امیر سعید اختری، فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب غرب، در خصوص ضدعفونی شهرستان‌های استان، گفت: یکی از وظیفه های مهمی که ارتش برعهده دارد، دفاع از مردم درمقابل بلایا است، ارتش همیشه نشان داده در هنگام وقوع بلایای طبیعی و انسانی که گریبان گیر کشور بوده  به خصوص در سال ۹۸ همیشه در صحنه و در کنار مردم  بوده است..

فرمانده منطقه پدافند هوایی  جنوب غرب ارتش  تصریح کرد: منطقه پدافند هوایی جنوب غرب با برخورداری از تجهیزات رفع آلودگی شیمیایی که عموماً در شرایط اضطراری کاربرد دارد و با بهره‌مندی از انواع خودروهای آب پاش و رفع آلودگی و کارکنان خدوم اقدام به گندزدایی اماکن عمومی شهری، تجهیزات و تاسیسات در بسیاری از نقاط استان خوزستان کرده است.

امیر سرتیپ دوم سعید اختری گفت:تا امروز شهر امیدیه و شهرستان رامشیر با تجهیزات و دستگاه های جنگ‌های نوین ارتش ضد عفونی شدند و با به‌کارگیری این تجهیزات می‌توان در کمترین زمان کار رفع آلودگی و گندزدایی را انجام داد.

قرنطینه قم و تهران سخت بود

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره شیوه مدیریت بحران در شرایط فعلی و عملکرد ستاد مدیریت بحران گفت: موضوع شیوع کرونا به‌صورت جهانی رخ داده و مقابله ما با این بیماری نیز باید در سطح جهانی صورت گیرد و نمی‌توانیم به شکل منطقه‌ای با آن برخورد کنیم. این ویروس از چین به سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده و اقداماتی که ما به‌عنوان یکی از کشورهای درگیر با آن پیش می‌گیریم، باید همگام با سیاست‌های جهانی و کشورهای دیگر باشد. 

بنابر گزارش ایرناپلاس، وی افزود: یکی از موارد مهم در این راستا، کنترل مرزهای کشور و مرزهای استانی است. یکی از مواردی که ضروری است به آن توجه شود، روستاهای کشور هستند. با توجه به شروع فصل بهار و آغاز کشاورزی و بازگشت برخی بومیان به محل سکونتشان باید از روستاها مراقبت کرد و کنترل‌های پزشکی در مبادی روستاها صورت گیرد تا این بیماری در این مناطق شیوع پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه اگر موضوع پیشگیری با هماهنگی همه دستگاه‌ها و همراهی مردم صورت گیرد، می‌توان از این بحران عبور کرد، تصریح کرد: از آنجایی که این ویروس ناشناخته است و درمان قطعی آن کشف نشده است، تنها راه ممکن برای مقابله آن، پیشگیری است. به همین سبب مردم باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند. 

نماینده سمیرم در پاسخ به این انتقاد عمومی که اگر مسئولان به‌محض تشخیص بیماری در استان‌های قم و تهران طرح قرنطینه را اجرا می‌کردند، امروز همه استان‌ها با آن درگیر نبودند، گفت: هرچند قرنطینه در مواردی از این دست خوب است، اما ممکن است برخی افراد مبتلا به آن ظواهر و علائم آن را نداشته باشند.، به هرحال قم یک مرکز مذهبی بوده که رفت و آمد در آنجا زیاد است. یا تهران به‌عنوان پایتخت، افراد زیادی از سایر نقاط کشور در آن حضور دارند. از این جهت، به نظر می‌رسد قرنطینه در آن زمان سخت بود.

ظرفیت بیمارستان‌های مشهد در حال تکمیل است

رضا شیران خراسانی، درباره وضعیت کرونا در شهر مشهد و اقدامات صورت گرفته در استان خراسان،‌ گفت:روز جمعه صبح و شنبه بعدازظهر دو جلسه در دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خراسان در ارتباط با بیماری کرونا داشتیم که در این دو جلسه دوستان گزارشاتی را ارائه کردند؛ آن‌چیزی که گزارشات نشان می‌دهد این است که اگرچه آمار مبتلایان زیاد نیست اما نرخ رشد ابتلا بسیار بالاست که این امر خودش یک هشدار است.

بنا بر گزارش ایلنا، وی ادامه داد: در ۳۰ بهمن اولین مورد فوتی که در قم مطرح شد یک یا دو نفر بودند اما دیروز دستگاه اطلاع‌رسانی با فرض بر اینکه آمار و اطلاعاتی که داده می‌شود دقیق است تعداد فوت شدگان را در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ نفر اعلام کرده است، بنابراین اگر پایه را ۴۹  نفر بگیریم؛ ۲۰ روز آینده چند نفر فوتی خواهیم داشت؟ اگر پایه امروز ابتلا را حدود ۷  هزار نفر بگیریم ۲۰ روز آینده چند نفر مبتلا خواهیم داشت؟ این یک محاسبه بسیار ساده است و پاسخش به راحتی پیدا می‌شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم عنوان کرد: به مردم می‌گویم اگر نمی‌خواهید در سالن‌های بحران و سوله‌ها بستری شوید، پیشگیری کنید. چراکه با این نرخ رشد راهی جز این کار نداریم زیرا تعداد بیمارستان‌ها، تخت‌ها، کادر پزشکی و تعداد مبتلایان مشخص است و اگر این اتفاق بیفتد امکاناتی وجود ندارد؛ نه دستگاهی برای دادن تنفس وجود دارد نه امکانات دیگری. بنابراین افرادی که هنوز سالم هستند، رعایت کنند.

نماینده مردم مشهد درباره تعداد آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در خراسان، بیان کرد: بحث آمار فوتی‌ها متاسفانه مانند نرخ تورم در کشور شده است هنگامی که می‌خواستیم تورم را مشخص کنیم کالاهایی که تورم‌شان بالا بود را حذف می‌کردیم امروز هم کسانی هستند که قاطعانه نمی‌توانیم بگویم بر اثر کرونا فوت شده‌اند و این افراد را از این دایره بیرون می‌کنند. 

وی ادامه داد: فوتی‌های کرونا آن‌هایی هستند که از همان ابتدا جواب تست‌شان مثبت شود، در غیر این صورت اگر کسی از قبل تست نداده باشد و جواب تست‌شان بعد از فوت نیاید، مرگشان بر اثر آنفولانزا ثبت می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.