علی وکیلی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه‌ای به تدابیر و تمهیدات برای ترخیص و حمل فوری اقلام بهداشتی و پزشکی اشاره کرد.

در این نامه که به گمرکات اجرایی ابلاغ شده، آمده است: با توجه به شرایط کنونی و تأکید بر هماهنگی و همکاری کلیه دستگاه‌ها و ارگانها در پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا و لزوم اتخاذ تدابیر و تمهیدات در خصوص ترخیص و حمل فوری اقلام بهداشتی و پزشکی مرتبط با این حوزه، مراتب به‌شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می‌گردد؛

١ ــ کلیه گمرکات اجرایی مکلف به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص فوری اظهارنامه‌های در جریان شامل ملزومات مورد نیاز وارده جهت مقابله با ویروس کرونا از جمله کیت‌های تشخیصی، انواع ماسک تنفسی، دستکش، الکل اتیلیک و... بوده و ارائه تسهیلات و تسریع در خروج کالا نیز تأکید می‌گردد.

۲ ــ کلیه گمرکات اجرایی مکلف به پیگیری خروج کالاهای مورد اشاره در بند ۱ که تشریفات آنها به پایان رسیده و بنا به عللی هنوز از گمرکات ترخیص نشده‌اند می‌باشند.

۳ ــ آمار و اطلاعات کالاهای مورد اشاره در بند ۱ از مراجع تحویل‌گیرنده کالا (انبارهای عمومی و سازمان مناطق آزاد و ویژه و...) پیگیری و در صورت عدم اظهار کالا مراتب را به‌قید فوریت به‌منظور پیگیری از مراجع ذی‌صلاح به این دفتر ارسال نمایند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.