به گزارش نیوزآبزرور (newsobserver)، ویروس کرونای جدید (COVID-۱۹)،‌ که تاکنون تعداد بسیاری از مردم سراسر جهان را مبتلا کرده است، به سیستم تنفسی حمله کرده و موجب تنگی نفس همراه با تب می‌شود. وقتی این بیماری شدت بگیرد، درست مانند بیماری ذات‌الریه، شش‌ها صدمه دیده و فرد بر اثر از بین رفتن سیستم تنفسی، جان خود را از دست می‌دهد.

از طرفی این ویروس از خانواده ویروس‌های بیماری‌زای فصلی است و می‌توانند علایمی شبیه هم داشته باشند. تب، سرفه، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای، سردرد، آبریزش بینی و خستگی از علایم این بیماری‌ها هستند. آنفلوآنزا هم می‌تواند به سیستم تنفسی افراد صدمه بزند و در موارد شدیدتر مانند آنفلوآنزا موجب مرگ فرد مبتلا شود.

این تشابه‌ها باعث شده است که برخی از افراد بپرسند، اگر آنها واکسن آنفلوآنزا یا ذات‌الریه دریافت کرده‌ باشند، آیا به ویروس کرونای جدید مبتلا می‌شوند؟

بنا بر گفته محققان سازمان‌های مختلف درمانی در جهان، از جمله سازمان جهانی بهداشت، واکسن آنفلوآنزا و ذات‌الریه نمی‌تواند از ابتلا به بیماری ویروس کرونای جدید پیشگیری کند.

واکسن‌های ذات‌الریه از بدن در برابر باکتری‌های استرپتوکوک نومونیا که موجب ذات‌الریه می‌شوند، محافظت می‌کند. در حالی‌که کرونا، نوعی بیماری‌زای ویروسی است.

همچنین واکسن آنفلوآنزا نمی‌تواند با ویروس کرونای جدید مقابله کند. این واکسن فقط برای پیشگیری از ویروس آنفلوآنزا موثر است و البته بنا به گفته محققان دانشگاه نیوساوت‌ولز استرالیا، پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی با زدن واکسن آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را قوی نگه دارد و فرد، مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگر، از جمله ویروس کرونای جدید، نشود.

 هنوز واکسن و دارویی برای درمان ویروس کرونای جدید وجود ندارد. اما محققان سراسر دنیا، در مسیر تولید واکسن و انجام آزمایش‌های آن قرار دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.