیت دولتی تاسیس و الهویری به ریاست آن منصوب شد.

فرار الجبری

بر اساس گزارش " میدل ایست " ، پس از آن الجبری از عربستان سعودی به آلمان و از آنجا به ایالات متحده آمریکا سفر کرد.

به رغم آنکه " الجبری " به عنوان مشاور اطلاعاتی شاهزاده محمد بن نایف با ارتش آمریکا روابط محکمی بر قرار کرد اما در دولت " دونالد ترامپ " رئیس جمهور آمریکا احساس امنیت نمی‌کرد و به همین دلیل در سال ۲۰۱۷ به همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا مستقر شد.

بر اساس این گزارش، خبرها حکایت از آن دارد که سرویس‌های امنیتی آمریکا پس از ترور سازمان یافته جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ مانع تلاش عربستان سعودی برای آدم ربایی و ترور مخالفان شده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که پناهنده شدن الجبری به کانادا با موضوع بحرانی شدن روابط دیپلماتیک بین عربستان و کانادا که در اوت سال ۲۰۱۸ فاش شد ارتباط داشته است.

موج دستگیری ها

هفته گذشته، مطبوعات منطقه و جهان اخبار مربوط به دستگیری برخی از نام‌های برجسته در بین شاهزاده‌های خانواده سلطنتی عربستان را منتشر کردند.

برخی منابع گفتند که پس از دستگیری شاهزاده " احمد بن عبدالعزیز " ( برادر بن سلمان پادشاه کنونی عربستان ) دست کم ۲۰ نفر  دیگر نیز به اتهام تلاش برای سرنگونی قدرت " بن سلمان " ( ولیعهد کنونی ) دستگیر شدند.

شاهزاده محمد بن نایف از جمله دستگیر شدگان بود که تلاش‌هایش برای مبارزه با تروریسم در دوره تصدی بر وزارت کشور پدیدار شد.

بن نایف پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۲  برنامه‌های ضد تروریسم و افراط گرایی را اجرا کرد که آزمایش سختی برای روابط ریاض و واشنگتن بود و وی در واشنگتن به عنوان " امیر ضد تروریسم" شهرت یافت و آمریکا به او مدال داد.

بن نایف در سال ۲۰۱۵ پس از آنکه " سلمان بن عبدالعزیز " به پادشاهی عربستان رسید ( از سوی شورای بیعت ) به عنوان ولیعهد تعیین و " محمد بن سلمان " به عنوان جانشین ولیعهد منصوب شد.

اما در ژوئن سال ۲۰۱۷ " بن نایف " به طور ناگهانی از ولیعهدی کناره‌گیری کرد و " محمد بن سلمان " جای او را گرفت. پس از آن ادعاهای شدیدی در بین افکار عمومی وجود دارد که معتقدند " بن نایف " به اجبار از ولیعهدی انصراف داد.

خاطرنشان می‌شود بر اساس اظهارات بسیاری از کارشناسان بین‌الملل " محمد بن نایف " که از او به عنوان چهره معتدل سیاسی عربستان یاد می‌شود، در طی تصدی ولیعهدی‌اش منتقد سیاست‌های اتخاذ شده کشورش در قبال جنگ یمن، محاصره قطر و ایران بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.